Tandwiel 32-104 vs. 34-104

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Tandwiel 32-104 vs. 34-104

Bericht door Justin »

Graag had ik jullie mening gehad over het volgende.
Ik ben van plan om het middenblad van mijn MTB te vervangen van een 32 naar een 34 tands omwille van het feit dat ik bij sommige versnellingen achteraan met een 32 soms te veel kracht moet zetten, doch wanneer ik dan een versnelling lager ga, dat ik me dan zot trap. (Ik weet niet of het duidelijk is wat ik bedoel).
Dit zou ik willen oplossen door een 34 tands tandwiel als middenblad te kiezen.
Nu blijkt een 32-104 van Shimano niet te bestaan. Dan blijven nog altijd merken als BBB en FSA over, doch deze zouden volgens mijn fietsenmaker soms problemen geven omdat de Shimano tandwielen een beter schakelen omdat ze geleidingsstukken hebben. Dat zou bij BBB en FSA niet het geval zijn.
Men raadt mij dus aan om bij vervanging van mijn cassette een cassette met andere verhoudingen te nemen om het probleem van "ofwel te zwaar trappen / ofwel zottrappen" op te lossen.

Wat zijn jullie ervaringen op dat gebied of op welke manier zouden jullie dit aanpakken ?
Gebruikersavatar
hANDYman
Mountainbiker
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 10 jun 2005 20:31

Re: Tandwiel 32-104 vs. 34-104

Bericht door hANDYman »

Dus ge wilt eigenlijk kleinere sprongen tussen uw versnellingen?
En je hebt nu een 32 en wilt een 34? Want je schrijft dat je een 32 hebt en dat ze geen 32 shimano maken.
Als je nu een 32 hebt en je gaat naar 34, dan ga je de sprongen tussen uw versnellingen volgens mij alleen maar groter maken.
Wat je dan best kan doen is je cassette vervangen.
Als je toch wil switchen met middenblad kan je een TA blad nemen:
https://www.bike-components.de/en/TA/Ke ... is-p36265/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Re: Tandwiel 32-104 vs. 34-104

Bericht door Justin »

Bedankt voor je reactie.
Door snel te typen heb ik idd geschreven dat ze beweren dat een 32-104 niet door Shimano gemaakt wordt, maar ik bedoelde idd een 34-104.

Ik zal misschien een praktisch voorbeeld geven van wat ik bedoel. Dat maakt misschien duidelijker wat ik bedoel.
In sommige stukken steile stukken vind ik middenblad 32 en achteraan 15 zwaar trappen, terwijl ik met 32 en achteraan 17 mij gek trap. (Het zijn voornamelijk die twee - a5 en 17 - die mij hinderen).
Nu had ik gedacht dat als ik een 34 middenblad neem, dat ik dan met 17 achteraan me niet meer zot zou trappen.
Misschien kan ik beter eens en gear-calculator app of zoiets gebruiken om uit te tellen welke de beste combinatie is, want volgens mijn fietsenmaker was een andere cassette een betere oplossing.
Ik had gewoon jullie ervaringen eens willen weten. :-)
Gebruikersavatar
IPPE
Mountainbiker
Berichten: 1014
Lid geworden op: za 17 mei 2008 22:42
Rijdt met: TURNER 5SPOT & RFX

Re: Tandwiel 32-104 vs. 34-104

Bericht door IPPE »

Ik rij al jaren met BBB tandwielen en deze zijn imo veel beter dan de originele Shimano's. De BBB's slijten veel gelijkmatiger en vormen minder bramen waardoor de kans op chainsuck aanzienlijk verminderd. Ik gebruik deze zonder schakelpinnen en heb nooit schakelproblemen.

http://www.sheldonbrown.com/gears/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie