Sram XX rem probleem

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Beuckelaers
Mountainbiker
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 20 jul 2011 11:03
Rijdt met: Trek Procaliber 29" 2017

Sram XX rem probleem

Bericht door Beuckelaers »

Hallo allemaal,

Sinds kort rij ik met schijfremmen (2dehands fiets gekocht). Dit is totaal nieuw voor mij, en weet niet waar ik terecht kan bij dit probleem.

De piston van de remklauw zit langs 1 kant vast. Heb hem meteen bij de fietsenmaker gedaan, maar wat blijkt als ik thuis kwam.. Ze hebben er een gewone Shimano rem opgezet van 50 euro. Mijn rem en remklauw zat in een doos, dus die heb ik wel terug.

Ik wil niet met 2 verschillende remmen rondrijden. Het lijkt nergens op, het is een lagere klasse dat er op stond, ...

Nu heb ik gebeld om te vragen of ze hem niet willen terugnemen, en dat lijkt geen probleem.
Nu heb ik de rem en de remklauw wel terug, maar de boutjes, adapter, rondellen niet meer. Dit zal de fietsenmaker in de vuilbak gegooid hebben.

Waar is dit makkelijk aan te kopen? Op bike components zie ik een adapter staan voor 49 euro..
Als ik dat allemaal opnieuw moet aankopen, kan ik beter shimano XT remmen aanschaffen.

Weet iemand of er een fietsenmaker is rond de regio Londerzeel/Malderen die ervaring heeft met Avid?
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Sram XX rem probleem

Bericht door Dickie »

Zou me verwonderen dat ze alles zomaar zouden weggooien, ze zullen de montagespullen voor de Shimano caliper wel weer ruilen, als ze het materiaal ervoor al niet hebben gebruikt voor de Shimano caliper?

Je zou best eens kunnen proberen of je de haperende piston weer in gang krijgt.
Remblokjes er uit, de piston waar nog beweging in zit tegenhouden met iets plats.
Als je dan de remhendel wat inknijpt zou de vaste piston naar binnen moeten komen.
Eerst wat laten weken met siliconenolie kan helpen als je er geen beweging in krijgt.
Zeker geen WD40 oid gebruiken.
Piston een paar mm naar binnen laten komen (niet te veel, of je gaat opnieuw moeten bleeden).
Rand van de piston reinigen met oorstaafje gedrenkt in Isopropylalcohol.
Dan weer indrukken en procedure even herhalen.
Preventief ook de goede piston behandelen.

Adapters en bouten kosten ca €13 a €15 voor Avidremmen, toch geen €45 :wink:
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Sram XX rem probleem

Bericht door Swannie »

=D> voor die fietsenmaker.
Beuckelaers
Mountainbiker
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 20 jul 2011 11:03
Rijdt met: Trek Procaliber 29" 2017

Re: Sram XX rem probleem

Bericht door Beuckelaers »

Dickie schreef:Zou me verwonderen dat ze alles zomaar zouden weggooien, ze zullen de montagespullen voor de Shimano caliper wel weer ruilen, als ze het materiaal ervoor al niet hebben gebruikt voor de Shimano caliper?

Je zou best eens kunnen proberen of je de haperende piston weer in gang krijgt.
Remblokjes er uit, de piston waar nog beweging in zit tegenhouden met iets plats.
Als je dan de remhendel wat inknijpt zou de vaste piston naar binnen moeten komen.
Eerst wat laten weken met siliconenolie kan helpen als je er geen beweging in krijgt.
Zeker geen WD40 oid gebruiken.
Piston een paar mm naar binnen laten komen (niet te veel, of je gaat opnieuw moeten bleeden).
Rand van de piston reinigen met oorstaafje gedrenkt in Isopropylalcohol.
Dan weer indrukken en procedure even herhalen.
Preventief ook de goede piston behandelen.

Adapters en bouten kosten ca €13 a €15 voor Avidremmen, toch geen €45 :wink:
Ik heb de remmen gedemonteerd en mogen terugdoen. Heb mijn avids terug gemonteerd op mijn fiets.
Mag ik mijn caliper opendoen, en de pistons inwrijven met DOT 5.1? Morgen komt mijn avid bleed kit aan, en daar zit DOT 5.1 bij, of moet dat siliconespray zijn?
Ik neem aan als ik mijn caliper open doe, dat er olie zal uitsijpelen en ik moet ontluchten?
Gebruikersavatar
IPPE
Mountainbiker
Berichten: 1012
Lid geworden op: za 17 mei 2008 22:42
Rijdt met: TURNER 5SPOT & RFX

Re: Sram XX rem probleem

Bericht door IPPE »

" onclick="window.open(this.href);return false;

Bekijk dit filmpje eens, dan wordt het duidelijk. Wacht tot je bleedkit binnen is en gebruik de dot olie . De caliper openhalen zorgt alleen maar voor problemen
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Sram XX rem probleem

Bericht door Dickie »

Een filmke zegt meer dan 1000 woorden
Plaats reactie