oplossing chainsuck

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
flupovich
Mountainbiker
Berichten: 23
Lid geworden op: za 13 jan 2007 18:23
Rijdt met: scalpel

Bericht door flupovich »

akkoord da versta ik wel als alles min of meer slijtage vertoont.
Maar alles vernieuwd en nog geen 50km mee gereden.
Da is toch wel een beetje raar he.
Was ook nie echt modderig parkoer. Veeleer zanderig :o)
scoop1000
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 14 jul 2010 14:32
Rijdt met: Viper Carbon Lite/ Pro race- Jeanettebak/Concorde stadsmachine

Bericht door scoop1000 »

Hier Xt cranck (want die zijn toch tenminste nog betaalbaar) met Truvativ Stylo kettingbladen, welliswaar ook van aluminium gemaakt maar lijken geen last te hebben van CS.
Ondertussen al een kilometer of 1500 door alle soorten ondergrond, nat of droog.
Vindt de Stylo bladen ook een stuk beter staan dan de xt rommel.
lvw
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: do 07 aug 2008 00:28
Rijdt met: Giant met trappers

Bericht door lvw »

flupovich schreef:Man man man.

Vorige week zowel men cassette, middenblad en ketting vervangen.
Nu op de strandrace in bredene enorm veel last van CS.
Weet er iemand wat er evt nog een oorzaak zou kunnen zijn?
thx
Onlangs zelfde voorgehad. Ook ganse aandrijving vervangen en tijdens natte ritten met veel plassen last van chainsuck. Niks zo ergerlijk dan stilvallen op een steil stuk omdat den boel compleet blokkeert.
Na vanalles proberen bleek uiteindelijk het onderste derrailleurwieltje van mijn XT derrie de boosdoener. Iets losser gezet en gesmeerd in afwachting van een nieuw en ziedaar sindsdien geen enkele keer meer voorgehad - nu toch al enkele honderden boskilometers geleden.
Gebruikersavatar
EG6
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 04 aug 2013 18:35
Rijdt met: Cube LTD Pro 2017

Re: oplossing chainsuck

Bericht door EG6 »

Even een oud topic oprakelen (nodeloos om een nieuw aan te maken als het al bestaat).

Zijn er betreffende chainsuck problemen al updates "anno 2017" (mbt alternatieve kettingbladen die er minder last van hebben)?

Ik heb een CUBE LTD Pro, model 2017 (aangekocht oktober 2016). Ik heb een Shimano Deore XT 2x11 M8000 groep zitten.
Ik heb in de lente voor de Ardennenmarathons een andere wielset laten bouwen en heb daar een nieuwe SLX M7000 cassette opgestoken. Zowel de winter als zomerwielset heeft dus zijn eigen cassette (ketting gebruik ik doorlopend op beide, al heb ik de originele Shimano ketting al eens gewisseld voor een KMC die er nu nog steeds op ligt).

Afgelopen week heb ik de winterwielset (originele CUBE velgen met originele SLX cassette) weer gestoken en dook ik afgelopen weekend voor het eerst weer de echte modder in. Het was een rit om snel te vergeten met op zijn minst 5 chainsucks (volledig geblokkeerd) en 10 chainsucks die ik maar net kon vermijden (op tijd gelost en achteruit gedraaid). Voor zover ik me kan herinneren enkel op het binnenste blad.

In de huidige setup (met de winterwielen) is dit de kilometerstanden van de onderdelen (Waarvan 75% in modderritten gereden).
Aandrijving in zijn geheel, (voorbladen): 1440km
Cassette op de winterwielen: 870km
KMC ketting (zowel gebruikt op winter als zomerwielen): 825km

Voorheen kon in sporadisch tot "soms" op het binnenblad ook eens chainsuck hebben (dus ook met de zomerwielen). Ik heb mij al ingelezen betreffende chainsuck en weet dus dat het vooral komt omdat de ketting aan het kettingblad blijft "plakken". Op het kettingblad zelf zie ik geen bramen of "kromme tandwielen" die de ketting vast kunnen houden. De derailleurloopwieltjes zijn ook nog originele.

Eigenlijk wou ik er nu nog een winter mee doorkomen om daarna alles eens te vervangen, maar ik vrees dat dit zich dus vroeger gaat opdringen.

De derailleurwieltjes kosten dermate weinig dat het dom zou zijn ze niet te vervangen. Ik las (in oude informatie in dit topic) dat de "lagere" afmontages, kettingbladen uit staal hadden en dat dit beter was (slijt minder dan ALU). Maar als ik de huidige SLX alternatieven op zoek, zie ik dat deze ook reeds ALU zijn.

Wat zijn jullie meningen? Wat zijn aan te raden alternatieven (die ook 1 op 1 passen)?
Bedankt alvast!
Plaats reactie