Frame maat fout?

Voor alles wat met All-mountain / Enduro heeft te maken ..
marc1201
Mountainbiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 21 jun 2013 14:52
Rijdt met: Cube Reaction C:62 Carbon&white

Frame maat fout?

Bericht door marc1201 »

Allen,

Ik weet niet of het hier juist staat, indien niet mag het verplaatst worden.
Vorige week heb ik een nieuwe mtb gekocht, de Orbea Occam. De handelaar zei me dat ik een medium nodig had met mijn gestalte.
Ik ben 1.79m met een binnenbeenlengte van 80cm. Met kerst ben ik hem voor de eerste keer gaan testen en wat me vrij snel opviel was dat ik met mijn achterkant van mijn schoenen de achterbrug van de fiets raak. Dit heb ik op mijn vorige bike(s) nooit voorgehad, en ben nu aan het denken dat ik een te kleine maat gekocht heb..
Nu moet ik zeggen dat mijn spd's niet al te vast staan en ik wel wat speling heb met mijn voeten. Als ik die wat vaster draai zal het probleem waarschijnlijk wel weg zijn, maar toch..Ik kan me niet van het idee ontdoen dat als je de achterbrug kan raken met je schoenen dat je dan de juiste maat van fiets hebt..
Mijn scott spark was een L en had altijd het idee dat die wat te groot was, maar nu ik deze heb vond ik die eigenlijk toch een pak beter aanvoelen..
Wat is jullie idee hierover?
Gebruikersavatar
fredo
Mountainbiker
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 19 aug 2005 22:41
Rijdt met: Orbea Rallon, Schwarzrot Bass B

Re: Frame maat fout?

Bericht door fredo »

De lengte van de achterbrug is waarschijnlijk in alle maten hetzelfde, maw de framemaat verandert helemaal niets aan dat schuren :wink:

Neemt niet weg dat je de indruk kunt hebben dat je frame te klein is.
marc1201
Mountainbiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 21 jun 2013 14:52
Rijdt met: Cube Reaction C:62 Carbon&white

Re: Frame maat fout?

Bericht door marc1201 »

fredo schreef:De lengte van de achterbrug is waarschijnlijk in alle maten hetzelfde, maw de framemaat verandert helemaal niets aan dat schuren :wink:

Neemt niet weg dat je de indruk kunt hebben dat je frame te klein is.
Ja heb altijd op large gereden en het voelt nu echt wel klein aan. Als ik bv een 180° bocht neem (keren op straat bv) dan komt mijn stuur tegen mijn knie aan als ik die net omhoog heb. Ik zit zo tussen 2 fietsmaten in en dan is het verdomd moeilijk om de correcte framemaat te kiezen vind ik.
Kulgan
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 26 dec 2011 12:39
Rijdt met: Rocky Mountain Element 2017/Rocky Mountain Instinct

Re: Frame maat fout?

Bericht door Kulgan »

De Spark en de Occam zijn wel twee verschillende types en houdingen. Trail/enduro fietsen zitten zowiezo wat rechter en geven het gevoel kleiner te zijn. Waarschijnlijk is het stuur van de occam ook een paar cm langer?
Nu 1m80 is idd vaak juist tussen twee maten...
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Frame maat fout?

Bericht door BertG »

Ik ben niet bekend met de geometrie van Orbea fietsen maar bij 99% van de merken zou met uw afmetingen een M perfect moeten passen.
marc1201
Mountainbiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 21 jun 2013 14:52
Rijdt met: Cube Reaction C:62 Carbon&white

Re: Frame maat fout?

Bericht door marc1201 »

Kulgan schreef:De Spark en de Occam zijn wel twee verschillende types en houdingen. Trail/enduro fietsen zitten zowiezo wat rechter en geven het gevoel kleiner te zijn. Waarschijnlijk is het stuur van de occam ook een paar cm langer?
Nu 1m80 is idd vaak juist tussen twee maten...
Ja en ergens was het ook wel mijn bedoeling dat ik iets rechter/relaxter zou zitten.. Tja het zal wel wennen zeker..
marc1201
Mountainbiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 21 jun 2013 14:52
Rijdt met: Cube Reaction C:62 Carbon&white

Re: Frame maat fout?

Bericht door marc1201 »

BertG schreef:Ik ben niet bekend met de geometrie van Orbea fietsen maar bij 99% van de merken zou met uw afmetingen een M perfect moeten passen.
Ja Bert, da's wat ik ook altijd gedacht had, maar toch willen de meeste fietshandelaren me een large aansmeren.. weet ook niet waarom. Onlangs nog gaan kijken bij as adventure voor een Cube reaction gtc pro, en die zouden mij ineens op een 21" zetten.. Heb nog nooit zo'n grote maat gehad.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Frame maat fout?

Bericht door BertG »

marc1201 schreef:
BertG schreef:Ik ben niet bekend met de geometrie van Orbea fietsen maar bij 99% van de merken zou met uw afmetingen een M perfect moeten passen.
Ja Bert, da's wat ik ook altijd gedacht had, maar toch willen de meeste fietshandelaren me een large aansmeren.. weet ook niet waarom. Onlangs nog gaan kijken bij as adventure voor een Cube reaction gtc pro, en die zouden mij ineens op een 21" zetten.. Heb nog nooit zo'n grote maat gehad.

Als je enkel naar uw lengte zou kijken dan ga je misschien al wat meer richting large, misschien daarmee. Maar uw binnenbeenlengte is niet zo lang, vandaar zou ikzelf toch eerder een M nemen.
Ik heb zelf altijd een L voor 1m83, maar mijn binnenbeenlengte is 90cm en heb dan nog eens vrij lange armen, dus dat scheelt wel.
marc1201
Mountainbiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 21 jun 2013 14:52
Rijdt met: Cube Reaction C:62 Carbon&white

Re: Frame maat fout?

Bericht door marc1201 »

Ok thanks voor jullie reacties al, dat bevestigd al wel dat het maar tussen mijn oren gaat zitten dat hij te klein is..
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Frame maat fout?

Bericht door BertG »

Kan ook zijn dat de afstelling niet 100% is hé: stuurpen te kort of te lang, breedte van stuur, positie zadel, q-factor crank...
Plaats reactie