Tandwielverhoudingen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Tandwielverhoudingen

Bericht door Free_ltd »

Ik heb nog niet gereden met 1 x 11. In ons groepje is er maar ene die da heeft en die is er toch tevreden over.

Maar zo ver ben ik nog niet. Een andere casette of tandwiel is goedkoper dan ineens nen ombouw te doen naar 1 x :lol:
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Tandwielverhoudingen

Bericht door Mister No Chaïn »

Als je op 24x36 moeite hebt om boven te komen kan je met een 1x11 niks uitrichten, dan zal je een 1x12 moeten kopen. Dat is nog wel iets kostelijker.

Ik zou ook een cassette tot 42t kopen. Of anders moet je zoon op de aanhangfiets de achteruittraprem lichtjes laten aanslepen zodat je wat kracht kan bijkweken, ik zal em dat is uitleggen :lol:
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Tandwielverhoudingen

Bericht door Free_ltd »

Dat is dus ook het probleem. Ik merk geen vooruitgang in mijn kracht. Wel in conditie en techniek, en mijn benen worden wel gespierder. Maar ik wil ook graag het gemiddelde optrekken en wat minder moeten afstappen.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Tandwielverhoudingen

Bericht door Mister No Chaïn »

Koop je een smarttrainer + abonnement op Trainerroad, 3x per week een sweetspot training van een uurtje en je zal wel boven geraken. Gegarandeerd ;-)
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Tandwielverhoudingen

Bericht door Reflex »

Jezelf zeker niet schamen dat je een lichter verzet moet. Dat was ook zeker niet de insteek van mijn reactie. Een 22-36 heeft inderdaad ook nadelen zoals Dicky ook zegt. Een nieuwe cassette met 11-42 kan maar hoeft niet. Als je een cassette hebt waarbij de 17 of 15 bestaat uit een losse ring en dan kun je achter je 36 een losse 42 steken. Zoals de E thirtheen Extended range Extender. Zelf gebruik ik die in een 1x10 setup waardoor ik nu een 34-42 als lichtste heb. Werkt perfect al is het ook niet ideaal omdat je toch een grote sprong hebt ergens in je cassette.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Tandwielverhoudingen

Bericht door _anonymus_ »

Goedkoopste en makkelijkste optie is een 22T vooraan steken.
Andere cassette is duurder, weegt meer en eigenlijk is je derailleur niet voorzien om 42 tandjes aan te kunnen.

Ik heb evenwel lang met een 20T vooraan gereden (2 x 9 set-up). Zolang alles droog ligt levert dat weinig problemen op, maar hoe kleiner het tandwiel vooraan, hoe meer kans op chainsuck bij modderige omstandigheden.
Toen mijn crankstel onlangs aan vervanging toe was, heb ik voor 1 x 11 geopteerd om eindelijk van alle problemen met chainsuck en voorderailleurs vanaf te zijn (30T voor, 11-42 cassette). Tot nu toe bevalt dit goed, maar ik weet wel zeker dat het zwaarder is en dat ik voor de bergen en het echte Ardennenwerk een 11-46 cassette ga moeten steken.
Plaats reactie