montagevet/pasta etc

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hylco
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: za 05 nov 2011 11:47
Rijdt met: s-works stumpjumper"specialized epic expert2014 29"

montagevet/pasta etc

Bericht door hylco »

ik ga voor de eerste keer zelf een fiets opbouwen vanaf een kaal frame.
echter heb ik nog een paar vragen ivm vet,pasta etc...ik zie door de bomen het bos niet meer.
het gaat over een alu frame en alu onderdelen.wat kan ik best gebuiken om stuur,stuurpen, derrailleur etc vast te zetten.
dan flatpedals monteren,mag dit met hetzelfde vet of pasta vastgedraaid worden of daarvoor beter iets anders,lagervet bv.
en hoe vast zetten jullie deze,lees tegenstrijdige berichten hierover.de ene zegt muurvast,de andere zegt handvast.
dan tot slot invetten van de steekassen,ook hier dezelfde vraag,met pasta,vet of iets anders,en dan enkel de schroefdraad of de hele as.
pff ik zag het helemaal zitten om zelf mijn fiets op te bouwen maar nu het echt dichterbij komt heb ik er toch wat schrik voor....

alvast mijn grote dank!zal jullie hulp nog meermaals nodig hebben!

mvg,

david
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: montagevet/pasta etc

Bericht door BertG »

Op elke schroefdraad hoort montagepaste (merk maakt niet veel uit), lagervet gebruik ik bijna uitsluitend voor lagers of wanneer de fabrikant dat specifiek voorschrijft dat je wat vet moet gebruiken (montage cassette op xd body bijvoorbeeld).
Gewoon handleidingen lezen, die zijn meestal vrij duidelijk en vermelden ook aandraaimomenten, dat laatste staat soms ook op de onderdelen zelf. Als je veel zoekt te sleutelen is een momentsleutel misschien wel een goede investering.
Sommig mensen vetten heel de steekas in, anderen, waaronder ik, alleen de schroefdraad. Maakt volgens mij niet veel uit, er draait niks op die as en is geanodiseerd.
Gebruikersavatar
hylco
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: za 05 nov 2011 11:47
Rijdt met: s-works stumpjumper"specialized epic expert2014 29"

Re: montagevet/pasta etc

Bericht door hylco »

BertG schreef:Op elke schroefdraad hoort montagepaste (merk maakt niet veel uit), lagervet gebruik ik bijna uitsluitend voor lagers of wanneer de fabrikant dat specifiek voorschrijft dat je wat vet moet gebruiken (montage cassette op xd body bijvoorbeeld).
Gewoon handleidingen lezen, die zijn meestal vrij duidelijk en vermelden ook aandraaimomenten, dat laatste staat soms ook op de onderdelen zelf. Als je veel zoekt te sleutelen is een momentsleutel misschien wel een goede investering.
Sommig mensen vetten heel de steekas in, anderen, waaronder ik, alleen de schroefdraad. Maakt volgens mij niet veel uit, er draait niks op die as.

top.
bedankt voor je antwoord!
dus pedalen en steekas mag gewoon dezelfde montagepasta als op alle andere boutjes.
momentsleutel heb ik inderdaad aangeschaft.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: montagevet/pasta etc

Bericht door BertG »

hylco schreef: dus pedalen en steekas mag gewoon dezelfde montagepasta als op alle andere boutjes.
Yep!
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: montagevet/pasta etc

Bericht door Wacky-S »

Ik gebruik hetzelfde montagevet (Cyclon Assembly MT paste) eigenlijk op alle losse onderdelen (alu dropper in alu frame, steekassen, stuurpen, trapas, boutjes, schroeven...).
Op carbon onderdelen die met elkaar in contact komen (frame/zadelpen) carbonpasta. Heb al gemerkt als ik het niet doe dat ze minder vlot "loskomen".
Plaats reactie