oplossing chainsuck
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
-
- Mountainbiker
- Berichten: 75
- Lid geworden op: wo 03 jun 2009 21:19
- Rijdt met: cube
- Contacteer:
Daarstraks mijn middenblad eens goed bekeken er zijn geen bramen maar wat wel opvalt is dat er 4 tanden zijn die opmerkelijk puntiger afgesleten zijn dan de andere. Deze 4 tanden staan op het eerste zicht op telkens op 1/4 van het blad van elkaar. Is dit normaal of moet ik daar de reden van de chainsuck gaan zoeken?
dat kan inderdaad de reden zijn. U tandblad is ongelijk afgesleten en mogelijk dat die tanden net chainsuck veroorzaken.
Dat het ongelijk slijt is normaal alleen ben ik niet zeker waarom net op 4 tanden.
Heb je ook de spanning van je derailleur nagekeken? En de lengte van je ketting? Want ik zou daar ook eens naar kijken. Een slechte traptechniek?
Dat het ongelijk slijt is normaal alleen ben ik niet zeker waarom net op 4 tanden.
Heb je ook de spanning van je derailleur nagekeken? En de lengte van je ketting? Want ik zou daar ook eens naar kijken. Een slechte traptechniek?
-
- Mountainbiker
- Berichten: 75
- Lid geworden op: wo 03 jun 2009 21:19
- Rijdt met: cube
- Contacteer:
Hoe kijk ik die spanning op de derailleur na en hoe regel ik het bij en de zelfde vraag voor de ketting lengte. of het wordt iets voor de fietsenmaker.locust schreef:Heb je ook de spanning van je derailleur nagekeken? En de lengte van je ketting? Want ik zou daar ook eens naar kijken. Een slechte traptechniek?
- Guy S.
- Mountainbiker
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: do 03 mei 2007 21:39
- Rijdt met: Eene met overal vering en nen harde
- Contacteer:
Koop eens een nieuw middenblad (zal er toch ooit van moeten komen) monteer dit en als de chain-suck weg is, weet je dat het aan het middenblad lag. Simpel toch?kawaracer schreef:Daarstraks mijn middenblad eens goed bekeken er zijn geen bramen maar wat wel opvalt is dat er 4 tanden zijn die opmerkelijk puntiger afgesleten zijn dan de andere. Deze 4 tanden staan op het eerste zicht op telkens op 1/4 van het blad van elkaar. Is dit normaal of moet ik daar de reden van de chainsuck gaan zoeken?
- Guy S.
- Mountainbiker
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: do 03 mei 2007 21:39
- Rijdt met: Eene met overal vering en nen harde
- Contacteer:
De spanning van de derailleur vind ik nogal vergezocht. Maar als je hem toch wilt controleren kan je veerspanning vergelijken met een nieuwe derailleur van het zelfde merk en type. (of van een goed werkende fiets van een maat bv.)kawaracer schreef:Hoe kijk ik die spanning op de derailleur na en hoe regel ik het bij en de zelfde vraag voor de ketting lengte. of het wordt iets voor de fietsenmaker.locust schreef:Heb je ook de spanning van je derailleur nagekeken? En de lengte van je ketting? Want ik zou daar ook eens naar kijken. Een slechte traptechniek?
Om de ketting lengte snel te controleren, schakel je vooraan op het kleinste blad en achteraan op het kleinste tandwieltje. Als nu de ketting niet tegen het bovenste derailleur wieltje sleept, is ze al zeker niet te lang.
- Guy S.
- Mountainbiker
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: do 03 mei 2007 21:39
- Rijdt met: Eene met overal vering en nen harde
- Contacteer:
In combinatie met schakeltechniek wel ja.KRZA schreef:Kan de traptechniek daar ook mee te maken hebben.
Ik heb er eens ene bezig gezien, die perse onder volle belasting, bij een redelijke beklimming, vooraan wilde schakelen.
Terwijl zijn aandrijving al krakend bijna uiteen vloog, zei hij al vloekend dat zijne fiets dringend binnen moest omdat de afstelling volgens hem niet goed was
- Jeanke6
- Mountainbiker
- Berichten: 809
- Lid geworden op: zo 06 jan 2008 11:52
- Rijdt met: Niner Air9 Kermit Green, GT Force Carbon Sport, Genesis Fortitude, Trek Madone 4.5
- Contacteer:
Tot een paar maand geleden had wel al van chainsuck gehoord, maar had ik er nog nooit last van gehad (ik reed met Deore of SLX crank).
Op m'n nieuwe mtb staat een XT crank en nu begrijp ik meteen alle problemen ivm chainsuck. Niet tof en kan tot gevaarlijke situaties leiden!
Blij om te horen dat ik niet alleen ben en dat het waarschijnlijk opgelost is met een Deore middenblad.
MAAR ik vraag me af een een SLX middenblad ook geen oplossing is? Iemand al ervaring mee? Met m'n SLX crank heb ik in ieder geval nooit probleem gehad met chainsuck...
Past die sowieso ook op XT crank?
SLX middenblas is gemaakt van staal + composite, wat dat dan ook mag zijn...
Op m'n nieuwe mtb staat een XT crank en nu begrijp ik meteen alle problemen ivm chainsuck. Niet tof en kan tot gevaarlijke situaties leiden!
Blij om te horen dat ik niet alleen ben en dat het waarschijnlijk opgelost is met een Deore middenblad.
MAAR ik vraag me af een een SLX middenblad ook geen oplossing is? Iemand al ervaring mee? Met m'n SLX crank heb ik in ieder geval nooit probleem gehad met chainsuck...
Past die sowieso ook op XT crank?
SLX middenblas is gemaakt van staal + composite, wat dat dan ook mag zijn...