Long-term Ketting/cassette/kettingblad test (woonwerk fiets)

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
robobiking
Mountainbiker
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 11 jan 2016 12:01
Rijdt met: Cannondale F600 (9.3KG)
Contacteer:

Long-term Ketting/cassette/kettingblad test (woonwerk fiets)

Bericht door robobiking »

Slijtage test van een Ketting/Cassette/Kettingblad

Hallo Allemaal,
Dit nieuwe jaar ben ik begonnen met een test over de slijtage van kettingen op cassettes en kettingbladen.
Ik rij tamelijk veel kilometers woon werk verkeer (50km per dag) en versleet in het verleden dus aardig wat cassettes en kettingen. Naar mijn idee kon dit veel beter en efficiënter.
Nu is al lang bekent dat als je 3 kettingen gebruikt en deze om +/- 500km omwisselt je veel langer met een cassette en kettingblad doe.

Ik heb met dat idee in mijn achterhoofd eens wat leveranciers en makers van kettingen, cassettes, kettingbladen en ook smeermiddelen aangeschreven. Ik heb van de volgende bedrijven bereid gevonden mee te werken met of wel gratis levering dan wel een fikse korting.

http://www.wolftoothcomponents.com/coll ... chainrings
http://www.pedros.com/
http://www.verwimp.nl/ (Miche kettingen)

Op mijn Blog heb ik al meerdere Blogs geschreven over de levering etc.

De test bestaat uit de volgende onderdelen:
- Kettingen Shimano, KMC en Miche
- Cassette Shimano Dura ace
- Kettingblad Wolftooth components
- Smeer en schoonmaakmiddel Pedro's

Op mijn Blog (zie onder voor de link) hou ik elke week het verloop bij.
-Dus hoeveel ik het schoonmaak.
-Gemeten ketting verlenging.
-Slijtage van cassette en Kettingblad.
-En nog meer.
De kettingen zullen telkens om de 500 Km verwisselt worden, in dezelfde volgorde.

Als er een Blog update is zal ik deze hier posten om jullie op de hoogte te houden.
Ik hoop dat deze test voor vele een indicatie zal worden hoe lang je met ketting/cassette kan doen onder vele soorten omstandigheden.

Groetjes
Ronald

http://robobiking.wordpress.com
Laatst gewijzigd door robobiking op za 06 aug 2016 07:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Long-term Ketting/cassette/kettingblad test

Bericht door Dickie »

Dat interesseert me nu ook eens.
't Is al een tijdje geleden dat ik zo'n test nog eens gezien heb.
Voor mij weliswaar liever mtb gericht, de modder tast net nu het materiaal immers genadeloos aan.

Ga je voor een objectieve kettingtest deze ook samenstellen, zoals bij de vorige test hier?
(bvb 1/3 KMC, 1/3 Shimano en 1/3 Miche (of zelfs in 4 of 5 delen ngl er merken bijkomen?)
Zo wordt elk merk van keet immers onder dezelfde omstandigheden en over identieke afstand getest.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Long-term Ketting/cassette/kettingblad test

Bericht door KrisMaes76 »

Mn laatste ketting (KMC X10) was op 2 delen meer dan 0.75% gesleten, op andere stukken minder dan 0.75%, sindsdien meet ik niemeer op een willekeurige plaats mn ketting, maar doe ik een stuk of 4 metingen per ketting om te bepalen of die nog OK is of nie
robobiking
Mountainbiker
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 11 jan 2016 12:01
Rijdt met: Cannondale F600 (9.3KG)
Contacteer:

Re: Long-term Ketting/cassette/kettingblad test

Bericht door robobiking »

Dickie schreef:Dat interesseert me nu ook eens.
't Is al een tijdje geleden dat ik zo'n test nog eens gezien heb.
Voor mij weliswaar liever mtb gericht, de modder tast net nu het materiaal immers genadeloos aan.

Ga je voor een objectieve kettingtest deze ook samenstellen, zoals bij de vorige test hier?
(bvb 1/3 KMC, 1/3 Shimano en 1/3 Miche (of zelfs in 4 of 5 delen ngl er merken bijkomen?)
Zo wordt elk merk van keet immers onder dezelfde omstandigheden en over identieke afstand getest.
Ik heb gekozen om de test met 3 verschillende kettingen te doen. Ik ben benieuwd hoe lang je kan doen met een cassette, kettingblad en 3 kettingen.
Daarbij moet ik zeggen dat ik deze test op de weg uitvoer. Een MTB test zal zeker nog is volgen dit jaar.
robobiking
Mountainbiker
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 11 jan 2016 12:01
Rijdt met: Cannondale F600 (9.3KG)
Contacteer:

Re: Long-term Ketting/cassette/kettingblad test

Bericht door robobiking »

KrisMaes76 schreef:Mn laatste ketting (KMC X10) was op 2 delen meer dan 0.75% gesleten, op andere stukken minder dan 0.75%, sindsdien meet ik niemeer op een willekeurige plaats mn ketting, maar doe ik een stuk of 4 metingen per ketting om te bepalen of die nog OK is of nie
Bedankt voor de tip, goed idee om om meerdere punten te meten.
robobiking
Mountainbiker
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 11 jan 2016 12:01
Rijdt met: Cannondale F600 (9.3KG)
Contacteer:

Re: Long-term Ketting/cassette/kettingblad test

Bericht door robobiking »

Laatst gewijzigd door robobiking op ma 18 jan 2016 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Long-term Ketting/cassette/kettingblad test

Bericht door Boebbel »

Klein spelfoutje : where -> wear

Tof initiatief !
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Long-term Ketting/cassette/kettingblad test

Bericht door Dickie »

Hmm, imo gaat deze test niet objectief genoeg zijn om er een sluitende eindconclusie aan vast te knopen.
Om de 500km, dat zal zowat om de 2 weken zijn, verwisselen legt enkel de afgelegde afstand vast.
Kletsnat, zout dat gestrooid wordt, dan weer kurkdroog...De omstandigheden wijzigen dus wel en dus ook het rijgedrag.

Dit kan enkel zo goed mogelijk vermeden worden als je de 3 kettingen opdeelt in 3 stukken en dan gaat roteren met de verkregen 3 samengestelde kettingen.
robobiking
Mountainbiker
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 11 jan 2016 12:01
Rijdt met: Cannondale F600 (9.3KG)
Contacteer:

Re: Long-term Ketting/cassette/kettingblad test

Bericht door robobiking »

Dickie schreef:Hmm, imo gaat deze test niet objectief genoeg zijn om er een sluitende eindconclusie aan vast te knopen.
Om de 500km, dat zal zowat om de 2 weken zijn, verwisselen legt enkel de afgelegde afstand vast.
Kletsnat, zout dat gestrooid wordt, dan weer kurkdroog...De omstandigheden wijzigen dus wel en dus ook het rijgedrag.

Dit kan enkel zo goed mogelijk vermeden worden als je de 3 kettingen opdeelt in 3 stukken en dan gaat roteren met de verkregen 3 samengestelde kettingen.
Ik wil met deze test niet bewijzen hoelang je met een ketting kan doen en hoe snel deze slijt.
Wat ik hier wil testen hoelang je met een cassette en kettingblad kan doen bij gebruik/roulatie van 3 kettingen.

Het klopt idd dat de kettingen niet dezelfde omstandigheden voor geschoteld zullen krijgen. Maar dat is in dit geval niet relevant. Ik hoop dat ik je vraag/twijfels over de test beantwoord heb.
robobiking
Mountainbiker
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 11 jan 2016 12:01
Rijdt met: Cannondale F600 (9.3KG)
Contacteer:

Re: Long-term Ketting/cassette/kettingblad test

Bericht door robobiking »

Boebbel schreef:Klein spelfoutje : where -> wear

Tof initiatief !
Bedankt, is aangepast.
Plaats reactie