Spaaknippel corrosie door tubeless melk
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Spaaknippel corrosie door tubeless melk
Gisteren had ik een afgebroken spaak in mijn Roval control carbon sl. In de specialized shop in Theux vertelden ze me dat dit kwam omdat er een velglint van 21mm ipv 23mm in zat. En dat daardoor de ammoniak van het tubeless produkt tot bij de nippels in de velg geraakte en die deed corroderen. Hij toonde me via een spaakgat in de velg nog een paar andere nippels die aangetast waren. Ik zou alle nippels moeten laten vervangen door messing, die hier niet gevoelig aan zouden zijn.
Heeft iemand dit ook al voorgehad?
Hoeveel zou dit kosten?
Heeft iemand dit ook al voorgehad?
Hoeveel zou dit kosten?
-
- Mountainbiker
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
- Rijdt met: big wheels - steel is real
Re: Spaaknippel corrosie door tubeless melk
Bericht door _anonymus_ »
Al voor gehad nog niet, maar het klinkt wel plausibel.
Alu nippels zijn sowieso wel gevoeliger voor corrosie.
Qua werk moet je rekenen dat ze je wiel moeten ontspaken en de nippels vervangen door messing nippels.
Als de nippels niet gecorrodeerd zijn met je spaken, kunnen ze de spaken normaal gezien wel hergebruiken.
Alu nippels zijn sowieso wel gevoeliger voor corrosie.
Qua werk moet je rekenen dat ze je wiel moeten ontspaken en de nippels vervangen door messing nippels.
Als de nippels niet gecorrodeerd zijn met je spaken, kunnen ze de spaken normaal gezien wel hergebruiken.
- Dickie
- Mountainbiker
- Berichten: 3823
- Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
- Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully
Re: Spaaknippel corrosie door tubeless melk
Als je zo'n lek hebt dat er voldoende vloeistof aan de nippels geraakt om die aan te vreten, dan staat je band plat imo.
Kleine lekjes in de tape zouden snel weer afdichten vooraleer er een significante hoeveelheid in de velg terechtkomt.
Enige wat nog overblijft is dat de tape ammonia-gas doorlaat.
Enkele baanritten in de winter met strooizout op de weg brengt veel meer schade toe imho, zeker bij carbonnen velgen met alu.
Schijnt dat er een galvanisch effect optreedt zoals in een batterij en dat de carbon de alu aantast.
Water met een zoutoplossing versnelt dat proces, zeker als de fiets niet afgespoeld wordt.
Kleine lekjes in de tape zouden snel weer afdichten vooraleer er een significante hoeveelheid in de velg terechtkomt.
Enige wat nog overblijft is dat de tape ammonia-gas doorlaat.
Enkele baanritten in de winter met strooizout op de weg brengt veel meer schade toe imho, zeker bij carbonnen velgen met alu.
Schijnt dat er een galvanisch effect optreedt zoals in een batterij en dat de carbon de alu aantast.
Water met een zoutoplossing versnelt dat proces, zeker als de fiets niet afgespoeld wordt.
Re: Spaaknippel corrosie door tubeless melk
Toch heb ik hier nog al over gehoord en eveneens met mijn eigen ogen gezien.
Het heeft volgens mij idd iets met die ammoniak te maken, maar vraag me niet hoe of wat.
Het heeft volgens mij idd iets met die ammoniak te maken, maar vraag me niet hoe of wat.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 778
- Lid geworden op: zo 08 aug 2010 13:29
- Rijdt met: Specialized & BMC
Re: Spaaknippel corrosie door tubeless melk
Velglint van dit type wielen toch al voorgemonteerd met velglint ? dus denk ik eerder dat de fout bij constructeur ligt ?
-
- Mountainbiker
- Berichten: 90
- Lid geworden op: ma 05 nov 2012 21:48
- Rijdt met: Stumpy, ne zwarten
Re: Spaaknippel corrosie door tubeless melk
Ik heb net hetzelfde voorgehad met mijn carbon roval velgen. Ook met dezelfde uitleg en overgegaan naar messing nippels. Ik weet niet of het daar aan lag want het was een tweedehands mtb. Allesinds waren alle nippels eraan en hebben ze zelf de spaken moeten doorknippen om te kunnen demonteren.
Ik denk dat het lag aan het standaard los velglintje dat gebruikt was en niet een echte tape. Met een carbon velg zijn het enkel de nippels die nog kunnen corroderen dus misschien is de corrosie dan geconcentreerd op de kleine nippeltjes. Allesinds heeft het maar 2 jaard geduurd en ze waren eraan.
Ik rij sinds dan met tubes en pas verleden maand terug naar tubeless gegaan, deze keer met een echte tape.
Ik had het toen even gegoogeld maar werd niet echt veel wijzer, alleen dat ik niet de eerste en zeker niet de laatste zal zijn.
Ik denk dat het lag aan het standaard los velglintje dat gebruikt was en niet een echte tape. Met een carbon velg zijn het enkel de nippels die nog kunnen corroderen dus misschien is de corrosie dan geconcentreerd op de kleine nippeltjes. Allesinds heeft het maar 2 jaard geduurd en ze waren eraan.
Ik rij sinds dan met tubes en pas verleden maand terug naar tubeless gegaan, deze keer met een echte tape.
Ik had het toen even gegoogeld maar werd niet echt veel wijzer, alleen dat ik niet de eerste en zeker niet de laatste zal zijn.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 542
- Lid geworden op: zo 01 jan 2012 14:42
- Rijdt met: Lynskey29-Trek Stache 9.7-EpicS-works18
Re: Spaaknippel corrosie door tubeless melk
Zelfde hier... melk die ontsnapte door originele tubeless lintje en dus al men nippels slecht achteraan, bij het omhoogrijden, pling pling een vr een over getrokken..
Nieuwe spaken erin, messing nippels (bestaan nu toch ook al in zwarte versie) en degelijk tubeless lint en is perfect zo
Nieuwe spaken erin, messing nippels (bestaan nu toch ook al in zwarte versie) en degelijk tubeless lint en is perfect zo
- VTom
- Mountainbiker
- Berichten: 534
- Lid geworden op: ma 21 jul 2008 10:51
- Rijdt met: iets met grote wielen
Re: Spaaknippel corrosie door tubeless melk
Zelfde probleem gehad met mijn control wielen. Tijdens een rit een spaak losgekomen waar de spaaknippel nog deels aanhing...dat verontruste me meteen. Dan maar banden en lint er afgehaald en vastgesteld dat 80% van de alu spaaknippels weg was door contact met latex vloeistof. Heb de 2 wielen volledig laten herstellen (nieuwe alu nippels), spaken zijn er allen ingebleven en heb er ipv het specialized lint er nu yellow tape ingelegd (deze kleeft tenminste). Wielset is terug in orde nu en merk meteen verschil in het rijden... wielen zijn terug veel stijver. Herstelling heeft bijna 200 € gekost maar voor dat geld koop je geen nieuwe wielen he.
Re: Spaaknippel corrosie door tubeless melk
Ik heb mijn wielen ondertussen laten herspaken bij Swoot met messing nippels. Toch kostelijk grapje, want alle spaken moesten worden vervangen omdat ze te kort waren voor de nieuwe nippels. Tegelijk ook de naven laten herdoen. Soit.
Ze vertelden me daar dat alu en carbon niet goed samen gaan. De alu gaat corroderen, zou niks te maken hebben met de melk.
Dus, als je tweedehands (dure) carbon velgen koopt, is het zeker de moeite om te vragen het velglint er eens af te doen en dan in de gaten te kijken hoe het met de binnenkant van de nippels is gesteld.
Ze vertelden me daar dat alu en carbon niet goed samen gaan. De alu gaat corroderen, zou niks te maken hebben met de melk.
Dus, als je tweedehands (dure) carbon velgen koopt, is het zeker de moeite om te vragen het velglint er eens af te doen en dan in de gaten te kijken hoe het met de binnenkant van de nippels is gesteld.
- madskatingcow
- Mountainbiker
- Berichten: 5029
- Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
- Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019
Re: Spaaknippel corrosie door tubeless melk
Bericht door madskatingcow »
Als er latex aan je nippels komt is je rimtape slecht gemonteerd. Anders gebeurt dit nooit. Bij de originele Roval rimstrips die niet geleefd worden kan je dat wel hebben wanneer het lint verschuift bij montage van de band. Ik heb dat lint telkens meteen vervangen door tape bij mijn Roval's, nooit problemen gehad.