Afregeling 1x11

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Afregeling 1x11

Bericht door delsolke »

Beste

Ik ben bezig met het monteren van de 1x11 (34T vooraan met 11-42 cassette achteraan), maar derailleur wil de laatste tandwielen niet nemen. Hij staat volledig opgespannen en het eerste derailleurwieltje gebruikt hij zelfs niet meer.

Heb proberen wat te regelen met het bereik, maar hij wil het tandwiel niet nemen. Hoe kan ik dit oplossen?

Derailleur staat op het voorlaatste tandwiel volledig horizontaal en gebruikt het eerste tandwiel niet meer, kan volgens mij niet echt de bedoeling zijn.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Afregeling 1x11

Bericht door KrisMaes76 »

Als je nog niet op het grootste tandwiel staat en de kooi staat al horizontaal, dan is je ketting te kort
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: Afregeling 1x11

Bericht door delsolke »

KrisMaes76 schreef:Als je nog niet op het grootste tandwiel staat en de kooi staat al horizontaal, dan is je ketting te kort
Je kan toch maar je ketting op je voorblad leggen en op het kleinste tandwiel achteraan? Twee deraillleurwieltjes loodrecht onder elkaar.
Alle kettingen altijd op die manier gedaan en nog nooit problemen gehad. Ik vermoed dat dit bij een 1x11 niets anders is?
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Afregeling 1x11

Bericht door KrisMaes76 »

Ik heb geen 1x11, wel een 2x11 en een 3x10, maar dat doet er niet toe, je ketting moet de grootste omtrek aankunnen en dat is bij een 1x systeem op je grootste blad achteraan. Als dat niet lukt zonder je derailleur kapot te trekken dan is je ketting te kort.

Als dan je ketting te slap hangt op de kleinste omtrek (kleinste tandwiel achteraan), dan is de kooi van je derailleur te kort
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Afregeling 1x11

Bericht door Boebbel »

Je moet de ketting afpassen op de laagste versnelling/grootste tandwiel. Dit is een filmke van Sram : " onclick="window.open(this.href);return false;
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: Afregeling 1x11

Bericht door delsolke »

Boebbel schreef:Je moet de ketting afpassen op de laagste versnelling/grootste tandwiel. Dit is een filmke van Sram : " onclick="window.open(this.href);return false;
Indien ik het goed begrijp, dan is het gewoon grootste tandwiel achteraan + voorblad en 4 schakels erbij?

Bij een 1x11 is het dus anders? Telkens ik een ketting vervang op mijn andere fietsen doe ik grootste tandwiel vooraan + kleinste tandwiel achteraan + derailleurwieltjes en derailleurwieltjes moeten gewoon mooi onder elkaar staan. Nog nooit problemen gehad.

Bij een 1x11 klopt dit dus niet? Want ik heb zo gedaan en ketting is blijkbaar te kort.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Afregeling 1x11

Bericht door Wacky-S »

Dan heb je het altijd verkeerd gedaan, want nu heb je wel een mooie spanning bij de hoogste versnelling die je normaal gezien niet zo vaak gaat gebruiken, maar de rest niet.
Je moet altijd zorgen dat je het hele bereik aankan, dus bij niet 1x systemen moet je het groot blad vanvoor en groot kransje achteraan aankunnen. Dat het niet soepel loopt, heeft geen belang, maar je moet het aankunnen zonder de boel kapot te trekken.

Bij 1x vooraan heb je maar 1 tandwielblad, dus als je gaat afstellen op het kleinste kransje achteraan, gaat je derrie enkel maar harder opgespannen worden omdat je vanachter naar grotere tandwielen gaat. Daarom op grootste kransje achteraan leggen en dan afmeten...
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: Afregeling 1x11

Bericht door delsolke »

Wacky-S schreef:Dan heb je het altijd verkeerd gedaan, want nu heb je wel een mooie spanning bij de hoogste versnelling die je normaal gezien niet zo vaak gaat gebruiken, maar de rest niet.
Je moet altijd zorgen dat je het hele bereik aankan, dus bij niet 1x systemen moet je het groot blad vanvoor en groot kransje achteraan aankunnen. Dat het niet soepel loopt, heeft geen belang, maar je moet het aankunnen zonder de boel kapot te trekken.

Bij 1x vooraan heb je maar 1 tandwielblad, dus als je gaat afstellen op het kleinste kransje achteraan, gaat je derrie enkel maar harder opgespannen worden omdat je vanachter naar grotere tandwielen gaat. Daarom op grootste kransje achteraan leggen en dan afmeten...
Dus bij andere systemen (vb. koersfiets of meerdere tandwielbladen) deed ik het ook verkeerd?
Hoe doen jullie het dan?
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Afregeling 1x11

Bericht door Wacky-S »

Hier een filmke met 3 methoden.

Persoonlijk gebruik ik de eerste methode, is de makkelijkste en snelste manier.
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: Afregeling 1x11

Bericht door delsolke »

Wacky-S schreef:Hier een filmke met 3 methoden.

Persoonlijk gebruik ik de eerste methode, is de makkelijkste en snelste manier.
Bedankt !
Dit werden we toch helemaal anders aangeleerd in de avondles (zie methode hierboven, misschien toepasselijk op fietsen met meerdere versnellingen vooraan? Zeker niet op een 1x11). Zonde...
Ketting is te kort dus en dus voor de vuilbak. Het is niet dat je dit kan gebruiken om eventueel een reparatie tijdens een toch uit te voeren? Beetje zonde van een nieuwe ketting ](*,)
Plaats reactie