1e paar wielen gespaakt, toch nog vragen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: 1e paar wielen gespaakt, toch nog vragen

Bericht door _alain_ »

Ik ben met dat boek begonnen,
Eerste wiel was een Chris King + revolution spaken + credt velg.
Spaakspanning gewoon op gevoel, redelijk strak gespaakt en die zijn nog altijd recht en rond na een paar jaar op de singlespeed.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: 1e paar wielen gespaakt, toch nog vragen

Bericht door _anonymus_ »

I.v.m. materiaal aankopen, geef ik het voorbeeld van het setje dat ik zou willen gaan maken.
De naven heb ik, dus dat scheelt natuurlijk heel wat.

Ik heb dus wielen nodig voor een nieuwe racer met schijfremmen die ik ga opbouwen.
Aangezien ik in mijn schuur nog een 26"wielsetje met DT Swiss 240S-naven heb staan waar ik toch geen geld meer voor krijg als ik het probeer te verkopen, wil ik de naven van deze wielset gaan hergebruiken.
Een nieuwe 240S-voornaaf kost € 130 (bij den Duits), een nieuwe 240S-achternaaf kost € 252 (bij den Duits). Dat is al meer dan ik voor de volledige 26" wielset zou krijgen als ik deze zou verkopen.

Ik wil de wielen opbouwen met DT Swiss RR511DB velgen en DT Competition spaken.

Ik was eigenlijk van plan om mijn wielen bij een goede wielbouwer te laten spaken. Hiervoor heb ik een offerte gekregen (dus zelf aanleveren van naven en opspaken met de genoemde velgen en spaken): € 364.

Als ik nu vergelijk met zelf spaken:
- velgen kosten €59 per stuk bij Bike24. Nippels zitten bij de velgen, dus die moet ik niet apart kopen.
- spaken kan je per stuk kopen bij Bike24 en Rose. Voor 64 spaken komt dit bij Rose op €35, bij Bike24 op €54.
Totaalprijs als ik het zelf doe: €136.

De volledige set zou bij ActionSports € 610 kosten. Dat is inderdaad wel een scherpe prijs.
Gebruikersavatar
kovan
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: za 24 sep 2011 20:44
Rijdt met: ene mee eps, en ene mee kees

Re: 1e paar wielen gespaakt, toch nog vragen

Bericht door kovan »

Bij deze prijzen moet je ook nog volgende zaken bijrekenen vind ik (of toch tenminste gedeeltelijk) :

- spaak spanningsmeter
- wielrichter
- centreerboog
- spaakspanners
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: 1e paar wielen gespaakt, toch nog vragen

Bericht door _anonymus_ »

Dat klopt inderdaad. Maar je mag dat eigenlijk niet volledig bij je wielen rekenen, want je hebt die dingen dan wel voor de toekomst.
Werkuren mag je ook niet rekenen.

Maar een wielrichter en een nippelsleutel heb ik al.
Een centreerboog zou ik wel kopen, of zelf maken zoals Roger Musson beschrijft in zijn boek.
Spaakspanningsmeter heb je eigenlijk niet nodig volgens Musson en enkele andere bronnen...
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: 1e paar wielen gespaakt, toch nog vragen

Bericht door kenny »

Een spaak spanningsmeter is inderdaad niet nodig maar zeker in het begin wel handig
Plaats reactie