Waarom.....

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
dmx
Mountainbiker
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 13 mar 2006 19:13
Rijdt met: GT Xizang 9r, Slot Inbred 29 SS,

Re: Waarom.....

Bericht door dmx »

Zithouding op een MTB moet je niet vergelijken met die op een racefiets. Op een MTB sta je veel recht dus een breed stuur geeft dan meer stabiliteit, zeker voor DH en AM maar ook voor Singlespeed.
Een andere uitleg is dat de huidige geometrie van een fiets het gebruik van een breed stuur bevoordeeld. Op een old-school frame had je een korte bovenbuis, een stuurpen van 120-140 mm en een smal stuurke (een lange stuurpen maakt de fiets minder nerveus). Met de nieuwe generatie fietsen rij je met een langere bovenbuis, korte stuurpen (70-80mm) en een breed stuur. Door de korte stuurpen wordt je fiets vrij nerveus, maar dit wordt gecompenseerd door het feit dat je meer kracht kan zetten met het brede stuur en door de langere wielbasis. Dit maakt dat je fiets vrij vlot stuurt maar bij hogere snelheid toch stabiel is en goed te controleren is.
Hierin zit ook het voordeel van een 29er. De grote wielen zorgen voor extra stabiliteit maar door de steile stuurhoek (72 °) reageert de fiets toch nerveus in de bochten. Bij een 26er moet je altijd zoeken naar een compromis : ofwel heb je een stabiele fiets maar die stuurt minder graag ofwel heb je een nerveuze fiets die graag de bocht ingaat, maar vlieg je bij de minste afdaling over je voorwiel...
appel
Mountainbiker
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 02 mei 2011 21:31
Rijdt met: trek 8000 en scott oldtimer

Re: Waarom.....

Bericht door appel »

Headshot schreef:smal stuur op de racer zou voor een betere ademhaling zorgen staat in blad van VWB
Wat is daar de verklaring/uitleg voor? :-?

Grtz
Gebruikersavatar
tek-zotic
Mountainbiker
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 22:42
Rijdt met: Fuji SLM

Re: Waarom.....

Bericht door tek-zotic »

het gyroscopisch effect van een 29er wiel is ook groter dan bij een 26 waardoor je met een breder stuur makkelijker kan sturen dan met een smal stuur
Powerflor
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 09 apr 2012 11:01
Rijdt met: Speci

Re: Waarom.....

Bericht door Powerflor »

een vraag voor dezelfde lijn:

waarom zie je op 29er veel sturen met een backsweep van tegen de 10°?
Tegenoven 5-6° op een 26er.
Markus
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: za 17 mei 2003 16:04
Rijdt met: On one inbred, Genesis Tarn, Titus rockstar.

Re: Waarom.....

Bericht door Markus »

Omdat je met een riser meestal te hoog zit, ter compensatie wel de backsweep maar niet de verhoging. Uiteindelijk zelfde doel: meer controle.
Gebruikersavatar
profi
Mountainbiker
Berichten: 818
Lid geworden op: wo 03 nov 2004 16:43
Rijdt met: Lynskey Ridegeline SS, Salsa spearfich , On one inbred SS

Re: Waarom.....

Bericht door profi »

Powerflor schreef:een vraag voor dezelfde lijn:

waarom zie je op 29er veel sturen met een backsweep van tegen de 10°?
Tegenoven 5-6° op een 26er.
ik denk dat dergelijke stuurkes met veel backsweep over gewaaid is van het singlespeed gebeuren , mijn jones H bar heeft zelfs een backsweep van 45° , werkt als een hefboom , zeker als je dikwijls van je zadel moet om een zware klim te trotseren , kan je op een natuurlijke manier trekken aan je stuur :-)
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3461
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: Waarom.....

Bericht door kenny »

profi schreef:
Powerflor schreef:een vraag voor dezelfde lijn:

waarom zie je op 29er veel sturen met een backsweep van tegen de 10°?
Tegenoven 5-6° op een 26er.
ik denk dat dergelijke stuurkes met veel backsweep over gewaaid is van het singlespeed gebeuren , mijn jones H bar heeft zelfs een backsweep van 45° , werkt als een hefboom , zeker als je dikwijls van je zadel moet om een zware klim te trotseren , kan je op een natuurlijke manier trekken aan je stuur :-)
Die stuurkes rijden gewoon zalig. Ik ben gek op mijn Ragley Carnegie stuur.
Plaats reactie