Integrated headset vast in frame

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Integrated headset vast in frame

Bericht door spaghetti_2 »

Het balhoofd van mijn Canyon Nerve heeft een integrated bottom headset (IS), een lagerschaal dus die los in het balhoofd zit. De lagers zijn zodanig naar de vaantjes dat ik ze wou vervangen, de buitenste lagerschaal zit echter compleet vast in het frame. Aangezien dit er normaal los moet uitkomen is er quasi nergens ook een punt/opening waar ik deze los kan wringen. Heb al geprobeerd met haardroger balhoofd wat op te warmen, zonder succes. Ook een goede dosis WD40 laten inkruipen biedt geen soelaas. Met een heat gun durf ik niet aan de slag te gaan, kans op stukken lijkt me te groot. Iemand tips/tricks? Bestaan hier specifieke tools voor? (Zou me straf lijken aangezien het vervangen van een IS cup geen tools vereist). Kan een goede mechanieker mij uit de nood helpen? Ik doe quasi alles zelf aan m'n fietsen dus ook niet meteen adresjes om met een Canyon aan te kloppen (regio Leuven).

Hier nog een foto van de lagerschaal die vast zit, en van het type lager dat er normaal in moet.

Afbeelding
Afbeelding
manontheside
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 15 aug 2009 10:56
Rijdt met: Sobre Dad - Salsa Spearfish - Genesis Croix de Fer

Re: Integrated headset vast in frame

Bericht door manontheside »

Stompe schroevendraaier (of zo) langs de onderkant erin en zachtjes uittikken.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Integrated headset vast in frame

Bericht door spaghetti_2 »

Solved: inderdaad gelukt door schroevendraaier langs andere kant balhoofd tegen de lager schaal te zetten en tikje per tikje kunnen uitkloppen. Oef
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Integrated headset vast in frame

Bericht door KrisMaes76 »

Het originele lager in mn Nerve zat ook ferm vast. Nieuw lager gemonteerd met kopervet. Toen ik dit lager heb verhuisd naar mn garantieframe zat het nog altijd los.
Plaats reactie