Ombouwen naar één voorblad

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Ombouwen naar één voorblad

Bericht door delsolke »

Beste

Ik twijfel om eventueel mijn MTB om te bouwen van een triple naar één voorblad. Huidige body is gemaakt voor een shimano 10 speed cassette, maar zou eventueel body vervangen om een 11 speed te kunnen monteren.

Welk tandwiel is het best aan te raden?
Ik twijfel vooral omdat ik soms in de Ardennen fiets, maar toch ook graag op het platte goed doorrijd en ik twijfel of dit nog mogelijk is met maar 1 blad vooraan? Ik dacht dat je met een 34T vooraan, nog 40 km/u kon halen?

Iemand ervaring hiermee?

Om dit om te bouwen:
- Veranderen body wiel
- Veranderen van crank
- andere derailleur

Zijn er nog bepaalde zaken die ik eventueel over het hoofd zie?
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door G-m@n. »

34T in de ardennen, dan heb je goede benen nodig :D
30T of 32T lijkt mij eerder aan te raden wil je na een x aantal km nog ne klim boven komen :wink:

welk cranck heb je nu?
je kan ook 1*10 rijden, kost je dan enkel een tandwiel (als het op je cranck gaat)
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door delsolke »

G-m@n. schreef:34T in de ardennen, dan heb je goede benen nodig :D
30T of 32T lijkt mij eerder aan te raden wil je na een x aantal km nog ne klim boven komen :wink:

welk cranck heb je nu?
je kan ook 1*10 rijden, kost je dan enkel een tandwiel (als het op je cranck gaat)
Huidige body is versleten (speling + maakt een raar geluid) en ik moest die toch vervangen. Of zou je dan toch bij 1x10 blijven?

bij een 30T of 32T kan je dan nog grote snelheden halen?
Nu is het een triple (42-32-24T) en 10 speed cassette achteraan (11-32)


24T vooraan en 32T achteraan geraak ik overal boven, is dit dan hetzelfde als 32T-42T?
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door Mister No Chaïn »

delsolke schreef:24T vooraan en 32T achteraan geraak ik overal boven, is dit dan hetzelfde als 32T-42T?
Op 3cm na is dat hetzelfde.

Bij een 1x10 zal je nooit licht genoeg én zwaar genoeg kunnen. Bij 10sp is de cassette met de grootste range een 11-36 dacht ik. Er is een reden waarom 11sp cassette 10-42 of 11-46 zijn.
1x10 kan prima zijn als je wat relatief vlakke rondjes draait, maar ik zou er zelfs geen heuvelachtige TT's mee willen rijden.

Er bestaan talloze sites waar je kan berekenen hoeveel meters je met welk verzet maakt, of welke snelheid je er mee haalt.
http://www.bikecalc.com/gear_speed
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door delsolke »

Dus is het beter om de body te vervangen en te zorgen dat ik een 11 speed kan monteren?
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door Mister No Chaïn »

delsolke schreef:Dus is het beter om de body te vervangen en te zorgen dat ik een 11 speed kan monteren?
Dat zou ik wel doen ja. Dan moet je natuurlijk ook wel shifter + achterderailleur gaan vervangen.

Maar 1x10 en naar de Ardennen gaan, dan ga je hééééél goeie benen moeten hebben :P
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door delsolke »

Mister No Chaïn schreef:
delsolke schreef:Dus is het beter om de body te vervangen en te zorgen dat ik een 11 speed kan monteren?
Dat zou ik wel doen ja. Dan moet je natuurlijk ook wel shifter + achterderailleur gaan vervangen.

Maar 1x10 en naar de Ardennen gaan, dan ga je hééééél goeie benen moeten hebben :P
Het is nog niet zeker of ik het ombouw, voorlopig zit ik met een triple.

Linkerpedaal komt telkens los van mijn slx crankstel (alles was correct aangespannen), maar er zat al een tijd speling op de pedaal. Eergisteren terug alles gedemonteerd en aangespannen, maar gisteren tijdens mijn MTB tocht is hij volledig losgekomen en draaide hij mee op het crankstel. Ik vermoed dat ik dus een nieuw crankstel moet kopen?

Omdat dit aan vernieuwing is (denk ik) en mijn body versleten is, begon ik te twijfelen of ik niet zou overstappen naar een single ring.

Eventueel kan ik het laten staan op een triple, maar door de opkomst en voordelen van de single ring begon ik te twijfelen.
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door delsolke »

Mister No Chaïn schreef:
delsolke schreef:Dus is het beter om de body te vervangen en te zorgen dat ik een 11 speed kan monteren?
Dat zou ik wel doen ja. Dan moet je natuurlijk ook wel shifter + achterderailleur gaan vervangen.

Maar 1x10 en naar de Ardennen gaan, dan ga je hééééél goeie benen moeten hebben :P
Er zijn toch veel MTB'ers die met een single ring in de Ardennen fietsen? Of bouwen ze dit dan telkens om naar een andere single ring of zitten ze met een 2x10 of 2x11 vooraan?
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door G-m@n. »

ik rij daar 30T en hier in limburg met een 32T
voor wisselen is maar 10min werk.
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: Ombouwen naar één voorblad

Bericht door delsolke »

G-m@n. schreef:ik rij daar 30T en hier in limburg met een 32T
voor wisselen is maar 10min werk.
Wat gepuzzeld op een site voor versnellingen (http://www.gear-calculator.com/#)
30T vooraan en 10-42 achteraan lijkt ideaal.

Weet je toevalling een oplossing/oorzaak waarom een linkerpedaalarm speling vertoont en telkens loskomt van de crankarm?
Plaats reactie