speling op Shimano XT cassette

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Lennert01
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 04 okt 2015 21:01

speling op Shimano XT cassette

Bericht door Lennert01 »

Mijn mountainbike is slechts een half jaar oud, maar sinds kort heb ik problemen met mijn cassette.
Ik heb de cassette volledig opengedraaid en ik zag al meteen dat de tandwielen, inkepingen hadden gemaakt in de body/freehub.
Ik ben vervolgens naar de fietsenmaker gegaan, maar die vertelde me dat dit normaal is en de body nog niet hoeft vervangen te worden.
Maar bij het minste hobbeltje maakt mijn cassette vervelende geluiden (doordat de tandwielen loszitten en tegen de body botsen.)
Ik heb de cassette met een momentsleutel exact 40Nm vastgedraaid zelfs iets vaster dus daaraan kan het niet liggen.
heeft er misschien iemand een oplossing voor het probleem dat mijn tandwielen loszitten op de body? (de tandwielen bewegen enkel in de richting zoals op de video te zien is, dus niet in de andere richting.)

Ik heb een video en foto's van het probleem gemaakt.
Alvast bedankt voor alle hulp!

" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: speling op Shimano XT cassette

Bericht door Wacky-S »

Dit vind ik toch wel extreem voor nog maar een half jaar oud te zijn.
Als je de schroef vastdraait, moeten normaal je tandwielen vastzitten. Het lijkt erop dat je een spacer mist.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: speling op Shimano XT cassette

Bericht door BertG »

Het is helaas vrij normaal dat een cassette gaat invreten op een body met splines maar in uw geval lijkt het wel vrij extreem wat er inderdaad op wijst dat er iets mis is met uw cassette of de montage toch om de één of ander reden niet 100% was.

Zelf heb ik mijn 11sp XT casettte na een maand of twee de vuilbak in gekieperd en ben overgeschakeld naar een Sram GX op een XD body. Ben daar zeer tevreden van en heeft tal van voordelen, is alleen iets duurder in aankoop maar dat verdient zich grotendeels terug op termijn. Misschien het overwegen waard als je 1x11 rijdt.
Lennert01
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 04 okt 2015 21:01

Re: speling op Shimano XT cassette

Bericht door Lennert01 »

Dat er een spacer zou ontbreken zou me raar lijken aangezien ik hem recht van de fabrikant heb gekocht en normaal toch in orde zou moeten zijn.
Is het mogelijk hier zelf een oplossing voor te zoeken of kan ik hem beter binnenbrengen voor een nieuwe body?
defanvs
Mountainbiker
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 26 mar 2007 08:46
Rijdt met: Xizang 29er ,merlin fat ti , on one inbred SS

Re: speling op Shimano XT cassette

Bericht door defanvs »

kan je met de hand speling voelen op de kransjes wanneer de cassette vast gezet is ?, de grootste kransen zitten aan elkaar vast en die zullen dus geen of weinig speling hebben het zal eerder bij de kleine kransjes zijn. ik ben bijna zeker dat er een (andere, dikkere) spacer achter de cassette geplaatst moet worden
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Re: speling op Shimano XT cassette

Bericht door Serge R »

Uw body is door een te loszittende K7 ingevreten.
Lees dit topic eens

En als je een verhakkelde freehub verder wil gebruiken bekijk je dit ook eens
Lennert01
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 04 okt 2015 21:01

Re: speling op Shimano XT cassette

Bericht door Lennert01 »

Ik heb de cassette nogmaals uit elkaar gedraaid volledig opnieuw gemonteerd.. de eerste tandwielen zitten per 3 vast en deze hebben zeer veel speling op de body.
Deze speling zorgt later ook voor de problemen dus ik denk dat hier het probleem zich bevind.
In de eerste video kan je zien hoe makkelijk de tandwielen op de body kunnen bewegen wanneer ze nog niet vast zitten.

In de tweede video zie je hoe los de tandwielen zitten wanneer alles volledig gemonteerd is.
In eerste instantie zitten alle tandwielen wel vast, maar na enkele honderden meters goed kracht zetten op een van de kleinere bladen komen de grootste tandwielen echt los te zitten, en dit veroorzaakt uiteraard vervelende geluiden.

Video 1 : " onclick="window.open(this.href);return false;

Video 2 : " onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: speling op Shimano XT cassette

Bericht door kenny »

Daar ontbreekt 100% zeker een spacer
Lennert01
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 04 okt 2015 21:01

Re: speling op Shimano XT cassette

Bericht door Lennert01 »

kenny schreef:Daar ontbreekt 100% zeker een spacer
Zou straf zijn, heb de Fiets bij Canyon gekocht en deze kwam rechtstreeks van de fabriek.
Ofwel is er dan een productiefout, ofwel scheelt er toch iets anders.
Toen ik het probleem voor het eerst vaststelde had ik de cassette namelijk nog nooit opengedraaid dus dat moet dit onderdeel al vanaf de fabriek ontbreken?
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: speling op Shimano XT cassette

Bericht door Dickie »

Als je de kassette zo kan bewegen met de hand dan is ze idd te kort tov de body en zou er een spacer bij mogen.
Zelfs zonder splines zou ze al zodanig moeten vastzitten dat je ze met de hand niet kan bewegen.

Iig is de body al aan vervanging toe, want de kleine spline op de foto is al helemaal doorgevreten door het kleinste wieltje.
Plaats reactie