Lagers voor derailleurwieltjes (Sram)

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
TimW
Mountainbiker
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 24 jul 2011 15:18

Lagers voor derailleurwieltjes (Sram)

Bericht door TimW »

Heeft er iemand ervaring met het vervangen van de lagers in derailleurwieltjes bij Sram groepen?
Meer bepaald voor XX1 eagle, maar ik denk dat gewone XX1 en X01 groepen wel dezelfde lagers gebruiken (626rs)

Ik heb in de apocalyptische marathon van Grand Halleux vorige maand de lagerkes in frut gereden.
Ze zaten muurvast den dag nadien. Dus de seals er ff afgeprutst, uitgekuist met WD40, droog geblazen en proper vet in gedaan.
Ze draaien nu wel terug, maar er zit zoveel zijdelingse speling op dat mijn fiets niet deftig meer schakelt.
Ik heb er nog 3 Bemc ritten uitgeperst maar het beste is er nu wel af vrees ik :-)

Bij mijn vorige groepen (X9 en X0) waren de lagers van de derriewieltjes ook direct om zeep. Je zou denken dat dit bij een groep van 1000€ toch iets beter zou meevallen, niet dus...

Dus, iemand een idee waar ze zo'n lagertjes hebben? Liefst met een deftige afdichting...
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Lagers voor derailleurwieltjes (Sram)

Bericht door _anonymus_ »

Zijn het deze?

http://www.conrad.be/ce/nl/product/1988 ... &WT.srch=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
TimW
Mountainbiker
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 24 jul 2011 15:18

Re: Lagers voor derailleurwieltjes (Sram)

Bericht door TimW »

Ik denk het wel ja, die was ik ook al tegengekomen.
Fotoke is met een metalen afdichting, maar volgens de beschrijving zijn het er idd met rubberen afdichting.
Als ik niets beter kan vinden zal het zoiets worden.

Maar ik wil eerst hier een polsen of er niemand geen betere lagers kent, meer gericht op MTB ipv een standaard industrieel lagertje :-)
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Lagers voor derailleurwieltjes (Sram)

Bericht door Kevin82 »

Zou c-bear ofzo hier geen lagers voor maken? Dan is de kostprijs wel hoger maar ik denk dat ze dan wel langer zullen meegaan. Zoals je aangeeft zou voor een groep van die prijs er wel betere lagers mogen in zitten. Ik heb de groep ook maar tot hiertoe geen problemen. Voordien had ik de xx1 en nu de Eagle. De Eagle is nog nieuw.
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Lagers voor derailleurwieltjes (Sram)

Bericht door Kevin82 »

Ha hier se:

http://shop.ceramicbiking.com/product.p ... roduct=429" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor de xx1 hebben ze deze wel dus mss verkopen ze de lagers wel apart.
Ik zou is een mailtje sturen. Heb er al meerdere bestellingen gedaan en telkens uitermate tevreden!
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Lagers voor derailleurwieltjes (Sram)

Bericht door TaurineR »

Volgens mij zitten er nu ook reeds cermische lagers in. :-k
Bij mij hebben de wieltjes ook veel speling, maar ze draaien goed..
CBear? nette prijs/stuk zo te zien..
Gebruikersavatar
TimW
Mountainbiker
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 24 jul 2011 15:18

Re: Lagers voor derailleurwieltjes (Sram)

Bericht door TimW »

Ok merci mannen. Er zitten idd keramische lagers in standaard, maar met slechte seals :-?
Het onderste wieltje mag wel wat speling hebben, dat maakt volgens mij niet veel uit. Maar het bovenste wieltje neemt de ketting mee van links naar rechts als je schakelt. Als ik schakel staat dat wieltje gewoon schuin en blijft de ketting liggen op het vorige kranske... En dat in beide richtingen, op of af schakelen.

Ik heb ondertussen in de catalogus van Enduro gezien dat zij ook 626 lagers hebben met verschillende afdichtingen.
https://www.bike24.com/p2174621.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.bike24.com/p2178565.html" onclick="window.open(this.href);return false;

We zullen daar eens een bestelling plaatsen se :-)
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Lagers voor derailleurwieltjes (Sram)

Bericht door Kevin82 »

Ja enduro heeft ook wel al bewezen dat hun lagers betrouwbaar zijn. Lijkt mij idd zeker het proberen waar voor die prijs.
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Lagers voor derailleurwieltjes (Sram)

Bericht door TaurineR »

Prijzen liggen beter, zelfs voor de ceramische, dit is wel enkel voor de lagers..
Op de wieltjes heb ik nog niet veel slijtage, op het eerste zicht..
Hebt u al slijtage op de wieltjes?
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Lagers voor derailleurwieltjes (Sram)

Bericht door _anonymus_ »

Enduro is inderdaad top.
In mijn Industry Nine-wielen gaan de lagers veel langer mee sinds ik er van Enduro in steek.
Plaats reactie