dt240s freehub/body verwijderen
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- uncle sam
- Mountainbiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: za 30 dec 2006 17:14
- Rijdt met: canyon lux
- Contacteer:
dt240s freehub/body verwijderen
Hallo,
Iemand tips om de body van mijn dt240s naaf te verwijderen?
Ik ben redelijk ten einde raad en snap niet waarom het niet lukt.
In het verleden nog met dt240s naven gereden, en daar ging dat zonder problemen zelfs zonder tools.
Mijn huidige wielset is nieuw van vorig jaar, en zou graag eens de body een service geven + lagers vervangen.
De 2 eindcaps krijg ik eraf via een bankschroef, de cassette zelf komt ook makkelijk los van de body.
Echter blijft de body muurvast zitten op de as van de dt240s naaf.
Al geprobeerd:
- inklemmen bankschroef
- cassette erop laten, en via de lockring body eraf trekken
- via dunne schroevendraaier de achterkant helpen meeduwen
- wd40 tussen lager body en as
Ik krijg schrik dat ik het ganse wiel ga verplooien als ik nog harder moet trekken.
Er zit duidelijk speling op de voorste lager van de freehub. Zou deze graag vervangen.
Hulp
Iemand tips om de body van mijn dt240s naaf te verwijderen?
Ik ben redelijk ten einde raad en snap niet waarom het niet lukt.
In het verleden nog met dt240s naven gereden, en daar ging dat zonder problemen zelfs zonder tools.
Mijn huidige wielset is nieuw van vorig jaar, en zou graag eens de body een service geven + lagers vervangen.
De 2 eindcaps krijg ik eraf via een bankschroef, de cassette zelf komt ook makkelijk los van de body.
Echter blijft de body muurvast zitten op de as van de dt240s naaf.
Al geprobeerd:
- inklemmen bankschroef
- cassette erop laten, en via de lockring body eraf trekken
- via dunne schroevendraaier de achterkant helpen meeduwen
- wd40 tussen lager body en as
Ik krijg schrik dat ik het ganse wiel ga verplooien als ik nog harder moet trekken.
Er zit duidelijk speling op de voorste lager van de freehub. Zou deze graag vervangen.
Hulp
- Reflex
- Mountainbiker
- Berichten: 3159
- Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
- Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016
Re: dt240s freehub/body verwijderen
Draaien en trekken eens proberen. Wel vreemd want als de caps eraf zijn moet hij met gemak loskomen. Wd40 en bankschroeven doen mij wat huiveren.
- J.E.
- Mountainbiker
- Berichten: 2413
- Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
- Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.
Re: dt240s freehub/body verwijderen
Op het ratelsysteem van nen 240 zitten 2 veren. De veer meest langs de buitenkant durft wel eens verkeerd gemonteerd worden en draait dan na verloop van tijd stuk. Buitenste lager wordt verwoest (speling/lawaai) en ge krijgt den vrijloop er bijna niet meer af....
Terwijl de vrijloop toch nog correct werkt...
Heb het ook voor gehad...
Terug (oude) cassette op monteren en dan met drevel op deze 'tikken' in combinatie met draaien
werkte bij mij...
Have fun.
Terwijl de vrijloop toch nog correct werkt...
Heb het ook voor gehad...
Terug (oude) cassette op monteren en dan met drevel op deze 'tikken' in combinatie met draaien
werkte bij mij...
Have fun.
- uncle sam
- Mountainbiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: za 30 dec 2006 17:14
- Rijdt met: canyon lux
- Contacteer:
Re: dt240s freehub/body verwijderen
hehe, thx gasten
wel stom dat murphy altijd om de hoek loert e, zal weer een naaf van op een maandag shift zijn
wel stom dat murphy altijd om de hoek loert e, zal weer een naaf van op een maandag shift zijn
- uncle sam
- Mountainbiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: za 30 dec 2006 17:14
- Rijdt met: canyon lux
- Contacteer:
Re: dt240s freehub/body verwijderen
Mij ook hoor, geloof me.Reflex schreef:Draaien en trekken eens proberen. Wel vreemd want als de caps eraf zijn moet hij met gemak loskomen. Wd40 en bankschroeven doen mij wat huiveren.
Op zo'n momenten voel je je stommekloot, normaal trek je die er zo af, en nu zit dat muurvast
Ter info: body is er nog nooit afgeweest, en heeft er precies ook geen zin in
- uncle sam
- Mountainbiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: za 30 dec 2006 17:14
- Rijdt met: canyon lux
- Contacteer:
Re: dt240s freehub/body verwijderen
nog een goeie tip gevonden die ik zeker ga proberen:
Re: Servicing an old Hugi Hub
I've got one of these. It uses a steel axle which is prone to some rust - try removing the driveside endcap and placing something in the axle which will allow it to sit proud - a 6mm bolt with a nut threaded on should work. Then hold the freehub body in your hand and tap on your bolt - should pop the wheel off and leave you holding a bare freehub.
Yo... Thanks for this. It worked like a charm. I had to wail on it pretty good and when it finally broke free, everything went flying. Rim bounced off the floor, ratchet rolled under the tool cabinet and the freehub body bounced around. I also have a nice gash on my finger from pinching my flesh between the steel of my hammer head and the steel of the bolt. Ouch. I had a pretty short bolt - like inch and a half or so - which was too short. For those who might find this in a search, get a long bolt. Once I got the axle part way through, I had to use another tool to pound the axle out the rest of the way. If I had a longer bolt, it would have been a little easier. M5 x 100-120mm with a small nut would be perfecto. M6 was too big to fit in the axle.
The tolerance on these hubs is ridiculous. There wasn't much corrosion at all, just a couple tiny pinpoint spots. The axle was just that tight in the bearing races.
- uncle sam
- Mountainbiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: za 30 dec 2006 17:14
- Rijdt met: canyon lux
- Contacteer:
Re: dt240s freehub/body verwijderen
Tis gelukt met bovenstaande methode:
- bout+moer in de as schuiven,
- body vasthouden in hand,
- wiel ondersteboven en met hamer kloppen op bout+moer zodat de body eraf schuift,
Moest best hard kloppen eer er wat beweging in kwam.
Zal wrs te maken hebben met dat er wat speling op voorste lager van de body zat, niks corrosie te zien.
Gewoonweg zeer nauwe toleranties.
Ikke content
Gewoon eraf trekken was onmogelijk gelukt.
- bout+moer in de as schuiven,
- body vasthouden in hand,
- wiel ondersteboven en met hamer kloppen op bout+moer zodat de body eraf schuift,
Moest best hard kloppen eer er wat beweging in kwam.
Zal wrs te maken hebben met dat er wat speling op voorste lager van de body zat, niks corrosie te zien.
Gewoonweg zeer nauwe toleranties.
Ikke content
Gewoon eraf trekken was onmogelijk gelukt.