Ombouwen naar één voorblad

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door delsolke »

_anonymus_ schreef:Vorige week het oude wereldbekerparcours in Houffalize gereden met bovenstaande set-up (30T ovalen blad + 11-42 cassette).
Ik ben geen krachtrijder, maar ik ben overal boven gereden. Dus qua bereik voldoet dat toch ruimschoots voor mij.
Zo'n bereik lijkt me inderdaad voldoende voor de Ardennen. Ik woon in regio West-Vlaanderen en hier zijn veel MTB tochten redelijk plat en ik denk dat een 30 T vooraan dan te weinig is?
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door Dickie »

Zoals ik al schreef in het andere topic :wink: , pakt voor de platte tochten een 36er plus extra 2 kettingen.
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door delsolke »

Ik dacht dat ik een shimano freehub body had, maar blijkbaar krijg ik die niet af met een sleutel van 10.
Ik kreeg de freehub body eraf met een torx sleutel ? Welk soort is dit dan?
Moet ik dan telkens dit type van body op mijn wiel plaatsen?
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door delsolke »

_anonymus_ schreef:Ik ben vorig jaar ook overgeschakeld op 1x11.
Crankarm van mijn 2x9 aandrijving was afgebroken, dus dan maar direct maar de overstap gemaakt naar 1x11.
Tot nu toe ben ik er zeer tevreden van, zaterdag de volledige Herdermarathon (114km en 2400 hm) gereden en overal vlot boven geraakt. Er is iets heerlijk simpel aan geen voorderailleur meer te hebben.
Mijn huidige set-up: crankstel Shimano SLX, kettingblad Absolute Black 30T ovaal, shifter Shimano XTR, achterderailleur Shimano XT, cassette Shimano SLX 11-42, ketting Shimano SLX

Tip: Koop een Shimano crankstel (XT 8000 of SLX 7000). Deze zijn zowel geschikt voor 1x11 als 2x11, zonder dat je de spider moet gaan veranderen (zoals bij de meeste andere merken). Als 1x11 je toch niet zou bevallen, koop je een voorderailleur en linkershifter bij en hopla, je hebt een 2x11 aandrijving.

Dit is ook een upgrade die je niet zoveel moet kosten. Als je bijvoorbeeld SLX neemt, en online koopt:
crankstel: 78 euro
kettingblad vertanding naar keuze: 29 euro
achterderailleur: 57 euro
shifter: 33 euro
ketting: 14 euro
cassette: 61 euro
Voor 272 euro ben je gesteld.
Indien ik deze upgrade set koop:
https://www.bike-components.de/en/Shima ... el-p50818/

Indien ik het goed begrijp is dit een 1x11, maar kan de shifter 2x11 indien nodig?
Prijs valt goed mee voor die upgrade set, dan moet ik gewoon nog een crank kopen + tandwiel absolute black?
En een nieuwe freehub body.

Deze set is normaal compatibel met een pressfit bottom bracket ?
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door Wacky-S »

Je krijgt bij die set maar 1 shifter, die voor vanachter, daar maakt het niet uit als je 1x of 2x11 wil rijden. Wil je overschakelen naar 2x11 moet je de linker shifter, voorderrie en extra tandwielblad bijkopen.

Maar aangezien je ook geen crank hebt, kan je beter voor de volledige 2x11 of 1x11 gaan.
De upgrade set is niet afhankelijk van je BB, daar moet je enkel rekening mee houden voor de crank.
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door delsolke »

Wacky-S schreef:Je krijgt bij die set maar 1 shifter, die voor vanachter, daar maakt het niet uit als je 1x of 2x11 wil rijden. Wil je overschakelen naar 2x11 moet je de linker shifter, voorderrie en extra tandwielblad bijkopen.

Maar aangezien je ook geen crank hebt, kan je beter voor de volledige 2x11 of 1x11 gaan.
De upgrade set is niet afhankelijk van je BB, daar moet je enkel rekening mee houden voor de crank.
Ja, normaal heb ik een BB gevonden die moet passen bij die set. Afzonderlijk alles aankopen komt niet voordeliger uit of zo'n set.

De vraag is nu 1x11 of 2x11 ](*,) Triple zie je inderdaad bijna niet meer en aangezien ik toch crank moet aanpassen had ik graag een keuze gemaakt. Niet simpel

Is SLX voldoende? Nu is de huidige derailleur Deore XT.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door Wacky-S »

Of het voldoende is hangt af van wat je eraan wil uitgeven en wat je er mee wil doen... SLX is zeker geen slechte groep en ruim voldoende voor de doorsnee toertocht rijder. XT is wat robuuster en lichter maar ook weer duurder :-D

Ik rij op de enduro met 1x11 (28T - 10/42T), perfect voor mijn rijstijl, kom niets te kort... voor het enduro rijden...
Gebruik ik hem voor eens een XC ritje hier in de buurt te bollen, merk ik toch dat ik wat tekort kom, zeker in de snellere stukken. Ook mis ik dan net die tussenversnelling om een bepaald tempo goed te kunnen aanhouden. Maar die bak is dan ook een heeeeeel stuk zwaarder als de XC bike (waar nog steeds een 3x9 op staat 8-[ )

Mijn persoonlijke voorkeur voor het XC gebruik gaat uit naar 2x11 (gebaseerd op die paar keren dat er mee gereden heb), vooral dan om al die tussenversnellingen die je extra hebt...
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door delsolke »

Wacky-S schreef:Of het voldoende is hangt af van wat je eraan wil uitgeven en wat je er mee wil doen... SLX is zeker geen slechte groep en ruim voldoende voor de doorsnee toertocht rijder. XT is wat robuuster en lichter maar ook weer duurder :-D

Ik rij op de enduro met 1x11 (28T - 10/42T), perfect voor mijn rijstijl, kom niets te kort... voor het enduro rijden...
Gebruik ik hem voor eens een XC ritje hier in de buurt te bollen, merk ik toch dat ik wat tekort kom, zeker in de snellere stukken. Ook mis ik dan net die tussenversnelling om een bepaald tempo goed te kunnen aanhouden. Maar die bak is dan ook een heeeeeel stuk zwaarder als de XC bike (waar nog steeds een 3x9 op staat 8-[ )

Mijn persoonlijke voorkeur voor het XC gebruik gaat uit naar 2x11 (gebaseerd op die paar keren dat er mee gereden heb), vooral dan om al die tussenversnellingen die je extra hebt...
Ik woon in regio Heuvelland en fiets misschien 2 x per jaar in de Ardennen en net daarom denk ik dat een 1x11 niet voldoende is. Bij een 2x11 heb je dan iets meer opties.
Nu staat er een 3x10 op, maar heb al ondervonden dat ik op de 42T bijna nooit fiets.
Plaats reactie