Ombouwen naar één voorblad

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Real Epic '89
Mountainbiker
Berichten: 279
Lid geworden op: do 29 dec 2011 13:10
Rijdt met: Isn't dead.

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door Real Epic '89 »

delsolke schreef: Huidige body is versleten (speling + maakt een raar geluid) en ik moest die toch vervangen. Of zou je dan toch bij 1x10 blijven?

bij een 30T of 32T kan je dan nog grote snelheden halen?
Nu is het een triple (42-32-24T) en 10 speed cassette achteraan (11-32)


24T vooraan en 32T achteraan geraak ik overal boven, is dit dan hetzelfde als 32T-42T?
10 en 11sp body is bij Shimano hetzelfde. Alleen de race body's zijn breder.

Als je nu regelmatig op je 42t voorblad rijd zul je bij een 1X11sp zeker te kort komen. De enige oplossing hiervoor is het 1X voorblad vergroten naar bv een 34 of 36 en de 11-46t cassette monteren.

Met de onderstaande link zou je het bereik kunnen uitrekenen en vergelijken met je huidige setup. Verzetten zijn verder heel persoonlijk en het is voor ons heel moeilijk om een oordeel te geven wat persoonlijk voor jou gaat werken;
http://www.sheldonbrown.com/gear-calc.html" onclick="window.open(this.href);return false;

De enige 1X groep die ongeveer hetzelfde bereik heeft als je triple is de 12sp Sram eagle.
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door delsolke »

Ik ben nog aan het twijfelen wat ik zou doen.
Iemand een oplossing voor het probleem van de linkerpedaalarm die telkens loskomt van de crank? Moet dit dan vervangen worden?
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door Free_ltd »

Maar als ge van 10 naar 11 gaat achteraan, moet ge dan ook niet de shifter vervangen?

Goedkoopste zou zijn dat ge gewoon vooraan een enkel blad laat steken en de kleinere weg doet en dan achteraan ne 10 x van sunrace zet van 11-42. Ik heb vooraan sowiso de 2x laten zitten, maar onlangs de 11-36 vervangen door een sunrace casette met 11-42 en zeer tevreden van.
Gebruikersavatar
Real Epic '89
Mountainbiker
Berichten: 279
Lid geworden op: do 29 dec 2011 13:10
Rijdt met: Isn't dead.

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door Real Epic '89 »

delsolke schreef:Ik ben nog aan het twijfelen wat ik zou doen.
Iemand een oplossing voor het probleem van de linkerpedaalarm die telkens loskomt van de crank? Moet dit dan vervangen worden?
Als je pedaal steeds loskomt zal de draad wel beschadigt zijn. Maar zonder foto is dat moeilijk te beoordelen.

Verder weten we je budget niet en op welke bike het gebouwd moet worden. (Of het de moeite loont om te vervangen.)

[Quote;
Om dit om te bouwen:
- Veranderen body wiel Niet nodig of je body moet beschadigt/ versleten zijn.)
- Veranderen van crank Niet nodig mits je draad in de crank nog ok is. Heeft hij een 104BCD?
- andere derailleur Bij 11sp heb je een andere derailleur en versteller nodig.
Je hebt voor een 11sp een smallere ketting nodig.

Zijn er nog bepaalde zaken die ik eventueel over het hoofd zie?]

Ik heb even met rood aangegeven wat je zoal kunt doen of laten.
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door delsolke »

Free_ltd schreef:Maar als ge van 10 naar 11 gaat achteraan, moet ge dan ook niet de shifter vervangen?

Goedkoopste zou zijn dat ge gewoon vooraan een enkel blad laat steken en de kleinere weg doet en dan achteraan ne 10 x van sunrace zet van 11-42. Ik heb vooraan sowiso de 2x laten zitten, maar onlangs de 11-36 vervangen door een sunrace casette met 11-42 en zeer tevreden van.
Ja, shifter moet vervangen worden.
De vraag is of ik mijn triple laat of ombouw naar single ring of 2 bladen vooraan. Elk heeft wel zijn voor en nadelen, maar het is nu niet dat ik zoveel op mijn grote plateau rijd (42T), maar op zich heeft een single ook zijn voordelen (qua reiniging, gewicht,...).
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door delsolke »

Real Epic '89 schreef:
delsolke schreef:Ik ben nog aan het twijfelen wat ik zou doen.
Iemand een oplossing voor het probleem van de linkerpedaalarm die telkens loskomt van de crank? Moet dit dan vervangen worden?
Als je pedaal steeds loskomt zal de draad wel beschadigt zijn. Maar zonder foto is dat moeilijk te beoordelen.

Verder weten we je budget niet en op welke bike het gebouwd moet worden. (Of het de moeite loont om te vervangen.)

[Quote;
Om dit om te bouwen:
- Veranderen body wiel Niet nodig of je body moet beschadigt/ versleten zijn.)
- Veranderen van crank Niet nodig mits je draad in de crank nog ok is. Heeft hij een 104BCD?
- andere derailleur Bij 11sp heb je een andere derailleur en versteller nodig.
Je hebt voor een 11sp een smallere ketting nodig.

Zijn er nog bepaalde zaken die ik eventueel over het hoofd zie?]

Ik heb even met rood aangegeven wat je zoal kunt doen of laten.
- Body (freehub) kan ik volledig bewegen (enorm veel speling) + maakt een enorm 'droog' geluid bij het draaien. Ik denk dat hij aan vervanging toe is?
- Crank, dat weet ik niet. Zal proberen eens een foto te nemen.
- Valt het soms niet voordeliger uit om dan een pakket te kopen? (single ring / derailleur en ketting + shifter?)
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door rubber-12 »

Waarschijnlijk heeft je crankarm een tijd te los gestaan is de verbinding nu conisch uitgesleten. Heb ik ook voorgehad, niks aan te doen. Goed voor oud ijzer.

Shimano gaat tot 46t achter. Die heb ik voor een trip naar de Dolomieten. Met een 30t (ik steek zelfs een ovalen 28t) geraak je overal op. De beentjes zullen wel toeren moeten draaien op het vlakke en bergaf, maar dat ben ik gewoon.
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door delsolke »

rubber-12 schreef:Waarschijnlijk heeft je crankarm een tijd te los gestaan is de verbinding nu conisch uitgesleten. Heb ik ook voorgehad, niks aan te doen. Goed voor oud ijzer.

Shimano gaat tot 46t achter. Die heb ik voor een trip naar de Dolomieten. Met een 30t (ik steek zelfs een ovalen 28t) geraak je overal op. De beentjes zullen wel toeren moeten draaien op het vlakke en bergaf, maar dat ben ik gewoon.
En kan je een idee geven over de snelheden dat je dan nog op het vlakke haalt? Eventueel steek ik dan een 34T voor op het vlakke?
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door rubber-12 »

Dat zal ik weten te vertellen na onze trip.

Momenteel staat er 32 x 10-42 op, ruiml genoeg voor de NoorderKempen hier.
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door roger »

Gebruik gewoon je middenblad(30of 32) als enkel blad en laat je 22 staan.In het ergste geval bij lange beklimmingen leg je gewoon met de hand of je voet tegen de je ketting op de 22.Eenmaal boven eventjes stoppen en op de grote leggen.Met een 30-42of46 ga je toch wel al wat klimmetjes kunnen nemen en zul je de 22 niet dikwijls gebruiken.

Indertijd reden we de Cristalp met een triple 48-40-30 en achteraan tot 28 en dat ging ook.
Plaats reactie