tubeless tape

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hylco
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: za 05 nov 2011 11:47
Rijdt met: s-works stumpjumper"specialized epic expert2014 29"

tubeless tape

Bericht door hylco »

voor de eerste keer mijn wielen tubeless maken,maar nog een vraag hierover ivm de tape.
mijn wielen hebben een binnenbreedte van 19mm.gebruik ik dan ook 19mm brede tape of beter 17mm.

mvg
kootje
Mountainbiker
Berichten: 283
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 21:22

Re: tubeless tape

Bericht door kootje »

19mm is dan de juiste.
Denk er ook aan de tape goed strak in het middengootje van de velg te plaatsen.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: tubeless tape

Bericht door BertG »

kootje schreef:19mm is dan de juiste.
Denk er ook aan de tape goed strak in het middengootje van de velg te plaatsen.
Yep, best ff op Youtube kijken hoe het moet als je het nog nooit gedaan hebt.
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: tubeless tape

Bericht door Jemp »

19 mm lijkt logischer dan de 17 mm, maar het belangrijkste is dat de gaten van de spaken overtaped zijn. 19 mm vind je enkel via No Tubes, maar 17 mm vind je overal op het net. Voor een rol van meer dan 60 mm betaal je evenveel als bij No Tubes voor een meter of 10. Mijn keuze is vlug gemaakt.... :wink:
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: tubeless tape

Bericht door Reflex »

Jemp schreef:19 mm lijkt logischer dan de 17 mm, maar het belangrijkste is dat de gaten van de spaken overtaped zijn. 19 mm vind je enkel via No Tubes, maar 17 mm vind je overal op het net. Voor een rol van meer dan 60 mm betaal je evenveel als bij No Tubes voor een meter of 10. Mijn keuze is vlug gemaakt.... :wink:
Ben ik het toch niet mee eens. Meeste velgen hebben toch een paar laagjes tape onder de hiel van de band nodig om de band goed te laten vastzitten. Daarbij komt er dan ook niet zomaar latex onder de tape als de rand iets loslaat. Wat moet je met 60 meter? Tape kan er jaren opzitten, weet nog wel andere dingen waar je op kunt besparen hoor.
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: tubeless tape

Bericht door Jemp »

Reflex schreef:
Jemp schreef:19 mm lijkt logischer dan de 17 mm, maar het belangrijkste is dat de gaten van de spaken overtaped zijn. 19 mm vind je enkel via No Tubes, maar 17 mm vind je overal op het net. Voor een rol van meer dan 60 mm betaal je evenveel als bij No Tubes voor een meter of 10. Mijn keuze is vlug gemaakt.... :wink:
Ben ik het toch niet mee eens. Meeste velgen hebben toch een paar laagjes tape onder de hiel van de band nodig om de band goed te laten vastzitten. Daarbij komt er dan ook niet zomaar latex onder de tape als de rand iets loslaat. Wat moet je met 60 meter? Tape kan er jaren opzitten, weet nog wel andere dingen waar je op kunt besparen hoor.
Nog nooit geen problemen gehad hier. En als je dan toch meerdere lagen nodig hebt, kan je een laag meer naar link en een laag meer naar rechts leggen.
Rimtape gaat er bij mij toch af en toe af. En waarom zou je meer betalen voor 9 meter dan voor 60 meter?
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: tubeless tape

Bericht door Reflex »

Iedereen moet weten wat hij doet. Volgens mij heb je de 3M of Tesa 4289 tape in elk geval ook in 19mm.

Maar ik weet in elk geval dat er veel problemen zijn met mensen waarbij de band snel van de velg ging door het gebrek aan een "bed" van tape of velglint. Zoek alleen al maar eens op dit forum. Daarbij zie ik het nut er niet van in om je tape te verwijderen maar dat moet iedereen zelf weten. Een goed aangebrachte velglint gaat jaren mee en met een rol van 9 meter kom je dan ook jaren vooruit. Ik heb dan liever mijn velg volledig opgesloten met hetzelfde lint dan met een smal lintje van links en rechts te moeten gaan.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: tubeless tape

Bericht door _anonymus_ »

Aansluitend vraagje: ik heb mijn yellowtape van Notubes moeten doorprikken om een gebroken spaak uit de velg te kunnen halen.
Kan ik dat gaatje bedekken met een nieuw stukje tape, of moet ik de tape er helemaal afhalen en nieuwe wikkelen?
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: tubeless tape

Bericht door Free_ltd »

Gewoon stuk over plakken.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: tubeless tape

Bericht door madskatingcow »

hylco schreef:voor de eerste keer mijn wielen tubeless maken,maar nog een vraag hierover ivm de tape.
mijn wielen hebben een binnenbreedte van 19mm.gebruik ik dan ook 19mm brede tape of beter 17mm.

mvg
Geen van beide. Je gebruikt in dit geval 21mm brede tape. Je velg is namelijk niet vlak vanbinnen, maar heeft een u- vormig profiel, het midden ligt dieper waardoor je ook bredere tape nodig hebt.

Velgen intern 22mm breed = 25mm tape
Velgen intern 25mm = 27mm tape
...
Plaats reactie