herspuiten frame

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
RD
Mountainbiker
Berichten: 195
Lid geworden op: do 27 mar 2008 12:32
Rijdt met: Speci Stumpy Marathon Carbon2007+ Sworks HT2010

Bericht door RD »

Klop eens aan bij een plaatselijke goede garagist/carossier , heb ik ook gedaan en met heel goed resultaat voor een prikje. Stickers kun je overal laten maken ( www.framestickers.nl bvb en nog zoveel andere ) , de stickers kleven na het spuiten en dan nog een laagje lak overzetten om ze te fixeren.
Gebruikersavatar
bosse
Mountainbiker
Berichten: 1704
Lid geworden op: do 19 okt 2006 19:43
Rijdt met: vliegt naar beneden
Contacteer:

Bericht door bosse »

anibel in aarschot?
Raging_Bulls
Mountainbiker
Berichten: 132
Lid geworden op: do 11 aug 2011 22:36

Bericht door Raging_Bulls »

Sorry om dit topic nog maar eens tot leven te wekken.

Ik zit met een aluminium frame dat door de jaren heen zodanig gekrast is dat spuiten de enige optie is.
De merknaam is op het frame gespoten, dus het zou ontlakt moeten worden. De wanddikte van de buizen is nogal dun, dus opschuren is uit den boze vanwege het verhoogde risico op scheuren.

Ik heb al contact opgenomen met Indigo, waar ik zelf goede ervaringen mee heb uit het verleden.
Die doen echter sinds begin dit jaar geen fietskaders meer, dus dat adres kan al geschrapt worden.

Tevens contact opgenomen met Anibel, maar ook daar kreeg ik een negatief antwoord.
Ze doen daar nog wel fietsen, maar zagen het niet zitten om een geplamuurde kader in de oven te steken. Poederlakken is volgens hen geen optie voor dit frame.


De vraag is dus of er iemand een goed adres in het antwerpse kent waar ze het frame kunnen ontlakken, plamuren en spuiten.
Het mag een paar honderd euro kosten, zolang het maar perfect gedaan is.
Laatst gewijzigd door Raging_Bulls op di 20 nov 2012 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Bericht door Dickie »

Zou het niet beter zijn om een aluminium filler te gebruiken ipv plamuur?
Epoxy is beter geschikt voor bewerken nadien imo.
vb:
http://www.indestructible.co.uk/cat2/PL130A.html
Raging_Bulls
Mountainbiker
Berichten: 132
Lid geworden op: do 11 aug 2011 22:36

Bericht door Raging_Bulls »

Dat is inderdaad een optie. De vraag is wel of het op dedelfde manier bewerkt kan worden als plamuur.
Het zijn maar enkele kleine plekjes die moeten weggewerkt worden, maar het moet wel gebeuren omdat je op wit zowat alles ziet.
Gebruikersavatar
SharkBite
Mountainbiker
Berichten: 244
Lid geworden op: zo 27 sep 2009 20:43
Rijdt met: upgraded Cube Aim

Bericht door SharkBite »

Om mijn alu kader te laten herspuiten had ik een design in gedachten van op een carbon fiets. Zou dat problemen kunnen geven ivm de lasnaden?

Tis te zeggen, er zouden 2 kleuren opkomen en de scheidingslijnen van die 2 kleuren zouden dan op de lasnaden terecht komen. Kan dit een probleem vormen bij het spuiten?
Gebruikersavatar
kennytuning
Mountainbiker
Berichten: 586
Lid geworden op: wo 14 sep 2011 21:02
Rijdt met: Zoekend.

Bericht door kennytuning »

is er nood aan een How-to ?
er zijn enkele mogelijkheden
- eerst stickers verwijderen met thinner of iets anders
(- verfafbijt op doen (blanco frame) )
- schuren korrel 2 à 300
- wetsanden korrel 600
- wetsanden korrel 800
- wetsanden korrel 1000
- primer , spuiten in volle zon of onder afgesloten hemel bij temp van +- 20°C (24 of 48 u laten uitharden )
- kleur (evt meerdere lagen , zelfde als hierboven )
- vernis (idem)
Gebruikersavatar
SharkBite
Mountainbiker
Berichten: 244
Lid geworden op: zo 27 sep 2009 20:43
Rijdt met: upgraded Cube Aim

Bericht door SharkBite »

Bedankt, dit is een perfecte handleiding om zelf te spuiten :wink:

Maar wat ik eigenlijk wou weten is of het doenbaar is om een kleurscheidingslijn over lasnaden te laten lopen?
Airbrush
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 03 mar 2013 13:51

Re: herspuiten frame

Bericht door Airbrush »

Sinds 2004 ben ik begonnen in een fietsenlakkerij als spuiter-voorbereider.
al die jaren heb ik ervaring opgedaan en heb ook geleerd om spotrepairs uit te voeren.
dus als je een gebroken carbon frame hebt laten herstellen, kan bij mij terecht om het gerepareerde stuk weer laten bij te spuiten.
ik doe ook volledige herlakkingen van zowel alu als carbon frames.
Sinds 3 jaar heb ik een eigen lakkerij die in Pellenberg (bij Leuven) gevestigd is.
Daarnaast ben ik ook de lakker bij het fietsenbedrijf MOOZES.COM (voorheen van pedaalridder Ludo Dierckxsens).
alle info via admin@airbrush-krisb.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Zotte Marre
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 13:53
Rijdt met: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Contacteer:

Re: herspuiten frame

Bericht door Zotte Marre »

Even een oud topic reanimeren met mijn vraag:

Ik heb een oud alu-frame + carbon vork (racer) ontlakt en opgeschuurd (de originele lak begon ferm af te bladeren). De fiets was een low-budget trainings- en WW-fiets en dat moet low-budget blijven, anders kan ik evengoed een nieuw frame/fiets kopen.

Laten herspuiten/natlakken/poederlakken is geen optie (low-budget, zoals gezegd), dus een beetje DIY !!

Ik vraag me nog een paar zaken af, mss zitten er hier ervaringsdeskundigen.

Op dit moment staat het reeds in de primer, misschien nog enkele laagjes om zeker dekking te hebben.
Dan zou ik mat zwarte lak willen gebruiken, dan de decals, en dan afwerken met een blanke lak ter bescherming.

Ik vraag mij nu nog het volgende af:
- kan ik blanke hoogglanslak gebruiken op een matte lak? Ik wil matte lak, omdat dat minder perfect moet zijn, onzuiverheden niet zo zichtbaar zijn etc), maar ter bescherming van mijn stickers zou ik toch nog afwerken met blanke lak.
- de primer zit er reeds op (Motip) en ik hoor dat je best bij hetzelfde merk blijft, alleen vind ik bij Motip geen matte blanke lak.
- ofwel neem ik wel lak van een ander merk, met bijhorende blanke lak (beide mat?)

Alle tips welkom !
Plaats reactie