Zelf wielen spaken.

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
johanvc
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 29 dec 2006 09:58
Rijdt met: Canyon

Bericht door johanvc »

Ik heb voornamelijk 2 drivers:

* ik wil alles zelf kunnen doen aan mijne bike.

* ik breek op een jaar evenveel spaken, als andere plat rijden.

Hoe dit laatste komt, geen idee. Ik zit wel in de hogere gewichtsklasse (+110), maar rij spaken voornamelijk stuk als ik eens op de weg rij, zelden als ik off-road rij.
Gebruikersavatar
geitenboer
Mountainbiker
Berichten: 1292
Lid geworden op: ma 26 nov 2007 15:02
Rijdt met: mtb cube reaction '09

Bericht door geitenboer »

Brunox schreef:[-X [-X

lange duur.

max 45 min per wiel
Dan zal ik nen trage zijn zekers :wink:
Neen serieus als je het nog nooit hebt gedaan, moet je toch rekening houden met enkelen voorwaarden en moet je het toch al van iemand hebben gezien. Want er zomaar, op de wilden boef zoals ze hier zeggen aan beginnen, is niet zo evident.
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Bericht door Serge R »

johanvc schreef: ik breek op een jaar evenveel spaken, als andere plat rijden.

Hoe dit laatste komt, geen idee. Ik zit wel in de hogere gewichtsklasse (+110), maar rij spaken voornamelijk stuk als ik eens op de weg rij, zelden als ik off-road rij.
Met 36 spaken mag dit geen probleem zijn, indien goed gevlochten en op spanning gezet.
Gromit
Mountainbiker
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 29 jul 2009 17:28
Rijdt met: rijdt

Bericht door Gromit »

geitenboer schreef:
Brunox schreef:[-X [-X

lange duur.

max 45 min per wiel
Dan zal ik nen trage zijn zekers :wink:
Neen serieus als je het nog nooit hebt gedaan, moet je toch rekening houden met enkelen voorwaarden en moet je het toch al van iemand hebben gezien. Want er zomaar, op de wilden boef zoals ze hier zeggen aan beginnen, is niet zo evident.
Daarom dat ik ook in mijn eerste posts de belangrijkste websites heb opgenoemd :wink: Eerst goed informeren is daarbij wel nodig. En da's nu net wat de OP doet :-)
Gebruikersavatar
KoRn
Mountainbiker
Berichten: 719
Lid geworden op: wo 10 sep 2008 09:58
Rijdt met: de Choco aka Kraftstoff H2 Light, Niner JET9

Bericht door KoRn »

is die richter van tacx eigenlijk iets, lijkt me zo goedkoop
Gromit
Mountainbiker
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 29 jul 2009 17:28
Rijdt met: rijdt

Bericht door Gromit »

KoRn schreef:is die richter van tacx eigenlijk iets, lijkt me zo goedkoop
Als je het wiel rustig draait en dus niet te hard duwt, werkt dat zeer goed. Als je het geld hebt, zal een stijvere richter wel beter zijn. Maar dan mag je meteen gaan naar 200-300€, denk ik. Ofwel de Park Tool TS-8 voor €100, maar dan blijf ik eerlijk gezegd liever bij die Tacx.
Nifty
Mountainbiker
Berichten: 448
Lid geworden op: di 04 feb 2003 17:44
Rijdt met: Canyon 29er 9.9SL | Specialized Stumpjumper FSR 120
Contacteer:

Bericht door Nifty »

Ik ben ook al een tijdje aan het zien om eens een wielsetje te spaken (voor de koersfiets weliswaar).

Wat me opvalt is dat je dikwijls duurder uitkomt door enkel de nodige losse materialen te kopen voor je wielset dan gewoon een voorgespaakt wielsetje te kopen. Dat komt natuurlijk omdat die shops de onderdelen tegen groothandelprijzen kopen. Mijn logisch ingestelde brein verbiedt me dan nog een wielrichter te kopen en m'n werk in te steken wetende dat je voor minder geld hetzelfde setje kant en klaar kunt kopen :-)
Gebruikersavatar
KoRn
Mountainbiker
Berichten: 719
Lid geworden op: wo 10 sep 2008 09:58
Rijdt met: de Choco aka Kraftstoff H2 Light, Niner JET9

Bericht door KoRn »

bwah, meestal is een handgespaakt setje beter (als de persoon er iets van kent natuurlijk) en er is nog steeds zoiets als 'eer uit werk halen', uw voldoening is veel groter
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Bericht door Dickie »

Heb ondertussen al zelf een stevige wielrichter geknutseld.
Om de 'dish' te bepalen zal ik het wiel wel telkens moeten 'floppen'.
Om dat niet te hoeven doen moet de richter perfect symmetrisch zijn.
Een 'high-tech' centreerder :wink: : .
Nodig: een recht tafelblad, 2 blokjes hout die je secuur op (1/2 naafbreedte-1/2 van buitenkant velgbreedte+dikte rondel) afzaagt en een dikke rondel om de naaf-as in te laten vallen zodat de contactvlakken mooi vlak aanliggen.
Die blokjes leg je net onder de velg terwijl de naafkontaktvlakken tezelfdertijd ook net het tafelblad moet raken aan iedere kant.
Voila...
Gebruikersavatar
MC Tim
Mountainbiker
Berichten: 2525
Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
Rijdt met: Speci-lover :-D
Contacteer:

Bericht door MC Tim »

Dickie schreef:Heb ondertussen al zelf een stevige wielrichter geknutseld.
Om de 'dish' te bepalen zal ik het wiel wel telkens moeten 'floppen'.
Om dat niet te hoeven doen moet de richter perfect symmetrisch zijn.
Een 'high-tech' centreerder :wink: : .
Nodig: een recht tafelblad, 2 blokjes hout die je secuur op (1/2 naafbreedte-1/2 van buitenkant velgbreedte+dikte rondel) afzaagt en een dikke rondel om de naaf-as in te laten vallen zodat de contactvlakken mooi vlak aanliggen.
Die blokjes leg je net onder de velg terwijl de naafkontaktvlakken tezelfdertijd ook net het tafelblad moet raken aan iedere kant.
Voila...
Wij willen foto :wink:
Plaats reactie