Nieuwe ketting slaagt door

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Nieuwe ketting slaagt door

Bericht door Dickie »

yep, door het slijten van de ketting en dus schijnbaar verlengen ervan, gaat deze de kassette ahw aanpassen aan de speling in de schakels. dan krijg je van die haaietanden.

Bij invetten: ketting inspuiten, rustig de cranks ronddraaien en een 5-tal minuutjes laten inwerken.
Daarna overtollige olie/vet afvegen, ook het kettingblad en de pulleys droog wrijven.
Je wil immers geen vuiligheid in de ketting laten plakken.

Aan de andere kant, 2800km mtb-plezier is eigenlijk onbetaalbaar en een vernieuwde drive-train meer dan waard?? :wink:
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Nieuwe ketting slaagt door

Bericht door janssis werner »

Hallo. Rij nu iets meer dan twee jaar met een 2x10. De eerste was met twee ketting al na 2400km versleten. Deze nu met een sram cassette en drie kettingen begint ook al maar werkt nog en heeft ook 2400km. Heb dit eens in de winkel gevraagd hoe dat komt . Vroeger met een trippel was het zo dat je met twee kettingen wel drie cassetten kon op rijden voor dat voorste vervangen moesten worden. In de winkel geven ze als uitleg dat je vroeger beter op de drie bladen reed en nu veel meer op een blad rijdt en er minder tandjes op staan. Zo zal dit sneller slijten . Bij de eerste set te veranderen had ik het kleine van voor niet vervangen omdat ik er niets aan zag. Maar wel de week erna een kettingen voor de vuilbak. Dus best ineens alles vervangen. Bij ons inde groep die met 2x10 rijden is het hetzelfde en laten alles ineens vervangen en dan heb je gene zever.

Grtjs.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Nieuwe ketting slaagt door

Bericht door Reflex »

Wat een onzin. Ik rij 1x10 en dus ook extreem en met 1 ketting fiets ik duizenden km's zonder ook maar iets te zien aan mijn voorblad. Nieuwe cassette en ketting erop en ik doe er weer duizenden. (Meestal toch wel 5000 of meer).

Nu is dit wel weinig in de slijk en het zout dat wel. Maar ik zou het toch zoeken in het merk en type voorblad. Als die zo snel gaan.
Fred1987
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 14 dec 2012 12:07

Re: Nieuwe ketting slaagt door

Bericht door Fred1987 »

Reflex schreef:Wat een onzin. Ik rij 1x10 en dus ook extreem en met 1 ketting fiets ik duizenden km's zonder ook maar iets te zien aan mijn voorblad. Nieuwe cassette en ketting erop en ik doe er weer duizenden. (Meestal toch wel 5000 of meer).

Nu is dit wel weinig in de slijk en het zout dat wel. Maar ik zou het toch zoeken in het merk en type voorblad. Als die zo snel gaan.
Ik rijd met de XT m8000 groep...
Afbeelding
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Nieuwe ketting slaagt door

Bericht door janssis werner »

Onzin. Niks van maar je kan ook geen appels en peren vergelijken . Als jij bang bent van modder is dat uw probleem. Wij rijden hier winter en zomer in alle weersomstandigheden en dit in leemgrond. We rijden ook allemaal met een xt 785 en dit is toch ok. Alleen verslijten deze dingen veel te snel. Zal nu eens vergelijken met de m8000 van de zoon . Plus als dit zo is op zeker 5 fietsen met dezelfde groep durf jij dat nog onzin noemen.

Grtjs.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Nieuwe ketting slaagt door

Bericht door janssis werner »

Plus dit nog deze vragen zijn vorig jaar al gesteld op het forum. Daar is toen ook niks uitgekomen. Er is toen gezegd van de xt cassette te vervangen door een sram 1070 en is gebeurd. Deze vindt ik wel beter. Kettingen zijn kmc 10.93 deze was ok of model hoger mits meer prijs, dit laast ga ik nu doen . Maar een alternatief voor de bladen vooraan heb ik niet gekregen of gevonden.

Grtjs.
Fred1987
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 14 dec 2012 12:07

Re: Nieuwe ketting slaagt door

Bericht door Fred1987 »

Iemand hier al eens SLX kettingbladen gemonteerd op XT trapas?
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Nieuwe ketting slaagt door

Bericht door janssis werner »

Ik ben ook al eens aan het kijken geweest voor er een ander op te plaatsen. De fietsenwinkel zij een merk maar als je dan vraagt welke dan is het moeilijk te vinden welke compatibel zijn met uwe trapas. Op het forum ook nog geen antwoord gevonden.

Grtjs.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Nieuwe ketting slaagt door

Bericht door Reflex »

De onzin waar ik het over heb is dat het door de 2x10 komt ipv 3x10. Of 2x11. Je gaat echt niet een enorm verschil in km's merken omdat hij iets schuiner staat. Tuurlijk doet het wel iets maar 2400km met voorbladen is gewoon extreem. Hoeveel je ook in de modder fietst, met goed onderhoud en degelijke bladen moeten ze wel wat langer mee gaan. Ik zie het al voor me dat ik iedere 5 tot 7 weken alles moet vervangen. Dan kan ik wel stoppen met de hobby. En nu zullen die km's op 1.5 jaar niet allemaal in de modder zijn lijkt mij.

Valt het jullie niet op dat iedereen die hun bladen zo snel verslijten met dezelfde bladen rijden? Hoor wel vaker dat de xt bladen snel verslijten. Probeer eens een alternatief. Ik ben al een tijdje zeer tevreden over de absolute black tandwielen.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Nieuwe ketting slaagt door

Bericht door janssis werner »

Dit kan wel goed zijn ,maar zeg dan ook welke types de juiste zijn . Zo kunnen we deze zoeken zonder een verkeerde set te kopen . Dit is het zelfde als met de vraag of je de tandwielen van de xt8000 mag zelf combineren om een groter verzet te hebben. Dan moet ze niet over omwenteling beginnen daar zit hij al goed. Bij mijn model hoort ak en am bij elkaar en bij de andere staat dit nergens. Dit is constructief en stel nu dat uwe theorie niet klopt dan weten we dit ook klopt het wel dan is dit leuk mee genomen. Ik sta altijd open voor vernieuwing en zal altijd uittesten zowel op het werk,tuin en waar dan ook.

Grtjs.
Plaats reactie