Shimano xt vs SRAM X0 (slijtage, duurzaamheid, ...)

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
bert9
Mountainbiker
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 15 sep 2008 17:08
Rijdt met: Cube ltd race

Shimano xt vs SRAM X0 (slijtage, duurzaamheid, ...)

Bericht door bert9 »

Ik wil niet de zoveelste discussie starten wat het beste schakelt. Beide groepen zullen goed genoeg schakelen.
Maar ik zou graag eens weten of de SRAM X0 ook duurzaam is en niet al te snel slijt. Er staan verhalen op internet dat bijvoorbeeld de achterderailleur wieltjes van SRAM X9 er zo doorvliegen. Heeft de X0 hier ook last van of is dit geen enkel probleem? De cassette ook: gaat deze lang genoeg mee?
Ook de remmen: Van XT weet ik dat deze remmen supergoed zijn. Hoe is het gesteld met de X0 remmen?


Momenteel heb ik een XT-groep en ben ik tevreden over de slijtage/duurzaamheid hiervan. Met 2 kettingen kan ik toch een heel jaar overbruggen vooraleer ik de aandrijving moet veranderen. Is dit ook zo voor de X0-groep?
den daler
Mountainbiker
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 02 dec 2007 16:46
Rijdt met: cannondale scalpel ,specialized stumpjumper

Re: Shimano xt vs SRAM X0 (slijtage, duurzaamheid, ...)

Bericht door den daler »

Xt remmen zou ik houden xo is miserie
je kan ook met xt cassette op sram rijden of omgekeerd
is enkel de shifter en achterderri die gelijk moet zijn van merk
wasbeer2006
Mountainbiker
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 31 mar 2006 10:22
Rijdt met: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Re: Shimano xt vs SRAM X0 (slijtage, duurzaamheid, ...)

Bericht door wasbeer2006 »

De achterderrie van SRAM vind ik fijner en is misschien ook wel beter, daar kan je over discusieren.
Voor de rest van de groep Shimano, goedkoper en minimaal net zo goed.

Vreemde marketing is dat XO altijd met XTR werd vergleken en toen XX kwam het ineens naast XT werd gezet terwijl de prijzen niet minder zijn geworden.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2002
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Shimano xt vs SRAM X0 (slijtage, duurzaamheid, ...)

Bericht door Mister No Chaïn »

Ik heb vorige week nog op een fiets met X9 ketting en tandwielen vervangen, de derailleurwieltjes heb ik laten staan want daar was werkelijk niks op aan te merken. Hoe snel onderdelen slijten is ook vrij relatief. Je hebt mensen die wekelijks rondfietsen met derailleurwieltjes waarbij je geen tandjes meer zit omdat het één brok vuiligheid is, geen wonder dat het snel slijt.

Het grootste verschil in slijtage tussen XT en X0 zal je krijgen door de keuze van je ketting, ik heb op al men fietsen KMC kettingen liggen, deze zijn toch wel een stuk slijtvaster dan een shimano of sram.
Voor de rest +1 voor de Shimano remmen.

Is het Sram zelf dat XT begint te vergelijken met X0? Dat lijkt me straf, het zijn vooral de mensen op fora die graag de groepen van verschillende fabrikanten met elkaar gaan spiegelen. In de X0 groep zijn verschillende onderdelen uit carbon, dat het qua prijs niet te vergelijken valt met XT is dan ook logisch. Qua gewicht zal het ook wel een stukje lichter zijn.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5033
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Shimano xt vs SRAM X0 (slijtage, duurzaamheid, ...)

Bericht door madskatingcow »

Mister No Chaïn schreef: Het grootste verschil in slijtage tussen XT en X0 zal je krijgen door de keuze van je ketting, ik heb op al men fietsen KMC kettingen liggen, deze zijn toch wel een stuk slijtvaster dan een shimano of sram.
Voor de rest +1 voor de Shimano remmen.
Meest slijtvaste ketting (rek) is XTR, komt keer op keer uit alle testen naar voren.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2002
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Shimano xt vs SRAM X0 (slijtage, duurzaamheid, ...)

Bericht door Mister No Chaïn »

madskatingcow schreef:
Mister No Chaïn schreef: Het grootste verschil in slijtage tussen XT en X0 zal je krijgen door de keuze van je ketting, ik heb op al men fietsen KMC kettingen liggen, deze zijn toch wel een stuk slijtvaster dan een shimano of sram.
Voor de rest +1 voor de Shimano remmen.
Meest slijtvaste ketting (rek) is XTR, komt keer op keer uit alle testen naar voren.
Ik moet zeggen dat ik nog nooit met een ketting van dat niveau gereden heb. Ik zal het als volgende eens proberen!
wasbeer2006
Mountainbiker
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 31 mar 2006 10:22
Rijdt met: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Re: Shimano xt vs SRAM X0 (slijtage, duurzaamheid, ...)

Bericht door wasbeer2006 »

Shimano is momenteel ook nog eens het goedkoopste voor net 30 euro heb je de XTR of DA9000 ketting waar je bij KMC en sram naar 40 euro gaat.

Beste is gewoon om met vier kettingen te rijden en deze te roeleren bv na elke 250km of op rek.
Dan kan je na de 0.75 nog heel lang met je set doen. Op die manier heb ik 15K met een xtr setje gedaan, met XT lukt dat dus ook gewoon.

Een redelijk versleten drivetrain rijd namelijk echt niet zo slecht als iedereen wil denken. Je merkt het amper.
Bulkie
Mountainbiker
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 14 sep 2005 11:09
Rijdt met: Open - NoTubes - FOX Terralogic Fit

Re: Shimano xt vs SRAM X0 (slijtage, duurzaamheid, ...)

Bericht door Bulkie »

XT is op geen enkel punt slecht (behalve Alu voor tandwielen, nu is middelste al jaren van Staal en wel goed), persoonlijk vind ik XO achterversnelling wel beter.

Avid remmen? Wel, die moeten eens iets maken dat ook in de modder langer werkt dan 40-50km. XT super.

Kettingen? Tja, die slijten allen. Is XTR zoveel slijtvaster? Heb je daar info omtrent, dat lijkt me wel interessant.

Ken
sam2300
Mountainbiker
Berichten: 639
Lid geworden op: ma 15 okt 2012 16:31
Rijdt met: Granville evo

Re: Shimano xt vs SRAM X0 (slijtage, duurzaamheid, ...)

Bericht door sam2300 »

Ik rijd met xo/xx. Vroeger altijd Shimano xt gehad, maar de Sram derrie geeft iets strakker afgelijnd schakelwerk en voelt wat meer solide aan.
De remmen vind ik ook beter als xt, althans in de zomer toch. In de modder slepen/slijten ze snel, maar daar dient een mtb uiteindelijk ook niet voor. Bij goed weer zullen ze je nooit teleurstellen.

Kortom, prijs kwaliteit zal xt wel het beste zijn. Ik krijg trouwens meer en meer het gevoel dat sram zich graag profileert als "A" merk voor "degenen die kwaliteit prefereren boven alles" en daardoor hogere prijzen hanteren. Een beetje zoals Specialized, Scott,... dat ook wel plachten te doen.

Qua slijtage van de Sram xo en xx kom ik ongeveer op hetzelfde uit als bij Shimano, behalve dat de remblokken in de winter dus wel sneller gaan.
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Shimano xt vs SRAM X0 (slijtage, duurzaamheid, ...)

Bericht door TaurineR »

Een derailleur heeft geen bewegende delen, dus slijt niet, enkel de der. wieltjes, maar die kan je eenvoudig vervangen door iets anders....



______________
NOOR[/quote]
Plaats reactie