Vervangen tubeless banden

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
jeroenvanbommel
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: do 26 mar 2015 02:47
Rijdt met: Trek Fuel Ex 8 (2016)

Vervangen tubeless banden

Bericht door jeroenvanbommel »

Even een vraagje!

Ik ga deze week voor de eerste maal mijn tubeless banden zelf vervangen. Nu is mijn vraag.. Dient het velglint ook vervangen te worden? Het gaat namelijk om tubeless ready velgen die destijds in de shop klaargemaakt zijn voor tubeless banden. Mag dit lint/ tape gewoon blijven zitten of dien ik dit af te halen, schoon te maken, nieuw plaatsen en vervolgens band en melk toevoegen?
Oh en als er mensen zijn van regio hasselt die graag eens samen gaan rijden.. Ben 25 jaar, rijd met een Trek fuel ex 8. Heb graag pittige tochten met klimmen en afdalen, technisch rijden, van om en bij een 40 km of iets meer.

Merci alvast!
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Vervangen tubeless banden

Bericht door Dickie »

Gewoon de restjes 'geklonterde' vloeistof afvegen met een doek.
Als de tape nog op zijn plaats zit gewoon de nieuwe band er op leggen.

Sommige bandjes gaan moeilijker op druk, zelfs met de compressor, dan helpt het om ze eerst met binnenband in de velgrand te laten ploppen. Dan gaat het nadien makkelijker omdat er al één zijde dicht ligt.
Hangt ook veel van de velg af, bij mijn eastons moet ik bovenstaande procedure in combinatie met Schwalbe sowieso doen. Op een Crest-velg lukt het soms gewoon met de vloerpomp.
Plaats reactie