Pagina 1 van 1

Trapas BMC Fourstroke 01 Three

Geplaatst: di 12 mar 2024 14:20
door witte555
Heb deze fiets sinds mei 2023
Ben het moe om elke keer naar de fietswinkel te rijden en een week te wachten op niets . . .

Probleem is dat de trapas steeds loskomt.
Zelfs al draai ik hem zo vast dat mijn pedalen stroef draaien,na minder dan 10km komt deze terug los.

Weet er iemand wat ik verkeerd doe of hoe ik dit kan verhelpen?

Re: Trapas BMC Fourstroke 01 Three

Geplaatst: wo 13 mar 2024 09:52
door Jumping Jack
Als ik het goed begrijp draaien de cranks los? De trapas, of bottom bracket, is een pressfit dus die zou niet los moeten kunnen. Ik begrijp niet zo goed hoe de pedalen stroever draaien door de trapas vaster te zetten?

Zitten de fixing bolt en het kleine haakje (linkercrank) op hun plek?

Afbeelding

en

Afbeelding

Re: Trapas BMC Fourstroke 01 Three

Geplaatst: wo 13 mar 2024 13:01
door Dickie
Als je de kunststof schroef te stevig aandraait, dan kan de crank stroever beginnen lopen. Dan moet je wel al stevig aan het tooltje draaien.
Dat hoeft niet, enige functie van dat schroefkapje is de speling eruit halen.
Als de 2 imbus-bouten op het correcte moment en gelijkmatig aangetrokken zijn,(ik dacht 12-14 NM, staat aangegeven op de crank), dan zou dat bombproof moeten vastzitten.
Op gevoel aanhalen kan mss te weinig en ongelijkmatig zijn?
Loskomen na 10 km is heel rap.
Dan zou ik checken voor:
-een scheurtje
-beschadiging interface crank/spindle oid, door x-keren los te komen kunnen de tandjes van linkercrank al uitgeboterd zijn.
-teveel vet op die interface, anders droog houden.
-zit de as ver genoeg door het bracket door bvb fout asvulstuk.

Re: Trapas BMC Fourstroke 01 Three

Geplaatst: wo 13 mar 2024 17:00
door Jumping Jack
Die crankbolt draai je volgens mij ook gewoon kapot als je dat te vast wil zetten.

Re: Trapas BMC Fourstroke 01 Three

Geplaatst: wo 13 mar 2024 21:59
door witte555
Dickie schreef: wo 13 mar 2024 13:01 Als je de kunststof schroef te stevig aandraait, dan kan de crank stroever beginnen lopen. Dan moet je wel al stevig aan het tooltje draaien.
Dat hoeft niet, enige functie van dat schroefkapje is de speling eruit halen.
Als de 2 imbus-bouten op het correcte moment en gelijkmatig aangetrokken zijn,(ik dacht 12-14 NM, staat aangegeven op de crank), dan zou dat bombproof moeten vastzitten.
Op gevoel aanhalen kan mss te weinig en ongelijkmatig zijn?
Loskomen na 10 km is heel rap.
Dan zou ik checken voor:
-een scheurtje
-beschadiging interface crank/spindle oid, door x-keren los te komen kunnen de tandjes van linkercrank al uitgeboterd zijn.
-teveel vet op die interface, anders droog houden.
-zit de as ver genoeg door het bracket door bvb fout asvulstuk.
ik gebruik het schroefkapje inderdaad enkel voor de speling weg te werken.
Als de speling weg is draai ik het kapje niet vaster.
De schroefjes draai ik gelijkmatig vast,steeds op moment zoals aangegeven.
Zie nergens vet of beschadigingen.
Fiets heeft 4200km

Re: Trapas BMC Fourstroke 01 Three

Geplaatst: wo 13 mar 2024 22:01
door witte555
Jumping Jack schreef: wo 13 mar 2024 09:52 Als ik het goed begrijp draaien de cranks los? De trapas, of bottom bracket, is een pressfit dus die zou niet los moeten kunnen. Ik begrijp niet zo goed hoe de pedalen stroever draaien door de trapas vaster te zetten?

Zitten de fixing bolt en het kleine haakje (linkercrank) op hun plek?

Afbeelding

en

Afbeelding
Denk niet dat je daar iets verkeerd kan terug in elkaar zetten?
Klopt,het is de cranck dat loskomt (speling op beide traparmen dan)

Re: Trapas BMC Fourstroke 01 Three

Geplaatst: wo 03 apr 2024 13:59
door witte555
Trapas bleek stuk te zijn.
Fiets is net geen twee jaar oud,niets van tussenkomst ivm garantie.
Was nochtans reeds maanden aan het klagen over dit probleem.

Laatste keer dat ik in deze winkel een voet binnen gezet heb.

Duidelijk geweest bij afgeven van mijn fiets enkel dit te herstellen en toch slagen ze erin om alles na te kijken en zelfs een nieuwe binnenband te steken :-k

Natuurlijk kom je zo aan uw werkuren . . .