Body (freewheel) vervangen - past shimano op specialized?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
rasmazzer
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: di 17 sep 2013 08:51

Body (freewheel) vervangen - past shimano op specialized?

Bericht door rasmazzer »

Hallo

Er zit wat speling op mijn cassette (ze kan licht kantelen) en dit zou slijtage van body zijn. Voorlopig nog niet veel of geen last bij schakelen, dus blijf er vanaf. Ik vroeg mij echter af of ik die body kan vervangen? Ik zie bv. op internet body's zoals Shimano XT 10 speed te koop, maar fiets is een Specialized Crave Expert 2014 met dus een 'specialized' naaf en bitter weinig info hieromtrent: "Specialized disc, alloy, Hi Lo flange, RCC ball bearing system, steel axle, steel cassette body, QR, 32h".

Iemand een idee welke body ik juist nodig heb? Was al eens bij fietsenmaker gepasseerd en die zei: "Dit zijn basic wielen. Koop u een degelijk set wielen als het erger wordt...".

Alvast bedankt
Groeten
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: Body (freewheel) vervangen - past shimano op specialized

Bericht door G-m@n. »

u body heeft weinig te maken met het merk, je moet kijken of je een 10, 11 of 12 speed nodig hebt.
Gebruikersavatar
funkstar
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 13:58
Contacteer:

Re: Body (freewheel) vervangen - past shimano op specialized

Bericht door funkstar »

Als dat de basiswieltjes zijn, is het cup en cone.
9 bolletjes dus van 6,325 mm (1/4")
Dat zou perfect te servicen moeten zijn. Als je het zelf kunt is dat te overwegen, voor de fietsenmaker kost het wellicht te veel tijd en wordt het dus een te grote kost voor jou.

Als je toch van plan ben het vrijwiel te vervangen: ik denk dat specialized de formulla of joytech hubs gebruikt.
Met een lichte persoonlijke mening dat het formula praxis zullen zijn.
Zelfs met een hamer ga je daar geen shimano vrijwiel op krijgen.
rasmazzer
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: di 17 sep 2013 08:51

Re: Body (freewheel) vervangen - past shimano op specialized

Bericht door rasmazzer »

funkstar schreef:Als dat de basiswieltjes zijn, is het cup en cone.
9 bolletjes dus van 6,325 mm (1/4")
Dat zou perfect te servicen moeten zijn. Als je het zelf kunt is dat te overwegen, voor de fietsenmaker kost het wellicht te veel tijd en wordt het dus een te grote kost voor jou.

Als je toch van plan ben het vrijwiel te vervangen: ik denk dat specialized de formulla of joytech hubs gebruikt.
Met een lichte persoonlijke mening dat het formula praxis zullen zijn.
Zelfs met een hamer ga je daar geen shimano vrijwiel op krijgen.
Bedankt voor de uitleg! Ik denk dat ik dan gewoon blijf rijden tot ze versleten zijn en nieuw setje wielen koop.
Plaats reactie