Helm verzorgen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Helm verzorgen

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Iets waar ik me al tijdje de vraag over stel, hoe verzorgt iedereen zijn helm?
Aan de buitenkant is het zo dat zolang er niet echt schade is, je deze kan gebruiken. Aan de binnenkant zit zo een harnas van mousse/izimo of whatever, dat regelmatig bij het zweten vochtig wordt.
Ik heb nog nooit gehoord dat de helm mee in het wasmachine kan, maar hoe hou je dit hygiënisch en netjes?
robbeve
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 11 apr 2016 17:19
Rijdt met: Cube reaction

Re: Helm verzorgen

Bericht door robbeve »

binnenwerk regelmatig met de hand uitwassen en klaar
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Helm verzorgen

Bericht door Reflex »

Ik vul een emmer met wat lauw water en een beetje afwasmiddel domp hem daarin een paar keer onder en ga er met een zachte handveger over om de modder uit de gaten te krijgen. Ik druk dan ook nog een paar keren op de mousse zodat het water daar uitgaat en het weer vers water opneemt (als je dit begrijpt). Dan spoel ik hem af en laat ik alles drogen.

In het begin het binnenwerk er wel eens afgehaald want er zit klittenband op maar dan gaat het schuimrubber snel kapot.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Helm verzorgen

Bericht door KrisMaes76 »

De binnenbekleding gaat er bij mij netjes af via velcro (Bell super 2r) en gaat gewoon mee de wasmachine in met de rest van mn outfit (sportkledij programma op 20 graden). Velcro kleeft op de MIPS laag en blijft daar goed op zitten

De rest van de helm spoel ik af onder de kraan en es met de spons erover indien em te vettig wordt.
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Helm verzorgen

Bericht door De Wreter »

Tube handwas kopen, pompbak in, handwas erop, effe laten weken, uitspoelen.
Misa
Mountainbiker
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 01 sep 2010 22:49
Rijdt met: Scott Spark Premium

Re: Helm verzorgen

Bericht door Misa »

Helm gewoon meenemen onder de douche. Een beetje douchegel aanbrengen en inwrijven. Spoelen, laten drogen en is weer als nieuw
Gebruikersavatar
bip bip
Mountainbiker
Berichten: 999
Lid geworden op: do 07 jun 2007 21:32
Rijdt met: Scott spark RC 29er,Scott scale 29er expert,Rigid 29er Chinees,Cervélo Aspero gravel

Re: Helm verzorgen

Bericht door bip bip »

BerggeitCasualFietser schreef:Iets waar ik me al tijdje de vraag over stel, hoe verzorgt iedereen zijn helm?
Aan de buitenkant is het zo dat zolang er niet echt schade is, je deze kan gebruiken. Aan de binnenkant zit zo een harnas van mousse/izimo of whatever, dat regelmatig bij het zweten vochtig wordt.
Ik heb nog nooit gehoord dat de helm mee in het wasmachine kan, maar hoe hou je dit hygiënisch en netjes?
dat klopt in feite niet, ook een helm heeft een 'vervaldatum'. Het binnenkarkas verzwakt door invloeden van het weer en zweet en zal zijn stevigheid verliezen.
Aangeraden wordt om ( afhankelijk van de kwaliteit en frequentie van gebruik ) een helm te vervangen tussen 3 en 5 jaar na productiedatum.
Daarom is het ook niet altijd interessant om een afgeprijsd overjaars model aan te schaffen.

grt,
Ivan
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Helm verzorgen

Bericht door KrisMaes76 »

bip bip schreef:
BerggeitCasualFietser schreef:Iets waar ik me al tijdje de vraag over stel, hoe verzorgt iedereen zijn helm?
Aan de buitenkant is het zo dat zolang er niet echt schade is, je deze kan gebruiken. Aan de binnenkant zit zo een harnas van mousse/izimo of whatever, dat regelmatig bij het zweten vochtig wordt.
Ik heb nog nooit gehoord dat de helm mee in het wasmachine kan, maar hoe hou je dit hygiënisch en netjes?
dat klopt in feite niet, ook een helm heeft een 'vervaldatum'. Het binnenkarkas verzwakt door invloeden van het weer en zweet en zal zijn stevigheid verliezen.
Aangeraden wordt om ( afhankelijk van de kwaliteit en frequentie van gebruik ) een helm te vervangen tussen 3 en 5 jaar na productiedatum.
Daarom is het ook niet altijd interessant om een afgeprijsd overjaars model aan te schaffen.

grt,
Ivan
Heb overlaatst een studie gevonden van een organisatie die zich inzet voor helmgebruik bij fietsers. Daaruit bleek dat een helm veel trager degenereert dan algemeen wordt aangenomen.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Helm verzorgen

Bericht door chrisper »

af en toe reinig ik de helm van binnen en van buiten met water en wat dreft of zo.
dan ook de mousse beetje 'uitduwen'
heb ook zo een schuim gekocht van muc off
daarmee kan je binnen in je schoenen en spuiten en even laten inwerken en dan afkuisen
en daarmee doe ik ook de helm soms es
ruikt weer heerlijk fris
Plaats reactie