revolution vs competition spaak

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
bert9
Mountainbiker
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 15 sep 2008 17:08
Rijdt met: Cube ltd race

revolution vs competition spaak

Bericht door bert9 »

Ik ben van plan om een nieuw wielsetje te laten spaken voor mijn nieuwe 29'er. De naven zullen dt swiss 240s worden en de velgen Notubes Crest. (the usual stuff dus :-D )

Nu weet ik niet goed welke spaken ik hier in moet steken. Ik weeg 65 kg. Dus voor mijn gewicht moet ik het niet laten. Maar ik wil graag een wielset waar ik toch wel meerdere jaren mee kan rijden. Dus die binnen 3 a 4 jaar nog verder kan en waar ik de spaken niet van moet laten vervangen.

Kan ik daarom gewoon kiezen voor de revolution spaak. Blijft deze na enkele jaren ook nog goed op spanning?
Ik vind deze namelijk vrij dun (heb deze in mijn 26'er, maar voor 29 lijkt me dit toch vrij dun)
ekibniatnuom
Mountainbiker
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 14 dec 2011 22:08
Rijdt met: granville

Re: revolution vs competition spaak

Bericht door ekibniatnuom »

De revos zijn imo iets te elastisch voor 29" wielen.
Ze rekken ook sneller, dus op termijn ben je beter (120gr zwaarder) met de comp spaken.

Moest je nu een naaf hebben met een hogere flens of mindere "paraplu" opstelling van de spaken was het minder een probleem geweest.
Giobiker
Mountainbiker
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 07 okt 2009 22:39
Rijdt met: Specialized epic 29 / Scott Scale 920

Re: revolution vs competition spaak

Bericht door Giobiker »

Dan kan je misschien voor de ryde xc velgen gaan, nog lichter dan de crest en asymmetrische spaakopstelling voor minder paraplueffect ;-)
SB
Mountainbiker
Berichten: 124
Lid geworden op: di 12 feb 2008 22:11

Re: revolution vs competition spaak

Bericht door SB »

Een ( goede ) wielbouwer kan een perfect 29 er wiel maken met revo's. Zal altijd wat minder stijf zijn dan met comp of sapim race spaken, maar voor 65 kg geen probleem.
PATS
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 18 apr 2005 23:10
Rijdt met: Specialized Stumpjumper 29 EXPERT

Re: revolution vs competition spaak

Bericht door PATS »

Neem de DT SUPERCOMP spaken voor 29'' ,en de Ryde TRACE velgen ,met de messing nippels ,

Grts
Pat
UMJong
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 25 jul 2014 16:13

Re: revolution vs competition spaak

Bericht door UMJong »

Revolution voldoet perfect voor iemand van uw gewicht.
Als je wiel door en goede wielbouwer wordt gespaakt zal het minder stijf maar duurzamer en lichter zijn met Revolution spaken t.o.v. Comp.
Bulkie
Mountainbiker
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 14 sep 2005 11:09
Rijdt met: Open - NoTubes - FOX Terralogic Fit

Re: revolution vs competition spaak

Bericht door Bulkie »

Pakt Sapim D-Light, da's een goede tussenoplossing :-). Supercomp ook, maar dan zit je met speciale maat nippels...

Crest is veiliger: daar blijft je band 't best luchtdicht & al 3-4 jaar top-velg, sterk, licht & betrouwbaar...

Alu nippels? lichter, iets fragieler, maar als ze goed gebouwd (echt wel belangrijk!) zijn met jouw pluimgewicht no problemo :-)

Ken
Plaats reactie