Nieuwe fiets kopen of huidige upgraden?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
LaurentS
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: do 11 jun 2015 13:47

Nieuwe fiets kopen of huidige upgraden?

Bericht door LaurentS »

Gisteren ben ik naar Cauterets bikepark geweest in de Franse Pyreneeën, downhill van 2300 to 900m op losse ondergrond met veel rotsen/stenen.
Ik heb een [L=https://www.canyon.com/nl-be/mtb/nerve/ ... l-7-0.html]Canyon Nerve AL 7.0[/L], een fully met 120mm Fox Evolution vering.

De fiets heeft geen problemen met grotere impacten zoals jumps en drops zonder bottom out.
Het probleem is vooral met oneffenheden in de trail, zoals rotsen of trapjes van 5-10cm hoog. De vork vangt deze schokken amper op en geeft deze door aan mijn handen en armen. Hierdoor krijg ik pijn aan mijn handen na ca 5 min. Het is erger als ik ook moet remmen, wat ik met één vinger doe. De achtervering heeft geen problemen, of dat voel ik minder alleszins. Het zijn vooral de 3 buitenste vingers die pijn doen. De vingers voelen pijnlijk aan voor zo'n 2-3 dagen nadien.

Mijn setup:
Vooraan (Fox 32 Evolution 120mm) 70 psi en 3 clicks van volledig open qua rebound
Achteraan (Fox Evolution shock) 130 psi

Banden zijn 2.2 breed en op 30-35 psi met binnenbanden.

I weeg 68 kg, 22 jaar en 1.73m groot.

Mijn vragen voor jullie:

1) Wat kan ik nog doen qua settings etc aan mijn fiets om minder last van te hebben van pijn aan mijn handen na de rit zonder kosten?
Ik denk niet dat ik de vork op nog minder druk kan instellen, nu is het rubberen ringetje na een run ca. op 0.5cm van de bovenkant.

2) Wat zijn 'goedkope' upgrades die ik kan doen aan mijn fiets om de prestaties te verbeteren? Bvb tubeless gaan, betere/dikkere grips, carbon stuur... Zou dat voldoende zijn? Als ik de vork al moet vervangen door een Pike oid lijkt mij dat ik beter direct een andere fiets koop.

3) Indien jullie denken dat de fiets eigenlijk geheel niet geschikt is en ik beter een andere fiets koop voor als ik naar een bikepark ga, wat denken jullie dat dan de beste optie is:
- Mijn Canyon Nerve bijhouden voor trails in België in mijn omgeving en tourtochten etc en een mid-end downhill fiets te kopen zoals de YT Tues AL 2015(http://www.yt-industries.com/en/product ... es-al?c=93) voor bikeparks? Dan heb ik zo'n 2000€ te spenderen. Het nadeel hiervan vind ik dat die fiets niet zo veel gebruikt zal worden, enkel wanneer ik naar bikeparks met lift ga (zo'n 5 keer per jaar) vermits je met zo'n fiets niet echt bergop kan rijden (correct me if I'm wrong)?
- Mijn Canyon verkopen en een high-end carbon enduro fiets te kopen zoals de YT Capra CF Comp 1 http://www.yt-industries.com/en/product ... omp-1?c=92 of de Canyon Strive CF 8.0 https://www.canyon.com/nl/mtb/strive/strive-cf-8-0.html? Voordeel hiervan is dat ik dan één topfiets heb ipv 2 redelijke fietsen maar biedt zo'n fiets genoeg comfort? Echte big jumps zoals road gaps etc doe ik momenteel nog niet, daarvoor heb ik nog niet genoeg ervaring (2 bikepark bezoeken tot nu toe).
LaurentS
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: do 11 jun 2015 13:47

Re: Nieuwe fiets kopen of huidige upgraden?

Bericht door LaurentS »

Iemand?
kootje
Mountainbiker
Berichten: 283
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 21:22

Re: Nieuwe fiets kopen of huidige upgraden?

Bericht door kootje »

FF wat losse kreten:
Een Nerve AL 120mm zal zeker zijn beperkingen hebben bij jouw avontuur in de Pyreneen. Maar met aangepaste snelheid kom je ook daarmee natuurlijk prima naar beneden.

Hoe is de toestand van je vork? Heeft deze al eens een beurt gehad? Zou zomaar kunnen dat ie niet helemaal correct meer werkt. Kleine oneffenheden van 5-10cm moet deze vork natuurlijk wel op kunnen vangen, al zul je het altijd wel blijven voelen in je armen. (ook met een Pike etc.)
Stand van de vork staat op Descend, neem ik aan? 8)

Ander stuur en grips kunnen ook nog wat helpen. Zal niet alles oplossen, maar vele kleintjes maken ook één grote, toch? Zelf heb ik een carbon Easton Haven riser icm Ritchey foam grips, waar ik erg tevreden over ben. Let ook op de back- en upsweep van het stuur voor een natuurlijkere positie van je handen. Ook de stand van de remhandles kan vaak een mede-oorzaak zijn van pijn in je handen. Mee experimenteren dus...

Banden: 2.2, 30-35psi; je zou nog wat lager kunnen gaan dan deze 2.1-2.4bar, maar daarbij ook nog kunnen denken aan tubeless montage en een maat bredere banden (bijv. 2.35). Dat alles geeft meer demping en grip, bij minder rolweerstand. Ook beter lekbestendig.

Zo maar ff wat dingen waar ik aan dacht...
LaurentS
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: do 11 jun 2015 13:47

Re: Nieuwe fiets kopen of huidige upgraden?

Bericht door LaurentS »

Bedankt voor je antwoord kootje!

Ik zet mijn vork idd op Descend bij het dalen, trail heb ik ook geprobeerd dat is nog slechter.
De vork heeft nog geen onderhoud gehad, de fiets is nog maar net iets minder dan 500 km of een 30-tal uur gebruikt geweest en steeds goed onderhouden geweest.

Je suggesties zijn zeker goed, ik ga eerst eens proberen qua afstelling zoals de positie van het stuur en de remhendels voordat ik geld begin uit te geven aan upgrades. Ik heb er een beetje het gevoel bij dat het pleisters zijn op een houten been en ik beter mijn fiets verkoop en een andere fiets koop die meer aangepast is als het met afstelling niet op te lossen is...

Wat zijn jullie meningen ivm mid-end downhill bike en nerve bijhouden voor trails of een high-end enduro bike voor alles?
pathfinder
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: do 22 nov 2012 22:44
Rijdt met: Santa Cruz nomad canyon spectral ex

Re: Nieuwe fiets kopen of huidige upgraden?

Bericht door pathfinder »

Na 30 u moet je toch stilletjes beginnen denken aan een servicebeurt.
Fox is zeer onderhoudsgevoelig.
Qua demping denk ik dat het niet veel beter wordt met de evolution en de beperkte instelmogelijkheden.
Al eens aan de spectral gedacht?
Is de perfecte allrounder
LaurentS
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: do 11 jun 2015 13:47

Re: Nieuwe fiets kopen of huidige upgraden?

Bericht door LaurentS »

pathfinder schreef:Na 30 u moet je toch stilletjes beginnen denken aan een servicebeurt.
Fox is zeer onderhoudsgevoelig.
Qua demping denk ik dat het niet veel beter wordt met de evolution en de beperkte instelmogelijkheden.
Al eens aan de spectral gedacht?
Is de perfecte allrounder
Ik heb inderdaad eerst de spectral overwogen en met name de Spectal EX versies met 150mm Pike. Echter heb ik zo'n beetje de indruk dat dat het net niet gaat zijn en dat als ik verder progresseer en grotere jumps en drops durf nemen, ik daarmee vast ga zitten.

Over het onderhoud, is dit wat je denkt dat ik zou moeten doen? http://www.bikeradar.com/gear/article/h ... deo-25020/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik dacht dat dat nog niet nodig was gezien ik de mtb vooral in goed weer heb gebruikt en de service aanbiedingen van bedrijven die ik tegenkwam jaarlijks zijn. In de video hierboven hebben ze het idd wel over 30-uur onderhoud...

Echter als ik hiervoor de olie etc koop en ik stap over op een MTB met Rockshox vering, is het een verloren investering. Ik denk dat ik dat dus best eerst beslis of ik een andere mtb wil kopen of niet.

Ik heb mijn vraag ook op een aantal engelstalige fora geplaatst en daar kreeg ik vooral als raad om een aantal fietsen te testen/demo'en. Weten jullie waar dat kan in België (zonder aankoopverplichting achteraf)?
rubenv
Mountainbiker
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 27 aug 2010 00:22
Rijdt met: santa cruz tallboy3, santa cruz nomad4

Re: Nieuwe fiets kopen of huidige upgraden?

Bericht door rubenv »

Denk persoonlijk dat je best een fiets bijkoopt. Je wilt heel verschillende dingen doen. En een fiets voor het 1e gaat voor het andere niet plezant rijden. En met een fiets tussenin zijn alle 2 net iets minder plezant. Toch zeker als je meer veerweg dan 150mm wil hebben. Had eerst een rm instinct bc 29 met 140/130 veerweg. En was een heel fijne fiets, denk zeker dat deze heel ideaal is voor in de bergen in het buitenland. Maar voor mijn ritjes hier rij ik toch veel liever met mijne pas gekochte epic 29. Voor enduro ritten heb ik nu een genius lt10 gekocht. Nog niet kunnen testen, maar gaat volgens mij toch veel fijner zijn voor enduro ritten. Voor 2000euro ga je toch al iets mooi vinden. Moet niet nieuw zijn he
Plaats reactie