oplossing chainsuck

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

looneycooney schreef: mja ik heb niets bij te brengen blijkbaar..
Toch wel, maar ge gaat alles te ver zoeken volgens mij.

Mijn derries stonden ook goed, en toch CS na nog geen 1000km, sinds ik simpelweg een deore blad monteerde heb ik geen last meer. En aan die derries is niet meer geraakt, eens die goed staan blijf ik daar vanaf.

CS door minder goed afgestelde derries? Volgens mij heeft dat er niks mee te maken, maar goed, ik ben ook maar een amateur....
Maar wel een amateur dat al jaren zonder problemen fietst.... #-o


Langs de andere kant profileert gij u hier als een kenner, maar als ik dan sommige posts lees stel ik daar toch vragen over.



#-o ik wist dat ik na een cafébezoek van dit forum moet afblijven en toch laat ik me weer vangen he...
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Bericht door looneycooney »

Tja Kawa , ik ben geen kenner van shimano , maar je zou me eens beter moeten leren kennen , zelfs mijn lbs krijgt me niets meer wijsgemaakt , eerder een 'freak'dus ;-)
misschien eens samen gaan biken ? ;-)
Ik ken aardig wat van bikes en vooral die kutversnellingen ...gggrrr :P

ps: had het ook 'weer' verkeerd verwoord allicht, bewijs van amateurisme ... op het totaal gezien lag het bij hem aan verkeerd gebruik vd versnellingen ( te hoog tandwiel nemen of teweinig nr het groot gaan voorraan en slechte afstelling = slechte kettingloop en dus meer problemen dan nodig.
Ik was allesizns content, want chainsuck is een hell om mee te biken en verre van goed voor het materiaal.

Trouwens enige problemen met de slx-groepen? ..ik heb mijn laten veranderen naar een 48-36 en allicht dus ook meer gebruik vh middenblad in de toekomst ...
Laatst gewijzigd door looneycooney op ma 21 dec 2009 01:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

looneycooney schreef: misschien eens samen gaan biken ? ;-)
Als ge u kunt inhouden met technische tips en de manier waarop ik moet fietsen zie ik da wel zitten.
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Derailleurs hebben meestal niets met CS te zien, enkel de bladen.

Alu bladen hebben meestal veel last van CS, staal minder omdat het veeel harder is. CS wordt verergerd door modder/vuil.

CS komt ook voor als je ketting en tandwielen niet op elkaar ingesleten zijn/versleten zijn.

Een andere veel voorkomende oorzaak is de montage van bladen die niet bij elkaar passen, waarbij de ketting bij het opschakelen achter de rand van het blad of de schakelhulpen blijft plakken en blokkeert.

Op het kleine en grote blad komt CS minder voor, omdat je deze bladen minder gebruikt en de diameter van het grote blad te groot is.

Oplossing is stalen of Ti blad steken, properder rijden.

Sowiso, als je CS voelt, terugdraaien met de benen en eens 'springen' met de bike, zodat de ketting lost.

Als je doorduwt, trap je EN de ketting EN je frame kapot.
Ik heb er eerlijk gezegd al jaren (ook met alu bladen) geen last meer van. De ergste waren de vorige LX en XT.
Gebruikersavatar
KUBA
Mountainbiker
Berichten: 1210
Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:42
Rijdt met: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL

Bericht door KUBA »

Discussie... hier gaan we weer :roll: :roll:

@ looney , ik begrijp dat het allesbehalve plezant is om als ge advies wil geven er kritiek komt maar dit word wat veroorzaakt door het feit dat als u zich wilt profileren als een kenner je er toch zeker van moet zijn dat alle door u verstrekte info er lap op is wat niet altijd zo is.

Ik wil geen kritiek op u geven noch een discussie maar hier toch even bij stilstaan :wink:

PS. grootste frustratie van een beginnend biker is..... continu van iedereen "advies" krijgen #-o #-o

Ikzelf rij al meerdere jaren , ga nooit bij fietsmaker langs , stel zelfs fietsen van mijn compagnons af en smijt af en toe een auto/motor open dus kan wel wat sleutelen doch voel ik mij soms nog een dummie op MTB technisch vlak als ik met plezier de topics van mijn meer ervaren medebikers lees. :wink:
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Bericht door looneycooney »

laat mij dan ook even stilstaan bij hetgeen ik 'gevraagd' heb en niet beweert te weten.... maar blijkbaar ben ik compleet verkeerd begrepen en word ik er ondertss al in mijn eigen topics op afgerekend en laat ik u zeggen , daar kan ik NIET mee lachen... de topic die ik geopend had hoeft niet misbruikt te worden omdat ze een bepaald gedacht hebben ervan...
Laatst gewijzigd door looneycooney op ma 21 dec 2009 22:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
zefii
Mountainbiker
Berichten: 1964
Lid geworden op: di 09 okt 2007 21:11
Contacteer:

Bericht door zefii »

looneycooney schreef:laat mij dan ook even stilstaan bij hetgeen ik 'gevraagd' heb en niet beweert te weten.... maar blijkbaar ben ik compleet verkeerd begrepen en word ik er ondertss al in mijn eigen topics op afgerekend en laat ik u zeggen , daar kan ik NIET mee lachen... de topic die ik geopend had hoeft niet misbruikt te worden omdat ze een bepaald gedacht hebben ervan...
rustig laat ze maar kibbelen zolang u probleem opgelost is
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Bericht door looneycooney »

idd zefii , maar ik wil niet als 'zelfbestempelde allesweter ' bezien worden , dat is alles ...
Laatst gewijzigd door looneycooney op ma 21 dec 2009 22:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Angelo.
Mountainbiker
Berichten: 2949
Lid geworden op: vr 08 jul 2005 18:55
Rijdt met: SC Blur LT, SC Chameleon, SC Heckler

Bericht door Angelo. »

Tjonge tjonge. Tis zo simpel als het groot is. Een slechte kettinglijn kan idd meehelpen aan CS. Maar hey, een slap frame helpt evenveel mee aan CS als uw slechte kettinglijn of een verkeerd afgestelde derailleur

Maar een versleten kettingblad zal de hoofdoorzaak zijn.
Gebruikersavatar
K2-er
Test team
Berichten: 3630
Lid geworden op: vr 04 jul 2003 11:35
Rijdt met: Orbea Rallon/Commencal Meta/ Nicolai Helius/Kona Jake the snake
Contacteer:

Bericht door K2-er »

Angelo. schreef:Tjonge tjonge. Tis zo simpel als het groot is. Een slechte kettinglijn kan idd meehelpen aan CS. Maar hey, een slap frame helpt evenveel mee aan CS als uw slechte kettinglijn of een verkeerd afgestelde derailleur

Maar een versleten kettingblad zal de hoofdoorzaak zijn.
Amen !
Plaats reactie