Missing link - verschillen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Missing link - verschillen

Bericht door Free_ltd »

Hallo allen.

Dat er verschil zit in de missing links wat betreft X9 of X10 of X11 is me duidelijk. Maar zijn er ook verschillen in de breedte van die missing links?

Ik heb meestal 1 a 2 missing links bij voor het geval van. En dat heeft me in het verleden al geholpen.
Gisteren met de maten een ritje gedaan en op 500m van mijn deur, ketting over. Die ketting lag nog maar een maand erop, maar gezien dat de missing links was los gekomen en 1 deel foetsie. Dus geen probleem, heb er nog 2 bij, maar nu blijkt dat we die met man en macht er niet op krijgen. De pinnetjes erdoor geen probleem, maar krijgen hem niet dicht getrokken. Alsof die pinnetje 1/100ste mm te kort zijn.

De ketting is van KMC en de missing links ook. Ik bestel meestal bij Bike-Discount en daar is eigenlijk maar 1 type bv van KMC. Maar als ik dan naar de kettingen ga kijken, zijn er wel verschillende types. Is het mogelijk dat die missing link niet gaat op een bepaald type ketting van KMC? Ik neem bv de X10-73 en X10-93. Ik weet nu niet meer welke ketting van die 2 het was.

Maar zou het daaraan kunnen liggen, of toevallig beide links (uit zelfde pakje) die een fabricagefout hebben? De mederijder dacht dat het mss kon liggen aan de extreme warmte waardoor link en ketting een andere temperatuur hebben, maar dat lijkt me zelf onwaarschijnlijk en dan zou het vanavond zonder problemen in mekaar moeten passen.

Hopelijk kunnen jullie mij wat wijzer maken zodat ik de volgende keer zeker de juiste ketting en links bestel zodat ik niet hoef te wandelen. Want volgende week zit ik in La Roche en geen zin om daar met een missing link te zitten die niet werkt :lol:
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Missing link - verschillen

Bericht door _anonymus_ »

https://www.bike-components.de/en/KMC/M ... nk-p13502/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier heb je een mooi overzicht van alle types.
Voor 10 speed heb je er voor Campagnolo en voor al de rest.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Missing link - verschillen

Bericht door Free_ltd »

DAt zijn heel wat verschillen. Ik heb die CL-559 missing links en ik heb een vermoeden dat ik bij mijn ketting die CL-590 nodig heb. Want de ene is 5.88mm en de andere 5.90mm. Wss die 0.02mm te klein. Vanavond eens checken, maar ik vermoed dat daar het probleem gaan zitten en dus weer iets bijgeleerd.

Ik heb nog mijn oude ketting liggen met 2 links in en kijken of die wel werken en anders ff LBS opzoeken :lol:

Daar stond ik dan met 2 reserve missing links :lol:
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Missing link - verschillen

Bericht door Free_ltd »

Blijkbaar kan ik bij DB mijn order history bekijken, en destijds besteld:

Missing Link Chainlock 10-speed 1 Paar Campagnolo
X10-73 10-speed Chain

Beiden zijn 5,88mm, maar ik zie nu wel Campagnolo staan bij die missing links. Maar de ketting is voor alle merken, dus zou het in principe toch moeten gaan? Dan begin ik nu toch wel even te twijfelen of het niet aan de temperatuur ligt, of een fabricagefefout.
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Missing link - verschillen

Bericht door TaurineR »

Voor de KMC links (11speed) heb ik een tang nodig om deze te monteren.
Vroeger met 9speed ging dit gewoon met de hand...
Laatst gewijzigd door TaurineR op vr 23 jun 2017 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Missing link - verschillen

Bericht door Free_ltd »

TaurineR schreef:Voor de KMC links (11speed) heb je ik een tang nodig om deze te monteren.
Vroeger met 9speed ging dit gewoon met de hand...
Ik ken de tangen wel en dat is leuk als ge thuis eens een ketting wisselt of wilt proper maken.
Maar wat als ge onderweg uw ketting breekt? Heb het al voorgehad en gewoon missing link ertussen en verder rijden. Maar gisteren had ik er 2 bij en nog kunnen lopen omdat ik hem gewoonweg niet vast kreeg :oops:

Dat wil ik eigenlijk niet meer voor hebben, want meestal gebeurt kettingbreuk op een rit. En ruimte om nog zo een tangetje mee te nemen, heb ik niet. Denk dat zo goed als niemand dat bij heeft op een TT.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Missing link - verschillen

Bericht door Dickie »

Heb met een KMC 9 speed link wel één keer ondervonden dat er 1 pinnetje wat naar buiten verschoven was.
Weliswaar bij een exemplaar dat er al wat kms had opzitten.
Daardoor met geen moeite van de wereld dicht te krijgen.
Het duurde een tijd eer ik dat door had, want viel nauwelijks op, het zat mss 1/10mm naar buiten.
Met de kettingpons terug voorzichtig gelijk met het plaatje geduwd en alles ok.
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Missing link - verschillen

Bericht door TaurineR »

Ik heb het simpel opgelost: ik neem geen missing link meer mee =; ..
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Missing link - verschillen

Bericht door Free_ltd »

TaurineR schreef:Ik heb het simpel opgelost: ik neem geen missing link meer mee =; ..
Dat is ook een oplossing. En wat doet ge dan bij kettingbreuk?
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Missing link - verschillen

Bericht door Free_ltd »

Dickie schreef:Heb met een KMC 9 speed link wel één keer ondervonden dat er 1 pinnetje wat naar buiten verschoven was.
Weliswaar bij een exemplaar dat er al wat kms had opzitten.
Daardoor met geen moeite van de wereld dicht te krijgen.
Het duurde een tijd eer ik dat door had, want viel nauwelijks op, het zat mss 1/10mm naar buiten.
Met de kettingpons terug voorzichtig gelijk met het plaatje geduwd en alles ok.
Ik ga het vanavond nog eens nakijken, maar zijn wel splinternieuwe links.
Ik dacht altijd dat zo een link was om u uit de nood te helpen, maar blijkbaar ook niet helemaal :lol:
Plaats reactie