Zelf wielen spaken.
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Ik heb voornamelijk 2 drivers:
* ik wil alles zelf kunnen doen aan mijne bike.
* ik breek op een jaar evenveel spaken, als andere plat rijden.
Hoe dit laatste komt, geen idee. Ik zit wel in de hogere gewichtsklasse (+110), maar rij spaken voornamelijk stuk als ik eens op de weg rij, zelden als ik off-road rij.
* ik wil alles zelf kunnen doen aan mijne bike.
* ik breek op een jaar evenveel spaken, als andere plat rijden.
Hoe dit laatste komt, geen idee. Ik zit wel in de hogere gewichtsklasse (+110), maar rij spaken voornamelijk stuk als ik eens op de weg rij, zelden als ik off-road rij.
- geitenboer
- Mountainbiker
- Berichten: 1292
- Lid geworden op: ma 26 nov 2007 15:02
- Rijdt met: mtb cube reaction '09
Bericht door geitenboer »
Dan zal ik nen trage zijn zekersBrunox schreef:
lange duur.
max 45 min per wiel
Neen serieus als je het nog nooit hebt gedaan, moet je toch rekening houden met enkelen voorwaarden en moet je het toch al van iemand hebben gezien. Want er zomaar, op de wilden boef zoals ze hier zeggen aan beginnen, is niet zo evident.
- Serge R
- Mountainbiker
- Berichten: 2707
- Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
- Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch
Met 36 spaken mag dit geen probleem zijn, indien goed gevlochten en op spanning gezet.johanvc schreef: ik breek op een jaar evenveel spaken, als andere plat rijden.
Hoe dit laatste komt, geen idee. Ik zit wel in de hogere gewichtsklasse (+110), maar rij spaken voornamelijk stuk als ik eens op de weg rij, zelden als ik off-road rij.
Daarom dat ik ook in mijn eerste posts de belangrijkste websites heb opgenoemd Eerst goed informeren is daarbij wel nodig. En da's nu net wat de OP doetgeitenboer schreef:Dan zal ik nen trage zijn zekersBrunox schreef:
lange duur.
max 45 min per wiel
Neen serieus als je het nog nooit hebt gedaan, moet je toch rekening houden met enkelen voorwaarden en moet je het toch al van iemand hebben gezien. Want er zomaar, op de wilden boef zoals ze hier zeggen aan beginnen, is niet zo evident.
Als je het wiel rustig draait en dus niet te hard duwt, werkt dat zeer goed. Als je het geld hebt, zal een stijvere richter wel beter zijn. Maar dan mag je meteen gaan naar 200-300€, denk ik. Ofwel de Park Tool TS-8 voor €100, maar dan blijf ik eerlijk gezegd liever bij die Tacx.KoRn schreef:is die richter van tacx eigenlijk iets, lijkt me zo goedkoop
-
- Mountainbiker
- Berichten: 448
- Lid geworden op: di 04 feb 2003 17:44
- Rijdt met: Canyon 29er 9.9SL | Specialized Stumpjumper FSR 120
- Contacteer:
Ik ben ook al een tijdje aan het zien om eens een wielsetje te spaken (voor de koersfiets weliswaar).
Wat me opvalt is dat je dikwijls duurder uitkomt door enkel de nodige losse materialen te kopen voor je wielset dan gewoon een voorgespaakt wielsetje te kopen. Dat komt natuurlijk omdat die shops de onderdelen tegen groothandelprijzen kopen. Mijn logisch ingestelde brein verbiedt me dan nog een wielrichter te kopen en m'n werk in te steken wetende dat je voor minder geld hetzelfde setje kant en klaar kunt kopen
Wat me opvalt is dat je dikwijls duurder uitkomt door enkel de nodige losse materialen te kopen voor je wielset dan gewoon een voorgespaakt wielsetje te kopen. Dat komt natuurlijk omdat die shops de onderdelen tegen groothandelprijzen kopen. Mijn logisch ingestelde brein verbiedt me dan nog een wielrichter te kopen en m'n werk in te steken wetende dat je voor minder geld hetzelfde setje kant en klaar kunt kopen
- Dickie
- Mountainbiker
- Berichten: 3823
- Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
- Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully
Heb ondertussen al zelf een stevige wielrichter geknutseld.
Om de 'dish' te bepalen zal ik het wiel wel telkens moeten 'floppen'.
Om dat niet te hoeven doen moet de richter perfect symmetrisch zijn.
Een 'high-tech' centreerder : .
Nodig: een recht tafelblad, 2 blokjes hout die je secuur op (1/2 naafbreedte-1/2 van buitenkant velgbreedte+dikte rondel) afzaagt en een dikke rondel om de naaf-as in te laten vallen zodat de contactvlakken mooi vlak aanliggen.
Die blokjes leg je net onder de velg terwijl de naafkontaktvlakken tezelfdertijd ook net het tafelblad moet raken aan iedere kant.
Voila...
Om de 'dish' te bepalen zal ik het wiel wel telkens moeten 'floppen'.
Om dat niet te hoeven doen moet de richter perfect symmetrisch zijn.
Een 'high-tech' centreerder : .
Nodig: een recht tafelblad, 2 blokjes hout die je secuur op (1/2 naafbreedte-1/2 van buitenkant velgbreedte+dikte rondel) afzaagt en een dikke rondel om de naaf-as in te laten vallen zodat de contactvlakken mooi vlak aanliggen.
Die blokjes leg je net onder de velg terwijl de naafkontaktvlakken tezelfdertijd ook net het tafelblad moet raken aan iedere kant.
Voila...
- MC Tim
- Mountainbiker
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
- Rijdt met: Speci-lover :-D
- Contacteer:
Wij willen fotoDickie schreef:Heb ondertussen al zelf een stevige wielrichter geknutseld.
Om de 'dish' te bepalen zal ik het wiel wel telkens moeten 'floppen'.
Om dat niet te hoeven doen moet de richter perfect symmetrisch zijn.
Een 'high-tech' centreerder : .
Nodig: een recht tafelblad, 2 blokjes hout die je secuur op (1/2 naafbreedte-1/2 van buitenkant velgbreedte+dikte rondel) afzaagt en een dikke rondel om de naaf-as in te laten vallen zodat de contactvlakken mooi vlak aanliggen.
Die blokjes leg je net onder de velg terwijl de naafkontaktvlakken tezelfdertijd ook net het tafelblad moet raken aan iedere kant.
Voila...