Crown race installeren?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Beuckelaers
Mountainbiker
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 20 jul 2011 11:03
Rijdt met: Trek Procaliber 29" 2017

Crown race installeren?

Bericht door Beuckelaers »

Ik heb een vraagje voor jullie.

Op youtube als mensen hun voorvork willen installeren, schuift hun crown race plate er gewoon over zonder te moeten kloppen of kracht te moeten gebruiken. Bij mij is dit anders, de laatste 3mm blijft hij hangen.
Foto:
Afbeelding

Moet ik ofwel de voorvork wat afschuren met een heel fijne korrel (schuurpapier)?
Of moet ik de crown plate er over kloppen met een PVC buis?

Wat is de juiste methode?

Alvast bedankt!
Grt
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Crown race installeren?

Bericht door BertG »

Veel kracht is meestal niet nodig maar tot onder zonder kracht lijkt me straf, tenzij die doorgezaagd is. Een crown race moet toch best iet of wat vastzitten. Ik gebruik een pvc buis + plankje +hamer. . Verwijderen doe ik met een zeer platte schroevendraaier of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Crown race installeren?

Bericht door Dickie »

yep, om er op te kloppen is een pvc buis ideaal, daarmee kan je minst schade aanrichten.
Terug eraf halen lukt goed door er een versleten stanleymes of ander fijn lemet tussen te tikken. dan met een schroevendraaier tussen het blad en de crown race.
Met enkel een schroevendraaier krijg je gegarandeerd schade.
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: Crown race installeren?

Bericht door triumph_st »

Er zijn er die standaard 'open' zijn en dus los overgeschoven kunnen worden.
De volledig gesloten moeten er met een (juiste maat 1", 1.5" of 1 1/8") race installer opgeklopt worden.
Met een pvc buis met de juiste diameter lukt dit ook. Zeker die vork niet gaan afschuren! [-X
Voor het verwijderen van de crown race van je oude vork bestaan er tooltjes (bijvoorbeeld http://www.wiggle.co.uk/lifeline-crown-race-remover/" onclick="window.open(this.href);return false;) tenzij je met messen en schroevendraaiers wil knoeien.
Beuckelaers
Mountainbiker
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 20 jul 2011 11:03
Rijdt met: Trek Procaliber 29" 2017

Re: Crown race installeren?

Bericht door Beuckelaers »

Het is gelukt met een PVC buis. Geen beschadigingen verder.
Bedankt jongens!
Plaats reactie