Afregeling 1x11

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Afregeling 1x11

Bericht door Wacky-S »

Tja, ieder heeft zo zijn eigen methodes, de een al wat minder goed dan de andere :-D
De ketting is zeker niet voor de vuilbak. Maak je hem gewoon terug langer met de verwijderde schakels (dmv quick link/missing link/nieuw pennetje), en kan je hem terug gebruiken.
Als je het fastoenlijk doet met een goede kettingspons, ga je er niets van merken...
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: Afregeling 1x11

Bericht door delsolke »

Wacky-S schreef:Tja, ieder heeft zo zijn eigen methodes, de een al wat minder goed dan de andere :-D
De ketting is zeker niet voor de vuilbak. Maak je hem gewoon terug langer met de verwijderde schakels (dmv quick link/missing link/nieuw pennetje), en kan je hem terug gebruiken.
Als je het fastoenlijk doet met een goede kettingspons, ga je er niets van merken...
Zal het eens proberen. Bedankt :wink:
Vanaf nu zal ik ook op een andere manier alle kettingen veranderen.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Afregeling 1x11

Bericht door Reflex »

delsolke schreef:
KrisMaes76 schreef:Als je nog niet op het grootste tandwiel staat en de kooi staat al horizontaal, dan is je ketting te kort
Je kan toch maar je ketting op je voorblad leggen en op het kleinste tandwiel achteraan? Twee deraillleurwieltjes loodrecht onder elkaar.
Alle kettingen altijd op die manier gedaan en nog nooit problemen gehad. Ik vermoed dat dit bij een 1x11 niets anders is?
Kijk gewoon in de manual. 1x11 of 1x10 is anders dan vroeger. Hier gaat het dus fout.

Met dubbele of triple bladen vooraan moet de deraileur niet de gehele cassette bestrijken. Je gaat vanachter een grotere omtrek krijgen en dus je deraileur naar voren trekken maar schakelt dan vanvoren op het kleine blad waardoor de deraileur weer terug gaat. Bij 1x11 moet de deraileur wel alles opvangen en dan gaat dat verticale verhaal dus niet op want dan trekt je deraileur volledige horizontaal met de liggende achterhuis. Je zal de slag dus iets groter moeten maken en wat schakels erbij moeten doen om dit op te vangen.

Er zit zo een mooi boekje bij en alles staat op internet beschreven en YouTube staat er vol mee. Waarom dan niet als je een bijzonder systeem gaat installeren ff kijken?
Plaats reactie