oplossing chainsuck

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Magnum_
Mountainbiker
Berichten: 216
Lid geworden op: za 28 mar 2009 18:14

Bericht door Magnum_ »

Ruben S. schreef:
kawa schreef:
looneycooney schreef: ,xt heeft enkel middenblad staal en dus op die alu meer 'kans op' ...
XT heeft toch een alu middenblad.. dacht ik...
Nee de nieuwste niet meer, die heeft stalen tanden op een composiet houder. :wink:
Welke wel, en welke niet?
Hier staat dat de 3 bladen nog steeds alu zijn op de FC-M771-K
http://www.shimano-benelux.com/publish/ ... ntain.html

Als je daar doorklikt op "Compare" kan je makkelijk vergelijken. Int kort :

Code: Selecteer alles

reeks / binnen / midden / buiten
XTR    / alu    / Ti + CFRP / alu
XT     / alu    / alu   / alu
SLX    / steel   / steel   + composite (32T), aluminum (36T) / alu
Deore / steel   / steel   / alu
Ik heb tot op vandaag nog geen last gehad ervan, maar bon, als het echt een alu tandwiel is, zal dat effectief niet lang meer duren. Straks eens testen, een magneet ertegen houden zou moeten volstaan :-)
Een tandwiel uit alu maken #-o

Misschien is het wel de moeite om eens na te denken over een subforum met gekende problemen en oplossingen. Bvb dit probleem, met het exacte modelnummer dat problemen geeft. Of bvb die problemen in de koude met XT schijfremmen. Of ... :-)
Da's makkelijker om in te zoeken, zeker na verloop van tijd verdwijnen threads als deze tussen 101 andere threads met dezelfde keywords.
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Bericht door looneycooney »

Magnum_ schreef:Welke wel, en welke niet?
Hier staat dat de 3 bladen nog steeds alu zijn op de FC-M771-K
http://www.shimano-benelux.com/publish/ ... roducts/[b]trekking_bike[/b]/deore_xt/product.-code-FC-M771-K.-type-cn_mountain,fc_mountain.html
De fc-m771-k , met die kettingring, lijkt me enkel met het 48-36-26T (voor trekkingbikes volgens je link) verhouding verkrijgbaar , terwijl de meesten op een 44-32-22T rijden.
Alleszins , die zij hier bedoelen is de XT FC-M770 , je ziet het al op de foto :
AfbeeldingAfbeelding
http://www.shimano-benelux.com/publish/ ... type-.html
Outer Chainring aluminum
Middle Chainring steel + composite
Inner Chainring aluminum
Deze heeft wel degelijk een middenblad uit composiet en stalen tanden met dubbele duurzaamheid.
Het 44t-blad is ook dikker en stijver dan de vorige versies volgens de shimano-boek.
Ik heb bv ervoor gekozen om een BBB conversie te nemen nr 48-36-26 , dus niet die van shimano net daarom .
Eens zien wat dat geeft heh, als het niet meevalt zet ik de originele er terug op .
Hetzelfde crankstel dus , maar andere bladen voor andere doeleinden bij trekkingbikes .
Magnum_
Mountainbiker
Berichten: 216
Lid geworden op: za 28 mar 2009 18:14

Bericht door Magnum_ »

OK; dat verklaart dan waarom ik het na al die kilometers nog niet heb ervaren, ik heb die linkse met zwart middenblad.
Gebruikersavatar
WOLF!
Mountainbiker
Berichten: 306
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 18:54
Rijdt met: 2 x On One scandal 29er

Bericht door WOLF! »

Magnum_ schreef:OK; dat verklaart dan waarom ik het na al die kilometers nog niet heb ervaren, ik heb die linkse met zwart middenblad.
Hier hetzelde, nog geen last van sucky sucky gehad! :-D Shimano heeft dus wel iets gedaan aan het chainsuck probleem...
Gebruikersavatar
locust
Mountainbiker
Berichten: 1136
Lid geworden op: do 23 aug 2007 17:12
Rijdt met: zemst

Bericht door locust »

dit weekend in Riviere heel veel last gehad van chainsuck.
Dit door combinatie van:
modder
+
'andere' ketting moeten gebruiken

Ik had mijn ketting niet klaar en had er snel een oude ketting opgelegd die op zicht ongeveer even veel ingesleten was. Maar Die ketting bleef erg vaak hangen op mijn middenblad.
==> geen ketting op een ander fiets leggen. ;)
Gebruikersavatar
Jeanke6
Mountainbiker
Berichten: 809
Lid geworden op: zo 06 jan 2008 11:52
Rijdt met: Niner Air9 Kermit Green, GT Force Carbon Sport, Genesis Fortitude, Trek Madone 4.5
Contacteer:

Bericht door Jeanke6 »

Ruben S. schreef:
Zotte Marre schreef:
Ruben S. schreef:Mijn oplossing tegen chainsuck:

dubbel kettingblad!
sindsdien geen chainsuck meer gehad, ik rij met Specialites TA bladen(40/28T)
Enkel als je kracht zet en vooraan schakelt durft de ketting mee omhoog komen.
Maar dat doe je onder normale omstandigheden niet hé.
Zoals ik al zei, hé, Ruben!

Zoiets? :
Afbeelding
Yep.
Interessante set-up en hier wil ik me ook wel eens aan wagen.

Zie alleen niet in dat dit het probleem zou oplossen. Er wordt hier steeds verteld dat alu het prbleem zou zijn en deze bladen zijn ook alu...
Gebruikersavatar
locust
Mountainbiker
Berichten: 1136
Lid geworden op: do 23 aug 2007 17:12
Rijdt met: zemst

Bericht door locust »

chainsuck heeft ook te maken met de grootte van de bladen.
Bij een te groot blad moet je ketting al verder meegetrokken worden voor er echt chainsuck optreedt ==> dat gebeurt te traag
Bij een te klein blad is de hoek tussen kettinglijn (zoals ze zou moeten lopen) en het tandblad te groot==> het zou heel hard meegetrokken moeten worden

Ik heb CS enkel voor op mijn middenblad en nooit op de andere.

Een dubbel kettingblad zou dus inderdaad minder problemen kunnen vertonen dan een triple.
Gebruikersavatar
Jeanke6
Mountainbiker
Berichten: 809
Lid geworden op: zo 06 jan 2008 11:52
Rijdt met: Niner Air9 Kermit Green, GT Force Carbon Sport, Genesis Fortitude, Trek Madone 4.5
Contacteer:

Bericht door Jeanke6 »

locust schreef:chainsuck heeft ook te maken met de grootte van de bladen.
Bij een te groot blad moet je ketting al verder meegetrokken worden voor er echt chainsuck optreedt ==> dat gebeurt te traag
Bij een te klein blad is de hoek tussen kettinglijn (zoals ze zou moeten lopen) en het tandblad te groot==> het zou heel hard meegetrokken moeten worden

Ik heb CS enkel voor op mijn middenblad en nooit op de andere.

Een dubbel kettingblad zou dus inderdaad minder problemen kunnen vertonen dan een triple.
goeie redenering.

In Rivière suckte mijn ketting ook wel af en toe op't kleinste blad. Maar dat waren dan ook vrij extreme omstandigheden...
flupovich
Mountainbiker
Berichten: 23
Lid geworden op: za 13 jan 2007 18:23
Rijdt met: scalpel

Bericht door flupovich »

Man man man.

Vorige week zowel men cassette, middenblad en ketting vervangen.
Nu op de strandrace in bredene enorm veel last van CS.
Weet er iemand wat er evt nog een oorzaak zou kunnen zijn?
thx
Byorka
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: za 25 dec 2004 11:34

Bericht door Byorka »

Meerdere oorzaken.
Op het blad waar je het meeste op rijdt valt de ketting dieper tussen de tanden. Doordat de tanden "langer" zijn lossen ze de ketting niet goed en blijft de punt van de tand achter de ketting hangen waardoor hij hem mee omhoog trekt.
Oplossing: tanden beetje aftoppen en die ingesleten tandzijde weer met een ronde punt maken.

Wanneer je CS krijgt op het blad waar je weinig rijdt komt dit doordat de ketting en het betreffende blad te weinig op elkaar ingesleten zijn. Het betreffende blad is dan zeg maar nog te goed voor de ketting wat niet goed samen gaat. Het beste kun je dan het betreffende blad vervangen door een ouder blad wat meer met de slijtage van ketting en overige tandwielen overeenkomt. Dan loopt het weer als een zonnetje.

Ik rijd met een dubbel en dus bijna altijd op het buitenblad. De tanden van het buitenblad top ik af te wat of zodat ze de ketting goed lossen. Het kleine blad gaat CS vertonen wanneer de rest halverwege slijtage is. Ik vervang het kleine blad dan door een ouder blad van de vorige set. Dan loopt het weer soepel.

Dit alles natuurlijk altijd onder modderige omstandigheden.
Plaats reactie