Getikt in aandrijving shimano XT M780

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
SurpriseAct
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 04 nov 2015 19:45

Getikt in aandrijving shimano XT M780

Bericht door SurpriseAct »

Hoi, na met veel interesse meegelezen te hebben, nu mij maar eens account aangemaakt om misschien hier wat wijzer te worden.

Recent is er een probleem met mijn fiets opgedoken, wanneer ik stukken op de weg fiets waarbij mijn cadans relatief constant is voel ik af en toen een licht ‘tikske’ naar voor, precies of er speling zit op mijn trapas. Ik dacht oorspronkelijk dat deze dan ook versleten was, zodus 2 weken terug de trapas vervangen, maar helaas.

Het getikt is precies of mijn cranks 1 millimeter naar voor schieten of dat er vanbinnen iets mis is. Afgelopen week naar de fietsenmaker gedaan maar hij kon precies ook niet direct een oorzaak vinden.

Iemand van jullie die hiermee eerdere ervaring heeft en misschien weet waaraan dit kan liggen? In de bossen heb ik er niet direct last van omdat je dan meestal toch niet de zelfde cadans ligt te trappen, maar op lange rechte stukken begin ik me er ondertussen toch stilaan aan te ergeren.

Alvast bedankt!

Gr :-D
Gebruikersavatar
IPPE
Mountainbiker
Berichten: 1013
Lid geworden op: za 17 mei 2008 22:42
Rijdt met: TURNER 5SPOT & RFX

Re: Getikt in aandrijving shimano XT M780

Bericht door IPPE »

Misschien een domme opmerking maar kijk is of het uiteinde van uw voorderry kabel niet tegen uw crank tikt. Ik heb mij vroeger ook al eens zot gezocht achter zo'n tik #-o .
barrewiete
Mountainbiker
Berichten: 240
Lid geworden op: di 12 apr 2011 12:04
Rijdt met: Thompson, Specialized

Re: Getikt in aandrijving shimano XT M780

Bericht door barrewiete »

Slechte schakel in ketting of kettingslotje?
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Getikt in aandrijving shimano XT M780

Bericht door Wacky-S »

Enkele dingen die je kan nakijken:
Zit je crank goed vast in de traps?
Zitten je tandwielbladen/spider goed vast?
Speling op de pedalen?
defanvs
Mountainbiker
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 26 mar 2007 08:46
Rijdt met: Xizang 29er ,merlin fat ti , on one inbred SS

Re: Getikt in aandrijving shimano XT M780

Bericht door defanvs »

- een kettingschakel die niet scharniert (of slotje)
- nieuwe ketting gelegd op te ver versleten cassette ?
- achterderr. niet goed gepositioneerd ? loszetten , aanslag derr. tegen aanslag achterpad draaien, en terug vast zetten
- cassette heeft speling ondanks dat de borgmoer vastzit ! ( pas nog een topic over geweest)
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Getikt in aandrijving shimano XT M780

Bericht door spaghetti_2 »

Idd zeker eens naar cassette/body kijken. Frame is een klankbuis dus waar het klinkt is niet altijd waar het gebeurt. Ooit lang gezocht naar oorzaken van gekraak dat uit trapas leek te komen en was uiteindelijk versleten body
SurpriseAct
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 04 nov 2015 19:45

Re: Getikt in aandrijving shimano XT M780

Bericht door SurpriseAct »

Merci voor de tips!

Ondertussen is het probleem opgelost dankzij de reactie's, ik heb een nieuwe ketting gelegd met een nieuw slotje. Mijn derailleur eraf gehaald + opnieuw afgesteld, crank en tandwielen volledig gedemonteerd en nog eens in mekaar gestoken. Dus wat nu eigenlijk effectief de oorzaak was weet ik nog niet.

Maar het belangrijkste is dat die vervelende 'tik' weg is (o) (o) (o)
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Getikt in aandrijving shimano XT M780

Bericht door spaghetti_2 »

Nog mogelijke oorzaken: het slotje van de ketting dat nog niet volledig op zijn plaats zat (waardoor één schakel wat langer is dan de andere), of de boutjes van de crank die je na demonteren nog eens goed moet vastdraaien.
Gebruikersavatar
scelter
Mountainbiker
Berichten: 1926
Lid geworden op: za 28 aug 2004 21:45
Rijdt met: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force

Re: Getikt in aandrijving shimano XT M780

Bericht door scelter »

Bij die XT cranks komt het ook nogal eens voor dat het getik uit de linker crank arm komt. Die zit met twee boutjes vast op de trapas. Als die niet perfect zuiver zijn en mooi gelijkmatig tot de juiste torque spec aan gedraaid worden geeft dit ook nogal eens getik.
Plaats reactie