Ombouwen naar één voorblad

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door Dickie »

Imo komen 1x11 versnellingen beter tot hun recht als je veel moet schakelen, dwz op heuvel-of bergachtig terrein en ideaal voor racers die hun voorblad en ketting(lengte) aan de omstandigheden kunnen aanpassen.
Ik heb een Sram X01 groep met 32 voorblad plus 10/42 kassette en heb al ondervonden dat ik er teveel vlakke ritten mee gedaan heb. Na ca 1500km heeft de kassette al zijn beste tijd gehad op de kleinste kransjes, gewoon omdat de ketting 90% van de tijd daar op gelegen heeft. Die dienen idealiter om bij te trappen in afdalingen of bij rugwind.
Best zou voor mij een 36blad zijn voor het vlakke, 32 voor licht klimwerk en 28 voor langer en steiler klimwerk. Nadeel is dan weer dat de kettinglengte telkens moet aangepast zijn.

Daarom, als die aandrijving eenmaal versleten is, ga ik hoogstwsl overschakelen op een Shimano 2x11.
Meende zelfs gelezen te hebben dat de kleine kransjes apart verkrijgbaar zijn.
De Eagle is er nu ook, daar kan ook een groter voorblad gecombineerd worden, maar het is belangrijk om goed de trapverhoudingen te bekijken.
krikke46
Mountainbiker
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 13 okt 2013 13:58

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door krikke46 »

Hoi , als je zoveel twijfels hebt om over te gaan naar 1x 11 en je toch redelijk wat onderdelen moet vervangen (crank , enz) monteer dan de nieuwe slx groep 2x11. is zeer kwaliteitsvol en betaalbaar.
en je moet geen zorgen maken of je op het vlakke hard genoeg kan rijden of bergop klein genoeg kan schakelen.wil je meer investeren kan je nog naar xt overgaan natuurlijk!!
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door delsolke »

krikke46 schreef:Hoi , als je zoveel twijfels hebt om over te gaan naar 1x 11 en je toch redelijk wat onderdelen moet vervangen (crank , enz) monteer dan de nieuwe slx groep 2x11. is zeer kwaliteitsvol en betaalbaar.
en je moet geen zorgen maken of je op het vlakke hard genoeg kan rijden of bergop klein genoeg kan schakelen.wil je meer investeren kan je nog naar xt overgaan natuurlijk!!
Heb ik ook al overwogen, maar is het wel zinvol om een triple om te bouwen naar 2x11 ? Zou je dan niet beter de triple laten staan?

Freehub is volledig versleten (ik kan hem bewegen 'heen en weer schudden'). Hoe kan ik nu weten welke freehub ik nodig heb en/of een freehub body 11speed past op mijn wiel?
krikke46
Mountainbiker
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 13 okt 2013 13:58

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door krikke46 »

hoi body kan je altijd wissellen. 10 speed is gelijk aan 11 speed. blijft de zelfde body. of het zinvol is om van triple naar dubbel te gaan , ik vindt van wel . range van 2 x 11 is groter dan van 3x10. en voor een dikke 400 euro is je fiets helemaal uptodate .om te weten welke body je nodig hebt ,draai de as uit je achterwiel en dan kan je met een imbus de body verwijderen . of ga naar je eigen fietsen maker . dat duurt 10 minuten . body kost rond de 30 euro
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door _anonymus_ »

Ik ben vorig jaar ook overgeschakeld op 1x11.
Crankarm van mijn 2x9 aandrijving was afgebroken, dus dan maar direct maar de overstap gemaakt naar 1x11.
Tot nu toe ben ik er zeer tevreden van, zaterdag de volledige Herdermarathon (114km en 2400 hm) gereden en overal vlot boven geraakt. Er is iets heerlijk simpel aan geen voorderailleur meer te hebben.
Mijn huidige set-up: crankstel Shimano SLX, kettingblad Absolute Black 30T ovaal, shifter Shimano XTR, achterderailleur Shimano XT, cassette Shimano SLX 11-42, ketting Shimano SLX

Tip: Koop een Shimano crankstel (XT 8000 of SLX 7000). Deze zijn zowel geschikt voor 1x11 als 2x11, zonder dat je de spider moet gaan veranderen (zoals bij de meeste andere merken). Als 1x11 je toch niet zou bevallen, koop je een voorderailleur en linkershifter bij en hopla, je hebt een 2x11 aandrijving.

Dit is ook een upgrade die je niet zoveel moet kosten. Als je bijvoorbeeld SLX neemt, en online koopt:
crankstel: 78 euro
kettingblad vertanding naar keuze: 29 euro
achterderailleur: 57 euro
shifter: 33 euro
ketting: 14 euro
cassette: 61 euro
Voor 272 euro ben je gesteld.
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door roger »

Volgens mij de ideale oplossingen,aan jullie de keuze.

https://www.bike-components.de/de/Shima ... it-p50818/" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.bike-components.de/de/Shima ... it-p49644/" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.bike-components.de/de/SRAM/ ... it-p47245/" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.bike-components.de/de/SRAM/ ... it-p48765/" onclick="window.open(this.href);return false;

Enkel nog een voorblad en dan gaat men voorkeur naar Absolute black.
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door delsolke »

krikke46 schreef:hoi body kan je altijd wissellen. 10 speed is gelijk aan 11 speed. blijft de zelfde body. of het zinvol is om van triple naar dubbel te gaan , ik vindt van wel . range van 2 x 11 is groter dan van 3x10. en voor een dikke 400 euro is je fiets helemaal uptodate .om te weten welke body je nodig hebt ,draai de as uit je achterwiel en dan kan je met een imbus de body verwijderen . of ga naar je eigen fietsen maker . dat duurt 10 minuten . body kost rond de 30 euro
Freehub body moest verwijderd worden met een torx sleutel? Zal dus geen shimano zijn?
Cassettes zijn wel altijd shimano.
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door delsolke »

roger schreef:Volgens mij de ideale oplossingen,aan jullie de keuze.

https://www.bike-components.de/de/Shima ... it-p50818/" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.bike-components.de/de/Shima ... it-p49644/" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.bike-components.de/de/SRAM/ ... it-p47245/" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.bike-components.de/de/SRAM/ ... it-p48765/" onclick="window.open(this.href);return false;

Enkel nog een voorblad en dan gaat men voorkeur naar Absolute black.
Bedankt, zal dat eens bekijken.
Waarom absolute black? Of wat is het verschil met andere merken?
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door delsolke »

_anonymus_ schreef:Ik ben vorig jaar ook overgeschakeld op 1x11.
Crankarm van mijn 2x9 aandrijving was afgebroken, dus dan maar direct maar de overstap gemaakt naar 1x11.
Tot nu toe ben ik er zeer tevreden van, zaterdag de volledige Herdermarathon (114km en 2400 hm) gereden en overal vlot boven geraakt. Er is iets heerlijk simpel aan geen voorderailleur meer te hebben.
Mijn huidige set-up: crankstel Shimano SLX, kettingblad Absolute Black 30T ovaal, shifter Shimano XTR, achterderailleur Shimano XT, cassette Shimano SLX 11-42, ketting Shimano SLX

Tip: Koop een Shimano crankstel (XT 8000 of SLX 7000). Deze zijn zowel geschikt voor 1x11 als 2x11, zonder dat je de spider moet gaan veranderen (zoals bij de meeste andere merken). Als 1x11 je toch niet zou bevallen, koop je een voorderailleur en linkershifter bij en hopla, je hebt een 2x11 aandrijving.

Dit is ook een upgrade die je niet zoveel moet kosten. Als je bijvoorbeeld SLX neemt, en online koopt:
crankstel: 78 euro
kettingblad vertanding naar keuze: 29 euro
achterderailleur: 57 euro
shifter: 33 euro
ketting: 14 euro
cassette: 61 euro
Voor 272 euro ben je gesteld.
Die uitleg doet me terug twijfelen om over te stappen :lol: Zal het eens bekijken en opzoeken.
Maar kosten vallen inderdaad nog mee.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door _anonymus_ »

Vorige week het oude wereldbekerparcours in Houffalize gereden met bovenstaande set-up (30T ovalen blad + 11-42 cassette).
Ik ben geen krachtrijder, maar ik ben overal boven gereden. Dus qua bereik voldoet dat toch ruimschoots voor mij.
Plaats reactie