binnenband -> tubeless

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Enrico11
Mountainbiker
Berichten: 40
Lid geworden op: do 24 dec 2015 17:56

binnenband -> tubeless

Bericht door Enrico11 »

halloo

Rij nu nog met binnenband, maar had gedacht om over te schakelen op tubeless.
Sommige zeggen dat ik mijn huidige banden gwn kan gebruiken, andere zeggen dat ik er nieuwe moet laten opzetten.
En wat is de rijervaring met tubeless?

thx
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: binnenband -> tubeless

Bericht door Wacky-S »

Hangt af van wat voor banden je hebt (UST, Tubeless ready,....), de ene gaat al makkelijker dan de andere...
Tubeless kan je lager in druk gaan zonder de kans op snake bites te hebben.
Een ander voordeel met tubeless (melk) is dat het zichzelf terug dicht voor kleine gaatjes.
Verschil tussen tubeless en met binnenband (beide op dezelfde druk) merk ik persoonlijk eigenlijk niet :-)
Gebruikersavatar
Enrico11
Mountainbiker
Berichten: 40
Lid geworden op: do 24 dec 2015 17:56

Re: binnenband -> tubeless

Bericht door Enrico11 »

ja is voor mij allemaal nieuw, na 20j voetballen wou ik zien of dit iets voor mij was. Geen last van mijn kwetsure en amuseer me. dus top sportswitch :D staan nu nog de banden op zoals ik de fiets gekocht had


velgen: Stout XC, 29" disc, alloy double-wall, pin joint, 26mm inner width, 28/32h
banden: Specialized Ground Control Sport, 60TPI, wire bead, 29x2.1"

Weet niet of deze geschikt ervoor zijn?

momenteel aan het zien voor een huis, dus als het budget er is. ga ik voor een beter model (fiets).
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: binnenband -> tubeless

Bericht door aresius »

Volgens mij gaat het niet lukken om die setup tubeless te krijgen.
De banden zijn van het type "wire bead", enkel vouwbanden krijg je volgens mij tubeless.

Dus rij deze banden eerst op en dan kan je nog steeds zien voor een geschikt type banden.
Marvinator
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 12 sep 2011 22:26
Rijdt met: Trek Fuel Ex 7

Re: binnenband -> tubeless

Bericht door Marvinator »

Draadbanden kan je evengoed tubeless maken als vouwbanden.

Die banden die je nu steken hebt kan je wel tubeless maken, als je ze tubeless maakt let er wel op dat de flanken van je banden
overal gelijk zijn na het opblazen. Goed oppompen zodat de band gaat zich zetten en dan eens uittesten (erop zitten of misschien een kort rustig ritje maken)
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: binnenband -> tubeless

Bericht door Dickie »

Beter wat zeep gebruiken.
Dan gaan de banden zich al mooi rond zetten op lagere druk, plus de zeep helpt ook al een beetje afdichten.
Enige probleem dat zou kunnen opduiken: de flanken kunnen (te?) poreus zijn zodat het finaal dicht krijgen een tijdje kan duren. Dat ondervind je pas als ze eenmaal tubeless liggen, the proof of the pudding is in the eating :wink:
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: binnenband -> tubeless

Bericht door _anonymus_ »

Ik ben er toch ook al in geslaagd om een oude band met stijve hieldraad tubeless te leggen, maar was wel moeilijker om ze te doen 'poppen' zodat ze mooi vast zaten.

Wat ik wel ook al heb voorgehad, met Schwalbe vouwbanden, is dat deze na langdurig gebruik met binnenband niet meer tubeless te monteren waren. Banden lagen eerst tubeless op mijn velgen en hebben dan een seizoen met binnenband op de fiets van mijn vriendin gelegen. Toen ik ze daarna weer op de mijne wou leggen, was het net alsof ze waren uitgerokken door de binnenband en te wijd waren geworden om nog tubeless te kunnen leggen.
Gebruikersavatar
Enrico11
Mountainbiker
Berichten: 40
Lid geworden op: do 24 dec 2015 17:56

Re: binnenband -> tubeless

Bericht door Enrico11 »

Marvinator schreef:Draadbanden kan je evengoed tubeless maken als vouwbanden.

Die banden die je nu steken hebt kan je wel tubeless maken, als je ze tubeless maakt let er wel op dat de flanken van je banden
overal gelijk zijn na het opblazen. Goed oppompen zodat de band gaat zich zetten en dan eens uittesten (erop zitten of misschien een kort rustig ritje maken)

bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Enrico11
Mountainbiker
Berichten: 40
Lid geworden op: do 24 dec 2015 17:56

Re: binnenband -> tubeless

Bericht door Enrico11 »

_anonymus_ schreef:Ik ben er toch ook al in geslaagd om een oude band met stijve hieldraad tubeless te leggen, maar was wel moeilijker om ze te doen 'poppen' zodat ze mooi vast zaten.

Wat ik wel ook al heb voorgehad, met Schwalbe vouwbanden, is dat deze na langdurig gebruik met binnenband niet meer tubeless te monteren waren. Banden lagen eerst tubeless op mijn velgen en hebben dan een seizoen met binnenband op de fiets van mijn vriendin gelegen. Toen ik ze daarna weer op de mijne wou leggen, was het net alsof ze waren uitgerokken door de binnenband en te wijd waren geworden om nog tubeless te kunnen leggen.

thx! proberen kan geen kwaad e :D
Plaats reactie