Boost conversion kit wielen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
DUM
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 21 apr 2016 15:36

Boost conversion kit wielen

Bericht door DUM »

Binnenkort rij ik met een nieuwe bike waar vooraan 110 ruimte is voor de naaf en achteraan 148, boost m.a.w. Om oudere wielen 100 voor en 142 achter te gebruiken bestaan er conversion kits. Ik rij momenteel met roval control carbon wielen. Er bestaan conversion kits van roval zelf. Vooraan zou het eenvoudig zijn. Oude bussen eruit, nieuwe erin. Achteraan blijkt het niet zo evident. Naast nieuwe busjes, zouden de spaken moeten worden overgetrokken om de het wiel in het center te zetten. Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit wel degelijk nodig? Zijn er andere opties om deze handeling te vermijden? Alvast bedankt voor de reacties.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Boost conversion kit wielen

Bericht door _anonymus_ »

Lees dit eens:
http://reviews.mtbr.com/tech-talk-boost-148-explained" onclick="window.open(this.href);return false;

Daaruit leid ik af dat zo'n conversion kit gewoon spacers inhoudt, waardoor een standaard naaf even breed wordt als een Boost-naaf en dus in een Boost-frame kan worden gemonteerd.
Probleem zal zijn dat ge vooraan uw remschijf meer naar buiten gaat moeten brengen, volgens bovenstaand artikel.

Als zo'n ombouwkit achteraan gewoon twee spacers van gelijke lengte links en rechts inhoudt, zou ik niet met zekerheid durven zeggen dat uw achterwiel gaat moeten worden overgetrokken.
Als er natuurlijk enkel spacers links worden gemonteerd (wat mij logischer lijkt, aangezien ge anders een spacer steekt tussen het einde van uw cassette en uw frame, en de derailleur dan niet meer aan alle kransjes gaat kunnen), gaat het wiel wel moeten worden overgetrokken om centraal in uw frame te zitten. In 't laatste geval krijg je wel 't probleem dat uw remschijf dan te ver naar binnen gaat zitten.

Lijkt mij eerlijk gezegd allemaal veel gepruts om alles goed afgesteld te krijgen. Misschien beter gewoon uw Roval velgen laten herspaken met specifieke Boost-naven, of gewoon specifieke wielen voor Boost kopen.
Litevilleke
Mountainbiker
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 19 okt 2009 21:17
Rijdt met: BMC/Orbea/Pilot/ARC8

Re: Boost conversion kit wielen

Bericht door Litevilleke »

Ik heb mij een voor en achterset besteld bij velofuze.com in usa.
Vooraan zou geen probleem mogen zijn.
Achteraan bestaan er sets van 2 x 3 mm of 6 mm linksachter.

Groeten, mark
Plaats reactie