Ratelende ketting - mentor gezocht

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
driesrengle
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 13 jul 2017 15:27

Ratelende ketting - mentor gezocht

Bericht door driesrengle »

Hey,

Ik heb me onlangs (na aankoop van een canyon) besloten om al mijn fietsherstellingen zelf te doen - via youtube leer ik het wel dacht ik.
Een hele tijd terug een seat dropper zelf geïnstalleerd en ontlucht, dus was al helemaal trots op mezelf.

Nu heb ik onlangs een nieuwe ketting geplaatst en versnellingen terug afgesteld, een jobke waar niets verkeerd mee kon gaan dacht ik, maar er blijft iets ratelen en terugtrappen klinkt al helemaal fout. Ik wil gerust betalen om hem door een pro te laten herstellen, maar wil vooral graag bijleren wat ik nu juist fout doe. De fietsenmaker hier in het dorp was niet zo heel flexibel op dat vlak. Ofwel achterlaten en laten herstellen, ofwel ophoepelen. Mee kijken en iets bijleren mocht niet. (logisch natuurlijk) Bij mijn oude fietsenmaker durf ik het ook niet vragen want het is een canyon, dus niet bij hem gekocht.

Dus lang verhaal kort, zit er hier een goede technieker die eens naar mijn bike wilt kijken en mij tonen wat ik fout doe zodat ik het volgende keer zelf kan doen? Ik wil er gerust voor betalen uiteraard. Ik woon in het Leuvense.

Thanks,

Dries.
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Re: Ratelende ketting - mentor gezocht

Bericht door Serge R »

Kijk eens na of de ketting wel juist door de derailleurkooi geleid is.
Afbeelding
driesrengle
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 13 jul 2017 15:27

Re: Ratelende ketting - mentor gezocht

Bericht door driesrengle »

ha, ja, dat was de eerste fout die ik maakte. Maar dat is het nu niet.
Heb zowat alle youtube filmpjes bekeken, high limit ingesteld, low limit, tension.. Het schakelt vlot en het werkt allemaal, en de ratel is niet super hard, maar het kan beter. Zeker bij het terugtrappen is er echt iets mis.

Dacht dat mijn derailleurpad misschien wat verwrongen was, maar alles lijkt me strak en recht te lopen..

Daarom, iemand in de buurt waar ik langs kan gaan die mijn gepruts af en toe nakijkt en me live wat tips geeft werkt toch wat sneller dan fora afschuimen en youtube filmpjes bekijken..
tom_77
Mountainbiker
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 28 feb 2010 20:07
Rijdt met: Trek

Re: Ratelende ketting - mentor gezocht

Bericht door tom_77 »

Cassette en kettingbladen ook vervangen?
Vediya1
Mountainbiker
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 15 mar 2006 13:57
Rijdt met: Trek XCaliber-9

Re: Ratelende ketting - mentor gezocht

Bericht door Vediya1 »

Is het geratel aanwezig bij alle tandwielen of enkel bij grootste. Dan zou het de B-Spanning kunnen zijn.
(B-spanning regel je met het vijsje dat tegen de kader drukt om de derailleur dichter of verder van de tandwielen te zetten)
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Ratelende ketting - mentor gezocht

Bericht door Dickie »

Derailleurpatte ook nagekeken met 'meettoestel'?
Op het zicht is dikwijls net niet juist :wink:
driesrengle
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 13 jul 2017 15:27

Re: Ratelende ketting - mentor gezocht

Bericht door driesrengle »

Ondertussen reactie gehad op facebook en langs gegaan bij iemand die er meer van kent.

De afstelling was niet 100% perfect, en de ketting die valt bij het terugtrappen is blijkbaar typisch voor die cassette.. We hebben zijn cassette er eens ingestoken en daar werkte alles perfect en met zijn cassette konden we wel probleemloos terugtrappen. Ook is mijn grootste blad nogal versleten doordat ik in Polen (Beskidy) daar constant op gereden heb op de vele 20% hellingen. Dat in combinatie met een nieuwe ketting die niet mee gesleten is zou ook de oorzaak zijn van wat kleine probleempjes.
Plaats reactie