Tubeless starters kit?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Tubeless starters kit?

Bericht door Free_ltd »

Ik ben nu aan het overwegen om tubeless te gaan rijden. Ofwel mss nu al, of als de huidige buitenbanden versleten zijn. Heb met de zoekfunctie en ook via google al vanalles zitten zoeken erover, maar zie het bos door de bomen niet meer :lol:

Ik hoop hier op een paar vragen concrete antwoorden te krijgen, zodat ik eraan kan beginnen :lol:

1. Bij mijn tubeless ready velgen dien ik een velglint te plaatsen. Nu zie ik dat er losse velglinten zijn en losse ventielen, maar ook velglinten met en ventiel aan. Hoe werkt dat met die losse ventielen? Gaatje prikken in het lint en er door steken? En wat met vaste ventielen aan het lint als ge 'echt heel plat' rijdt en binnenband moet steken, is dat velglint met ventiel dan ook voor weg te smijten?
2. Ik zie dat er gewone banden en tubeless buitenbanden apart verkrijgbaar zijn. Iemand vertelde me dat dit ook met de gewone buitenbanden gaat. Maar dat wil ik toch wel even zeker weten wat het verschil tussen beiden is? Als dat ook met de gewone gaat, dan houdt me ook niets tegen om meteen tubeless te gaan. In het andere geval zou ik mss wachten tot de buitenbanden versleten zijn. Welke buitenbanden raden jullie dan aan voor tubeless en welke zeker niet?
3. Ik zou dan willen gaan voor een complete starterskit zodat ik direct alles in huis heb ervoor. Kunnen jullie me zo een set van een bepaald merk aanbevelen? Ik zag die van Stan's bv, maar dat is dan voor te gieten ipv een spuitje voor te vullen?

Ben er echt nog niet in thuis, maar als ik hierop al de antwoorden weet, ga ik het eens in huis halen en bij gelegenheid switchen en hopen dat het mij gaat bevallen.

Thanx.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Tubeless starters kit?

Bericht door madskatingcow »

Vertel eerst is welke velgen je hebt?
krikke46
Mountainbiker
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 13 okt 2013 13:58

Re: Tubeless starters kit?

Bericht door krikke46 »

tegen dat ge heel dien tekst getypt hebt lagen uw banden al tubeless . velglint kleven , ventiel doorsteken , nieuw bandje erop en melk ingieten . oppompen , beetje schudden mee uw wiel , tochtje van 5 km rijden en klaar is kees. een goede fietsenzaak helpt bij de keuze van de juiste producten.
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Re: Tubeless starters kit?

Bericht door vedet »

Ik heb ook zo'n setje met rubberen velglint met ventiel aan, werkt prima maar uw gewichtswinst is nihil, bovendien kostte het mij erg veel moeite om de banden op het velg te krijgen. Volgende keer allen yellowtape en ventielen.
'K moet zeggen dat ik sinds juli toen ik mijn fiets kocht niet meer ben platgereden.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Tubeless starters kit?

Bericht door Free_ltd »

madskatingcow schreef:Vertel eerst is welke velgen je hebt?
Het zouden deze zijn: Syncros XC, Eyelets, 32 Hole, XC39
Liggen onder mijn Spark 940 van 2015.
Laatst gewijzigd door Free_ltd op do 01 jun 2017 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Tubeless starters kit?

Bericht door Free_ltd »

krikke46 schreef:tegen dat ge heel dien tekst getypt hebt lagen uw banden al tubeless . velglint kleven , ventiel doorsteken , nieuw bandje erop en melk ingieten . oppompen , beetje schudden mee uw wiel , tochtje van 5 km rijden en klaar is kees. een goede fietsenzaak helpt bij de keuze van de juiste producten.
Als ge het al een keer gedaan hebt en alle materiaal liggen, is dat idd zo :lol:
Maar voor alles is een eerste keer en wat die 'goede fietszaken' betreft, heb ik wel de indruk dat daar alles een pak duurder is dan dat ik het online bestel. Ik breng hem wel elk jaar binnen bij een zeer goede LBS in de buurt, maar goedkoop is hij niet. Zeker niet als het over onderdelen gaat.

Vandaar dat ik liever online een setje bestel.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Tubeless starters kit?

Bericht door Free_ltd »

vedet schreef:Ik heb ook zo'n setje met rubberen velglint met ventiel aan, werkt prima maar uw gewichtswinst is nihil, bovendien kostte het mij erg veel moeite om de banden op het velg te krijgen. Volgende keer allen yellowtape en ventielen.
'K moet zeggen dat ik sinds juli toen ik mijn fiets kocht niet meer ben platgereden.
Ik stond er eerst niet bij stil ivm het lek rijden, want had er mij nog niet in verdiept. Wel vorig jaar met iemand een tochtje gedaan die er na 2 weken terug mee gestopt is omdat hij wel telkens lek reed. Maar wss niet goed gedaan dan. Op een 2500km dat ik nu al aan het mtb'en ben heb ik nog geen enkele keer lek gereden met binnen banden, dus daarvoor hoef ik het niet te doen :lol:

Ik lees veel goede dingen vooral ook op basis van grip, gewicht,... Ik wil het gewoon eens proberen zonder er ineens massa's geld tegenaan te smijten.
De vraag ivm het velglint is daarbij dan beantwoord.

Hoe zit het met de buitenbanden? Moet vanavond eens kijken welke er precies op liggen bij mij, maar ik vermoed gewone en geen tubeless ready banden. Maar ik vermoed dat het absoluut tubeless ready banden moeten zijn?

Thanx allemaal
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Tubeless starters kit?

Bericht door De Wreter »

Free_ltd schreef:
krikke46 schreef:tegen dat ge heel dien tekst getypt hebt lagen uw banden al tubeless . velglint kleven , ventiel doorsteken , nieuw bandje erop en melk ingieten . oppompen , beetje schudden mee uw wiel , tochtje van 5 km rijden en klaar is kees. een goede fietsenzaak helpt bij de keuze van de juiste producten.
Als ge het al een keer gedaan hebt en alle materiaal liggen, is dat idd zo :lol:
Maar voor alles is een eerste keer en wat die 'goede fietszaken' betreft, heb ik wel de indruk dat daar alles een pak duurder is dan dat ik het online bestel. Ik breng hem wel elk jaar binnen bij een zeer goede LBS in de buurt, maar goedkoop is hij niet. Zeker niet als het over onderdelen gaat.

Vandaar dat ik liever online een setje bestel.
http://all4bikes.be/fietsbanden-toebeho ... _1011.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Tubeless starters kit?

Bericht door madskatingcow »

Tubeless ready velgen maken gebruik van dubbelzijdig kleefband zoals Yellow Tape van NoTubes en tubeless ventielen . Deze hebben een velgbed met aangepast profiel : het kanaal in het midden van de velg niet te diep en links en rechts aan de binnenzijde een klein opstand randje om de band op zijn plaats te houden en burping te voorkomen zoals hieronder :

Afbeelding

Voor zover ik kan zien zijn de XC39's niet tubeless ready, wat wil zeggen geen aangepast velgbed. In dat geval liggen de bnden bij gebruik van tape te los om de velg en kunnen deze makkelijk van de velg lopen. Daarom worden rubberen linten gebruikt zoals die van Rubena, Stan's, Joe's NoFlats, etc. Persoonlijk vind ik dit maar niks - als je lek staat door bijvoorbeeld een gescheurde band is dit echt miserie want je moet het lint opnieuw verwijderen. Liggen de banden te strak om de velg kan het zijn dat bij montage van de band het lint verschuift, etc. Ik zou investeren in een echte tubeless ready set.

Aan conversie kits voor tubeless ready velgen in bovenstaande link geen gebrek (voor tubeless ready is Caffélatex een aanrader http://all4bikes.be/effetto-mariposa-ki ... 70515.html" onclick="window.open(this.href);return false;), maar voor 'gewone' velgen staat er niks bij (de kit van Stan's is voor cyclocross).
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Tubeless starters kit?

Bericht door Free_ltd »

Ah, ik dacht dat tegenwoordig zowat alle velgen tubeless ready waren. Op de goedkope X-Caliber stond het op het stickertje van de velg en bij de Spark idd niet. Maar ging er vanuit dat een duurdere fiets het dan heel zeker ging hebben.

Ben niet zo direct van plan om dan ook nog nieuwe velgen aan te schaffen, want mijn vrouw kijkt nu al op bij elke bestelling die ik doe. :lol: :lol: :lol: Want de verbouwingen zouden voor moeten gaan :lol:

Alvast bedankt voor de info en dan weet ik waar ik voortaan op moet gaan letten. Enkel een beetje teleurgesteld dat de Spark geen Tubeless-ready velgen heeft.
Plaats reactie