speling trappers (crank-as) en achterwiel.

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Svenny007
Mountainbiker
Berichten: 211
Lid geworden op: za 06 aug 2016 20:10
Rijdt met: Specialized StumpJumper 29
Contacteer:

speling trappers (crank-as) en achterwiel.

Bericht door Svenny007 »

ik kan mijn trappers een beetje naar links en rechts bewegen er zit dus speling op de trapas.....

is dit iets dat ik zelf kan "bijregelen" door de de trappers te verwijderen, lagers terug invetten en terug aanspannen ? ik heb wel een koffertje met fietsgereedschap en ben best wel handig. maar ik durf er niet direct aan te beginnen , schrik dat er een hoop bollekes gaan uitvallen en ik het niet meer in elkaar krijg....


ook heeft mijn achterwiel een beetje speling op de as (gewone snelspanners) ik kan de moeren gewoon los draaien. ik krijg de tegenmoer niet goed vast omdat ik de andere moer niet kan vasthouden, er is te weinig speling tussen de moer en de casette om een sleutel tussen te steken. aan de andere kant lukt dit ook niet want daar zit de remschijf in de weg.. de casette verwijderen helpt ook niet ,
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: speling trappers (crank-as) en achterwiel.

Bericht door Wacky-S »

Je zou een beetje meer informatie moeten geven. Wat voor trapas (cranks) en naaf heb je (merk/type)?
Afhankelijk daarvan heb je bepaalde "speciale" sleutels nodig. Als je trapas soepel loopt zonder gekraak/geknars hoef je ze normaal niet opnieuw in te vetten, hangt ook af van wat voor lagers erin zitten. Het zou dan moeten volstaan om je crank vaster aan te draaien.

Ivm je achterwiel, daar heb je van die speciale platte steeksleutels voor nodig (minstens 2, 3 is makkelijker).
Ga gewoon langs bij je LBS en vraag of hij even tijd heeft om er naar te kijken terwijl je wacht. Dan kan je zien hoe hij het doet :wink:

Hier een paar youtube filmke voor de trapas...
Hier een paar youtube filmke voor de gewone cups en cones...
Plaats reactie