Compatibiliteit QR disc wielset 130mm vs 135mm

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Jort
Mountainbiker
Berichten: 288
Lid geworden op: wo 15 aug 2007 22:31
Rijdt met: Custom Swooth
Contacteer:

Compatibiliteit QR disc wielset 130mm vs 135mm

Bericht door Jort »

Allen,

Ik zoek mijn zware Axis 2.0 wielset uit mijn Specialized Crux E5 1x11 te vervangen door een iets lichtere wielset. Ik had hierbij de DT Swiss spline r23 disc wielset op het oog maar ik stel me vragen mbt de compatibiliteit van deze wielen met mijn frameset. Zowel voor als achter zijn QR.
Echter heeft mijn frameset een inbouwbreedte van 135mm (achter) terwijl dit voor standaard racefietsen, en dus ook de DT Swiss wielset 130mm is. Ik heb echter al gezien dat er naaf-ombouwkits bestaan voor de courante standaarden, maar krijg er kop noch staart aan. De DT Swiss wielset is eveneens verkrijgbaar voor steekas.

Kan iemand mij hierbij adviseren of deze wielset überhaupt geschikt is voor mijn frame en welke ombouwkit noodzakelijk is om een inbouwbreedte van 135mm te bekomen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Compatibiliteit QR disc wielset 130mm vs 135mm

Bericht door spaghetti_2 »

Heb het even opgezocht voor je. Het lijkt me dat de R23 Spline db wielen enkel met thru axles verkocht worden. Er zijn echter geschikte conversion kits voor je, zie hier .

Er lijkt inderdaad een conversion kit te zijn om de R23 Spline wielen compatibel te maken met QR en inbouwbreedte 135
TopBike
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 23 nov 2012 16:55
Rijdt met: Open One+ & Open U.P
Contacteer:

Re: Compatibiliteit QR disc wielset 130mm vs 135mm

Bericht door TopBike »

R23's kan je gewoon ombouwen. Normaal zitten alle adapters zelfs bij een wielset bij.
Ik werk er vaak mee op gravel bikes van Niner of Open.
Jort
Mountainbiker
Berichten: 288
Lid geworden op: wo 15 aug 2007 22:31
Rijdt met: Custom Swooth
Contacteer:

Re: Compatibiliteit QR disc wielset 130mm vs 135mm

Bericht door Jort »

TopBike schreef:R23's kan je gewoon ombouwen. Normaal zitten alle adapters zelfs bij een wielset bij.
Ik werk er vaak mee op gravel bikes van Niner of Open.
Ok, bedankt. En bedoel je dan het ombouwen van de standaard versie met steekassen 15x100/12x142 tot QR 135mm? Want blijkbaar kan je de R23's ook bestellen als setje met QR (130mm).
Tevreden trouwens van deze wielen? Of zijn er betere alternatieven in dat prijssegment?
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Compatibiliteit QR disc wielset 130mm vs 135mm

Bericht door _anonymus_ »

130mm is altijd de standaard geweest voor racefietsen met velgremmen, maar ik dacht eigenlijk dat racefietsen met schijfremmen sowieso 135mm waren?
TopBike
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 23 nov 2012 16:55
Rijdt met: Open One+ & Open U.P
Contacteer:

Re: Compatibiliteit QR disc wielset 130mm vs 135mm

Bericht door TopBike »

Jort schreef:
TopBike schreef:R23's kan je gewoon ombouwen. Normaal zitten alle adapters zelfs bij een wielset bij.
Ik werk er vaak mee op gravel bikes van Niner of Open.
Ok, bedankt. En bedoel je dan het ombouwen van de standaard versie met steekassen 15x100/12x142 tot QR 135mm? Want blijkbaar kan je de R23's ook bestellen als setje met QR (130mm).
Tevreden trouwens van deze wielen? Of zijn er betere alternatieven in dat prijssegment?
Zeer tevreden van de wielset. Velg mocht misschien iets breder zijn, maar er zal altijd wel iets zijn :-)
(ik heb altijd zo een setje hangen trouwens)
Plaats reactie