snel wisselen tussen dropper en vaste zadelpen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Splenter
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: zo 14 jul 2002 02:00
Rijdt met: rocky mountain etsx-70
Contacteer:

snel wisselen tussen dropper en vaste zadelpen

Bericht door Splenter »

In mijn bike zit momenteel een dropper met bekabeling in het frame (een fox transfer).

Nu vroeg ik me af of, en hoe, ik eventueel de dropper snel kan wisselen voor een vaste zadelpen?
Het probleem lijkt mij zich vooral te stellen op vlak van de bekabeling.

Ter info: frame = scott spark 2017

1e vraag: als ik de bekabeling er integraal uit trek, hoe makkelijk krijg je die kabels terug op hun juiste plaats als ze terug gemonteerd moeten worden. De kabel moet immers een behoorlijke bocht maken onderaan het frame... Ik vermoed dat dit behoorlijk 'not done' is (of op zijn minst behoorlijk frustrerend)

2e vraag: als alternatief van bovenstaande dacht ik eraan om de bekabeling erin te laten steken.
Hoe?
- Remote hendel losmaken van stuur (dus kabel blijft geconnecteerd)
- zadelpen eruit halen
- bekabeling losmaken van dropper
- Iets rond het uiteinde van de kabel doen (iets zacht, stukje mousse vasttapen,...?) > om te vermijden dat het uiteinde van de kabel gaat tikken/wrijven in het frame.
- Remote hendel terug op stuur plaatsen (en dus de kabel weer een stukje doortrekken)
- Waar kabel uit het frame komt, kabel met ducktape vasttapen aan bvb de versnellingskabel (om te vermijden dat de dropper-kabel er per ongeluk integraal wordt doorgetrokken)

Realistisch? Iemand die hier ervaring mee heeft? Suggesties?


En ja, ik weet dat alle believers zullen zeggen dat de dropper in alle omstandigheden moet blijven zitten :wink:
Maar ik ga dus voor een vaste zadelpen voor de non-technische tochten 8)
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: snel wisselen tussen dropper en vaste zadelpen

Bericht door KrisMaes76 »

Splenter schreef: En ja, ik weet dat alle believers zullen zeggen dat de dropper in alle omstandigheden moet blijven zitten :wink:
Het makkelijkste antwoord heb je zelf gegeven 8)
Gebruikersavatar
kovan
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: za 24 sep 2011 20:44
Rijdt met: ene mee eps, en ene mee kees

Re: snel wisselen tussen dropper en vaste zadelpen

Bericht door kovan »

Zal altijd een rompslomp zijn volgens mij...

Maar wat is de juiste reden nu dat je deze er zou willen uithalen voor de minder technische tochten?
Verzetje
Mountainbiker
Berichten: 417
Lid geworden op: za 20 jan 2007 00:54
Rijdt met: Cotic Soul and Roadrat, tuned by ts bikes

Re: snel wisselen tussen dropper en vaste zadelpen

Bericht door Verzetje »

2de fiets kopen zonder dropper :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Splenter
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: zo 14 jul 2002 02:00
Rijdt met: rocky mountain etsx-70
Contacteer:

Re: snel wisselen tussen dropper en vaste zadelpen

Bericht door Splenter »

Het idee is eigenlijk dat ik meestal, en dus langere periodes met de vaste zadelpen wil rijden. Enkel als ik bvb naar de Vogezen ga, zou ik de dropper monteren.

Daarom eigenlijk liefst integraal eruit halen, maar krijg het er maar goed terug in zonder trekdraadje of zo...
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: snel wisselen tussen dropper en vaste zadelpen

Bericht door KrisMaes76 »

Splenter schreef:Het idee is eigenlijk dat ik meestal, en dus langere periodes met de vaste zadelpen wil rijden. Enkel als ik bvb naar de Vogezen ga, zou ik de dropper monteren.

Daarom eigenlijk liefst integraal eruit halen, maar krijg het er maar goed terug in zonder trekdraadje of zo...
Zo lastig is dat toch niet? Op een kwartiertje heb ik dat spel eruit of er weer in (heb zowel een met kabel als een hydraulische en beiden met interne bekabeling)
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: snel wisselen tussen dropper en vaste zadelpen

Bericht door Dickie »

Snelst gaat het met een extern aangestuurde dropper en als je van plan bent om af en toe te wisselen was dat misschien de betere oplossing geweest?
Met kabels door het frame zou het iig rapper gaan mits een volledig doorlopende gaine.

Ik heb een frame waar de kabel(s) gewoon los door de schuine buis moeten...een uur mee bezig geweest om enkel dat stalen shifterkabeltje op te vissen thv het bracket.
Daardoor blijft deze er op, zelfs als het maar voor eens per jaar zou zijn :wink: .

Volledig doorlopend zou misschien een oplossing geweest zijn, maar als je daar het frame wat moet uitboren #-o
Ik heb enkel in de bocht van de onderbuis naar de zitbuis een stukje outer geplaatst omdat het frame anders zou doorgezaagd worden.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: snel wisselen tussen dropper en vaste zadelpen

Bericht door Free_ltd »

Is er dan een verschil tussen vaste zadelpen en dropper die ge enkel hoog laat staan?
Gebruikersavatar
Splenter
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: zo 14 jul 2002 02:00
Rijdt met: rocky mountain etsx-70
Contacteer:

Re: snel wisselen tussen dropper en vaste zadelpen

Bericht door Splenter »

KrisMaes76 schreef:
Splenter schreef:Het idee is eigenlijk dat ik meestal, en dus langere periodes met de vaste zadelpen wil rijden. Enkel als ik bvb naar de Vogezen ga, zou ik de dropper monteren.

Daarom eigenlijk liefst integraal eruit halen, maar krijg het er maar goed terug in zonder trekdraadje of zo...
Zo lastig is dat toch niet? Op een kwartiertje heb ik dat spel eruit of er weer in (heb zowel een met kabel als een hydraulische en beiden met interne bekabeling)

Aha,dat is de info die ik zoek. Bij welk frame doe je dit?

Bij mij is het een doorlopende gaine.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: snel wisselen tussen dropper en vaste zadelpen

Bericht door KrisMaes76 »

Canyon fully frame (zijn allemaal gelijkaardig).

Kabel komt aan het BB naar buiten en loopt dan langs bovenkant schuine buis naar het stuur. Is dus wel wat makkelijker dan intern in de schuine buis.

Daar lopen wel de shifter kabels in, maar dat duurt ook maar 10-20 sec om die binnenkabel daardoor te krijgen, aan het BB zit een soort van stop waar die kabeltjes door moeten en die stop kan je er zo uittrekken om die kabeltjes uit de buis te vissen.

Enkel kabel voor achterderrie is lastig om aan de derrie zelf die uit het frame te krijgen, maar daar werk ik met een magneet
Plaats reactie