oplossing chainsuck

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
kawaracer
Mountainbiker
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 03 jun 2009 21:19
Rijdt met: cube
Contacteer:

Bericht door kawaracer »

Daarstraks mijn middenblad eens goed bekeken er zijn geen bramen maar wat wel opvalt is dat er 4 tanden zijn die opmerkelijk puntiger afgesleten zijn dan de andere. Deze 4 tanden staan op het eerste zicht op telkens op 1/4 van het blad van elkaar. Is dit normaal of moet ik daar de reden van de chainsuck gaan zoeken?
Gebruikersavatar
locust
Mountainbiker
Berichten: 1136
Lid geworden op: do 23 aug 2007 17:12
Rijdt met: zemst

Bericht door locust »

dat kan inderdaad de reden zijn. U tandblad is ongelijk afgesleten en mogelijk dat die tanden net chainsuck veroorzaken.
Dat het ongelijk slijt is normaal alleen ben ik niet zeker waarom net op 4 tanden.

Heb je ook de spanning van je derailleur nagekeken? En de lengte van je ketting? Want ik zou daar ook eens naar kijken. Een slechte traptechniek?
Gebruikersavatar
KRZA
Mountainbiker
Berichten: 979
Lid geworden op: ma 02 nov 2009 15:54
Rijdt met: Specialized Epic Expert 29

Bericht door KRZA »

Kan de traptechniek daar ook mee te maken hebben.
kawaracer
Mountainbiker
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 03 jun 2009 21:19
Rijdt met: cube
Contacteer:

Bericht door kawaracer »

locust schreef:Heb je ook de spanning van je derailleur nagekeken? En de lengte van je ketting? Want ik zou daar ook eens naar kijken. Een slechte traptechniek?
Hoe kijk ik die spanning op de derailleur na en hoe regel ik het bij en de zelfde vraag voor de ketting lengte. of het wordt iets voor de fietsenmaker.
Gebruikersavatar
Guy S.
Mountainbiker
Berichten: 1441
Lid geworden op: do 03 mei 2007 21:39
Rijdt met: Eene met overal vering en nen harde
Contacteer:

Bericht door Guy S. »

kawaracer schreef:Daarstraks mijn middenblad eens goed bekeken er zijn geen bramen maar wat wel opvalt is dat er 4 tanden zijn die opmerkelijk puntiger afgesleten zijn dan de andere. Deze 4 tanden staan op het eerste zicht op telkens op 1/4 van het blad van elkaar. Is dit normaal of moet ik daar de reden van de chainsuck gaan zoeken?
Koop eens een nieuw middenblad (zal er toch ooit van moeten komen) monteer dit en als de chain-suck weg is, weet je dat het aan het middenblad lag. Simpel toch? :wink:
Gebruikersavatar
ooSoo
Mountainbiker
Berichten: 1055
Lid geworden op: di 22 aug 2006 21:24
Rijdt met: XC Ti, XC alu, DH, Dirt, BMX, Xcross
Contacteer:

Bericht door ooSoo »

titanium bladje en geen chainsuck meer :P
pakken lichter en pakken schoner dan zo een deore blad
want das echt nen baksteen...
Gebruikersavatar
Guy S.
Mountainbiker
Berichten: 1441
Lid geworden op: do 03 mei 2007 21:39
Rijdt met: Eene met overal vering en nen harde
Contacteer:

Bericht door Guy S. »

kawaracer schreef:
locust schreef:Heb je ook de spanning van je derailleur nagekeken? En de lengte van je ketting? Want ik zou daar ook eens naar kijken. Een slechte traptechniek?
Hoe kijk ik die spanning op de derailleur na en hoe regel ik het bij en de zelfde vraag voor de ketting lengte. of het wordt iets voor de fietsenmaker.
De spanning van de derailleur vind ik nogal vergezocht. Maar als je hem toch wilt controleren kan je veerspanning vergelijken met een nieuwe derailleur van het zelfde merk en type. (of van een goed werkende fiets van een maat bv.)

Om de ketting lengte snel te controleren, schakel je vooraan op het kleinste blad en achteraan op het kleinste tandwieltje. Als nu de ketting niet tegen het bovenste derailleur wieltje sleept, is ze al zeker niet te lang.
Gebruikersavatar
Guy S.
Mountainbiker
Berichten: 1441
Lid geworden op: do 03 mei 2007 21:39
Rijdt met: Eene met overal vering en nen harde
Contacteer:

Bericht door Guy S. »

KRZA schreef:Kan de traptechniek daar ook mee te maken hebben.
In combinatie met schakeltechniek wel ja.
Ik heb er eens ene bezig gezien, die perse onder volle belasting, bij een redelijke beklimming, vooraan wilde schakelen.
Terwijl zijn aandrijving al krakend bijna uiteen vloog, zei hij al vloekend dat zijne fiets dringend binnen moest omdat de afstelling volgens hem niet goed was #-o
kawaracer
Mountainbiker
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 03 jun 2009 21:19
Rijdt met: cube
Contacteer:

Bericht door kawaracer »

ik probeer zoveel mogelijk op souplesse te rijden en voor de hindernissen te schakelen. Zodat ik niet moet schakelen onder volle belasting en als ik al moet bijschakelen dan is het zeker niet vooraan.
Gebruikersavatar
Jeanke6
Mountainbiker
Berichten: 809
Lid geworden op: zo 06 jan 2008 11:52
Rijdt met: Niner Air9 Kermit Green, GT Force Carbon Sport, Genesis Fortitude, Trek Madone 4.5
Contacteer:

Bericht door Jeanke6 »

Tot een paar maand geleden had wel al van chainsuck gehoord, maar had ik er nog nooit last van gehad (ik reed met Deore of SLX crank).

Op m'n nieuwe mtb staat een XT crank en nu begrijp ik meteen alle problemen ivm chainsuck. Niet tof en kan tot gevaarlijke situaties leiden!

Blij om te horen dat ik niet alleen ben en dat het waarschijnlijk opgelost is met een Deore middenblad.

MAAR ik vraag me af een een SLX middenblad ook geen oplossing is? Iemand al ervaring mee? Met m'n SLX crank heb ik in ieder geval nooit probleem gehad met chainsuck...
Past die sowieso ook op XT crank?

SLX middenblas is gemaakt van staal + composite, wat dat dan ook mag zijn...
Plaats reactie