vraag i.v.m. tubeless ventielen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
geevan
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 04 feb 2004 12:08

vraag i.v.m. tubeless ventielen

Bericht door geevan »

ik ben aan het overwegen om mijn 29'er Rocket Rons op XT-wielen tubeless te maken. Ik las al heel wat info en bekeek al wat filmpjes op YouTube om hiermee te starten.
Toen ik nieuwe Mavic wielen op mijn 26'er kocht, zat er een compleet setje ventielen en accessoires bij om die tubeless te maken. Die heb ik echter nooit gebruikt.
Nu is de vraag of die ventielen ook passen bij een 29'er XT velg. Ik probeerde die al eens te monteren en blijkbaar passen die wel, maar ik wou die vraag toch even voorleggen aan het forum van ervaren tubeless rijders........ zijn de ventielen dus standaard zowel voor 26er als 29er, of is er wel degelijk een verschil?
vani
Mountainbiker
Berichten: 778
Lid geworden op: zo 08 aug 2010 13:29
Rijdt met: Specialized & BMC

Re: vraag i.v.m. tubeless ventielen

Bericht door vani »

zal normaal zeker lukken.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: vraag i.v.m. tubeless ventielen

Bericht door _anonymus_ »

Zou inderdaad moeten lukken.
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: vraag i.v.m. tubeless ventielen

Bericht door Swannie »

Als ik het goed herinner, hadden mijn Crossmaxen destijds specifieke Mavic ust ventielen en passen deze NIET op elke velg zoals bv die van Notubes wel op elke velg passen!
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: vraag i.v.m. tubeless ventielen

Bericht door aresius »

Die Crossmax ventielen hebben een vierkant(achtig) voetje en zijn ook redelijk kort.
Volgens mij zal het van de vorm van het velgbed afhangen of dit past of niet.
Moeilijk zo te zeggen. Proberen en je zal snel genoeg merken of het lukt of niet.

Je kan proberen om de band zonder latex vloeistof al eens tubeless te krijgen. Als het ventiel dan niet moeilijk doet, zal het wel lukken.
Gebruikersavatar
geevan
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 04 feb 2004 12:08

Re: vraag i.v.m. tubeless ventielen

Bericht door geevan »

bedankt alleszins om te reageren allemaal.
De ventielen hebben inderdaad een vierkantig voetje en het velgbed van de shimano xt wielen is eigenlijk rond.... Dus waarschijnlijk zal ik daar met lekken komen te zitten.
Ik bekeek even de Notubes ventielen en die zijn conisch rond gemaakt; waarschijnlijk meer kans op dichtheid......
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: vraag i.v.m. tubeless ventielen

Bericht door De Wreter »

Idd, de vorm van het veldbed en de voet van het ventiel komen best overeen. Is dat niet zo dan is dat geen probleem, je sealant gaat dat daar dadelijk allemaal afdichten.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: vraag i.v.m. tubeless ventielen

Bericht door KrisMaes76 »

Als de ventielen niet goed op het velgbed passen, dan een rondel maken van een grotere dichtingsring / vel, gaatje inmaken dan net overeenkomt met de diameter van je ventiel en deze rondel tussen de ventielvoet en het velgbed steken.

Heb dit zo es snel geprobeerd bij mn nieuwe fiets (waren geen tubeless ventielen bij en had er nog 2 liggen uit de decathlon) omdat er een lekje bleef zitten tussen velg en ventiel. Dichting kwam van een dichtingsset van een wc :-)

Dit was eigenlijk maar tijdelijk bedoeld, maar ondertussen gaat deze constructie toch al een 500km vrij bruut geweld mee...
Plaats reactie