Frame maat fout?

Voor alles wat met All-mountain / Enduro heeft te maken ..
marc1201
Mountainbiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 21 jun 2013 14:52
Rijdt met: Cube Reaction C:62 Carbon&white

Re: Frame maat fout?

Bericht door marc1201 »

BertG schreef:Kan ook zijn dat de afstelling niet 100% is hé: stuurpen te kort of te lang, breedte van stuur, positie zadel, q-factor crank...
Hmm kan zijn, alhoewel hij me opgemeten heeft en zo de fiets ingesteld heeft.. Maar ja is dat correct? Zithouding is voor iedereen verschillend hé.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Frame maat fout?

Bericht door Dickie »

Als je met de hiel de achterbrug raakt zal dat hoogstwaarschijnlijk aan de bouw ervan liggen.
Sommige frames maken zowel voor liggende als staande achtervork een S-vorm.
Andere lopen rechter en zijn dan soms nog breder ook.
Als je dan nog eens toe-out op de pedalen rijdt is er veel kans dat de achterbrug geraakt wordt.
Dat had ik voor met de Tallboy.

De maat zal wel kloppen.
Om schade aan het frame te beperken kleef ik doorzichtige folie.
Om zeker te zijn van je positie zou je je best laten nameten, áls er klachten zijn.(daar zijn hier genoeg topics over).
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Frame maat fout?

Bericht door BertG »

Dickie schreef:Als je met de hiel de achterbrug raakt zal dat hoogstwaarschijnlijk aan de bouw ervan liggen.
Sommige frames maken zowel voor liggende als staande achtervork een S-vorm.
Andere lopen rechter en zijn dan soms nog breder ook.
Als je dan nog eens toe-out op de pedalen rijdt is er veel kans dat de achterbrug geraakt wordt.

dat... en als je dan nog eens een crank hebt met een q-factor van pakweg 156mm...


Misschien moet je eens een foto posten van je fiets Marc.
marc1201
Mountainbiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 21 jun 2013 14:52
Rijdt met: Cube Reaction C:62 Carbon&white

Re: Frame maat fout?

Bericht door marc1201 »

BertG schreef:
Dickie schreef:Als je met de hiel de achterbrug raakt zal dat hoogstwaarschijnlijk aan de bouw ervan liggen.
Sommige frames maken zowel voor liggende als staande achtervork een S-vorm.
Andere lopen rechter en zijn dan soms nog breder ook.
Als je dan nog eens toe-out op de pedalen rijdt is er veel kans dat de achterbrug geraakt wordt.

dat... en als je dan nog eens een crank hebt met een q-factor van pakweg 156mm...


Misschien moet je eens een foto posten van je fiets Marc.
Bij deze:
Afbeelding

Wat is een q factor eigenlijk?
Laatst gewijzigd door marc1201 op vr 30 dec 2016 14:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: Frame maat fout?

Bericht door julie »

je zadel staat wel behoorlijk hoog voor een "all-mountain/trail" fiets, dat doet me denken dat je misschien toch een large had moeten hebben. Trouwens een medium bij het ene merk is niet een medium bij het andere merk. Scott staat bekend om zijn wat groot uitvallende maten (lange bovenbuis).
Q-factor, de afstand tussen de pedaalarmen (gemeten bij de bottom bracket), maar dat is frame afhankelijk trouwens.
(bijvoorbeeld de q factor is groter op een fat bike, de achterbrug is wijder vanwege de dikkere banden).
marc1201
Mountainbiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 21 jun 2013 14:52
Rijdt met: Cube Reaction C:62 Carbon&white

Re: Frame maat fout?

Bericht door marc1201 »

julie schreef:je zadel staat wel behoorlijk hoog voor een "all-mountain/trail" fiets, dat doet me denken dat je misschien toch een large had moeten hebben. Trouwens een medium bij het ene merk is niet een medium bij het andere merk. Scott staat bekend om zijn wat groot uitvallende maten (lange bovenbuis).
Q-factor, de afstand tussen de pedaalarmen (gemeten bij de bottom bracket), maar dat is frame afhankelijk trouwens.
(bijvoorbeeld de q factor is groter op een fat bike, de achterbrug is wijder vanwege de dikkere banden).
Ja zadel staat inderdaad vrij hoog maar dat was bij de scott eigenlijk niet veel minder.
krikke46
Mountainbiker
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 13 okt 2013 13:58

Re: Frame maat fout?

Bericht door krikke46 »

als je de fiets wil gebruiken voor trail en speel ritjes ga je meer fun hebben op een M dan op een L.
ik zit met de zelfde beenlengte en de zelfde lengte .dus ik ken u probleem. ik heb de 2 maten kunnen uitproberen en het verschil bij technische stukjes is enorm ,veel meer fun op iets kleiner frame.
dat uw zadel precies heel ver uitsteekt heeft ook te maken met de frame opbouw.
veel fun gewenst!!
marc1201
Mountainbiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 21 jun 2013 14:52
Rijdt met: Cube Reaction C:62 Carbon&white

Re: Frame maat fout?

Bericht door marc1201 »

krikke46 schreef:als je de fiets wil gebruiken voor trail en speel ritjes ga je meer fun hebben op een M dan op een L.
ik zit met de zelfde beenlengte en de zelfde lengte .dus ik ken u probleem. ik heb de 2 maten kunnen uitproberen en het verschil bij technische stukjes is enorm ,veel meer fun op iets kleiner frame.
dat uw zadel precies heel ver uitsteekt heeft ook te maken met de frame opbouw.
veel fun gewenst!!
Thanks
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Frame maat fout?

Bericht door Free_ltd »

De maat van de fiets zal wel goed zijn, maar mss niet ingesteld naar uw goeddunken.

Ik had sowiso al wat last op mijne vorige fiets en ook op degene die ik van u gekocht heb. Ik stel hem dan in met de 'richtlijnen' die ik her en der op het internet vindt.

Maar uiteindelijk besloten voor de kortste pijn en een professionele opmeting laten doen bij Smartcycling. Daar kunt ge 3 soorten opmeting laten doen. Gewoon standaardopmeting, sport/comfortopmeting, of competitieopmeting. Omdat ik rug- en nekklachten had, ben ik voor de sport/comfort gegaan die €180 kost (zonder aanpassingsstukken).

Hij haalt er uw achterwiel uit en plaatst dat op een statief gekoppeld aan rollen. Eerst wordt uw lichaam compleet opgemeten en daarna her en der witte plakkertjes geplakt om met lasers en dergelijke alles uit te meten op de fiets. Bij mij was al snel duidelijk dat de plaatjes onder mijn schoenen compleet fout stonden, waardoor ik met mijn benen open fietste en dus ook redelijk wat kracht laat liggen daardoor. Met de uiterste aanpassing, kwamen we er nog niet, en heeft hij nog raisers moeten plaatsen tussen pedaal en pedaalarm waardoor de SPD pedaal 15mm naar buiten komt en ik nu recht fiets. Komt niet veel voor, maar blijkbaar heb ik een raar lichaam :lol: Maar de plaatsjes onder de schoenen veranderen, is eerder wel schering in inslag zei hij.

Daarna mijn zadel nog wat hoger en naar voor gezet. Waterpas zetten van het zadel deed ik thuis gewoon met de waterpas, maar voornaam is dat ge ook rekening houdt met de SAG op uw vering, want wat waterpas is op een onbelaste fiets, is niet hetzelfde als dat ge erop rijdt.

Hetgeen waar ik het meeste aan twijfelde, was de stuurpen. Toen ik hem kocht van u zat er een 70mm met 6° op en ik heb die vervangen door een 110mm met 6°. Voelde eerst beter, maar gisteren is deze ook weer vervangen door een 70mm met 17°. En wat een verschil zeg.

Dus kort samen gevat. Als ge met die slechte gevoelens blijf zitten, neem de bluts bij de buil en laat een professionele opmeting doen. De kans is zeer groot dat uw fiets dan perfect afgesteld staat. Ge krijgt ook de gehele opmeting mee zodat ge die later nog op andere fietsen kunt toepassen ... 'als' de geometrie van die fiets het toelaat. Anders opnieuw opmeten.
marc1201
Mountainbiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 21 jun 2013 14:52
Rijdt met: Cube Reaction C:62 Carbon&white

Re: Frame maat fout?

Bericht door marc1201 »

Hmm ja ik weet niet..Had waarschijnlijk beter gedaan wat ik oorspronkelijk van plan was, en gewoon stoppen met mbt'en. Die nieuwe is een grote impulsaankoop geweest denk ik. Langs de andere kant weet ik wel dat ik een stom kieken geweest ben om de Scott te verkopen..Díe heb ik toch al behoorlijk gemist.
Plaats reactie