1e paar wielen gespaakt, toch nog vragen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
JWP
Mountainbiker
Berichten: 162
Lid geworden op: do 01 nov 2012 15:03
Rijdt met: SC

1e paar wielen gespaakt, toch nog vragen

Bericht door JWP »

Een paar maand geleden heb ik mijn eerste paar (29er) wielen gespaakt. DT SWISS 350 naven met XR 331 28 spaken per velg, niet per se het meest lichte materiaal, maar toch wel heel degelijk.

Het eerste wiel (voorwiel) heeft toch 4u geduurd :-s, maar het achterwiel ging al veel vlotter. Het is op zich niet moeilijk, maar je moet echt wel weten wat je doet. Ik heb gebruik gemaakt van het boek van Roger Musson (pdf).

- Radiaal en lateraal 'tunen' vind ik redelijk gemakkelijk, gewoon wat tijds intensief.
- De correcte 'dish' bekomen vind ik al iets moeilijker. Toch 2mm afwijking vanachter, al lijkt me dat zeker geen ramp.
- Zowel op voorwiel als achterwiel is de variatie tussen de spaakspanning onder de 10%. Niet slecht voor een eerste keer denk ik.

Het probleem dat zich stelt, is dat tijdens het fietsen ik een duidelijk 'gepingel' hoor als ik kracht zet op het achterwiel. Hoe meer kracht ik zet, hoe luider ik het hoor. Nu na drie maand is er geen sprake meer van dat de spaken zich moeten zetten. Ik heb de wielen tijdens het bouwen trouwens steeds goed onder kracht gezet. De wielen zijn wel nog steeds lateraal en radiaal perfect rond. Ik ga der ook vanuit dat er geen fout is bij het vlechten.

Ik vermoed dus dat de totale spanning van de spaken te laag is ? Zou dat kunnen kloppen?

Ik heb gekeken op de website van DT Swiss en voor die velgen staat de maximale spanning op 1200 Newton. Ik heb dan op de kaart gekeken van Park tool die geleverd was bij de spoke tension meter. Die geeft een maximale waarde van 20 (eenheid?). Ik heb dus de spaken aan de drive side niet harder aangespannen dan bij benadering de waarde van 20. Aan de remzijde is die waarde natuurlijk lager, +- 17. Heb ik hier ergens een fout gemaakt?

Als ik spaken samenknijp zijn die eigenlijk wel minder aangespannen dan bvb mijn shimano XT wielset. Die set heeft natuurlijk maar 24 spaken en dus vermoed ik ook een veel hogere spaakspanning.

Kan iemand mij aub wat tips geven of herkent iemand het probleem?

- Ik zou daarvoor heel graag eens een cursus volgen om de finishing touches te leren.


JW
Gebruikersavatar
Monsieur Vélo
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: za 22 feb 2014 22:30
Rijdt met: MTB Speciaalzaak in Lichtaart
Contacteer:

Re: 1e paar wielen gespaakt, toch nog vragen

Bericht door Monsieur Vélo »

JWP schreef:Een paar maand geleden heb ik mijn eerste paar (29er) wielen gespaakt. DT SWISS 350 naven met XR 331 28 spaken per velg, niet per se het meest lichte materiaal, maar toch wel heel degelijk.

Het eerste wiel (voorwiel) heeft toch 4u geduurd :-s, maar het achterwiel ging al veel vlotter. Het is op zich niet moeilijk, maar je moet echt wel weten wat je doet. Ik heb gebruik gemaakt van het boek van Roger Musson (pdf).

- Radiaal en lateraal 'tunen' vind ik redelijk gemakkelijk, gewoon wat tijds intensief.
- De correcte 'dish' bekomen vind ik al iets moeilijker. Toch 2mm afwijking vanachter, al lijkt me dat zeker geen ramp.
- Zowel op voorwiel als achterwiel is de variatie tussen de spaakspanning onder de 10%. Niet slecht voor een eerste keer denk ik.

Het probleem dat zich stelt, is dat tijdens het fietsen ik een duidelijk 'gepingel' hoor als ik kracht zet op het achterwiel. Hoe meer kracht ik zet, hoe luider ik het hoor. Nu na drie maand is er geen sprake meer van dat de spaken zich moeten zetten. Ik heb de wielen tijdens het bouwen trouwens steeds goed onder kracht gezet. De wielen zijn wel nog steeds lateraal en radiaal perfect rond. Ik ga der ook vanuit dat er geen fout is bij het vlechten.

Ik vermoed dus dat de totale spanning van de spaken te laag is ? Zou dat kunnen kloppen?

Ik heb gekeken op de website van DT Swiss en voor die velgen staat de maximale spanning op 1200 Newton. Ik heb dan op de kaart gekeken van Park tool die geleverd was bij de spoke tension meter. Die geeft een maximale waarde van 20 (eenheid?). Ik heb dus de spaken aan de drive side niet harder aangespannen dan bij benadering de waarde van 20. Aan de remzijde is die waarde natuurlijk lager, +- 17. Heb ik hier ergens een fout gemaakt?

Als ik spaken samenknijp zijn die eigenlijk wel minder aangespannen dan bvb mijn shimano XT wielset. Die set heeft natuurlijk maar 24 spaken en dus vermoed ik ook een veel hogere spaakspanning.

Kan iemand mij aub wat tips geven of herkent iemand het probleem?

- Ik zou daarvoor heel graag eens een cursus volgen om de finishing touches te leren.


JW
Eerst en vooral proficiat; je bent jezelf aan het verdiepen in het wielbouwen, een kunst op zichzelf!

-Ben je zeker dat je op de 'kaart' van parktool de juiste spaak hebt gekozen?
-Geluid van de spaken zou niet mogen, hoeveel X "kraak" je de wielen tijdens het bouwen? (minstens 3x doen)
-Een foute offset van 2mm is niet aanvaardbaar, het is nochtans niet zo moeilijk als je het al meermaals gedaan hebt.

Als ik nog een kleine tip mag geven:
Werk in heel kleine stapjes, begin in het begin ook niet té vrolijk aan te draaien. Roger Musson zijn boek is goed, zeker voor de leek. Al vind ik dat hij nogal vrolijk aan het draaien is. Herinner me dat hij start met 2 complete toeren.

Heb je nog vragen, stel ze gerust!

Thomas
Woestijnvalk
Mountainbiker
Berichten: 144
Lid geworden op: di 27 okt 2009 00:57
Rijdt met: Bulls Slx Edition

Re: 1e paar wielen gespaakt, toch nog vragen

Bericht door Woestijnvalk »

Als een wiel blijft pingelen is er wellicht iets anders aan de hand. Als je goed ontstresst hebt zijn de spaken niet getordeerd. Als de spaken toch wat getordeerd zijn gaan ze pingelen en zich zetten. De stress verdwijnt dan, maar je wiel verliest dan wel zijn rechtheid.

Heb je de spaakkoppen "gezet" in de flens?
Zijn de spaakgaten in de flens niet te groot? (washers)

Welke spaken heb je gebruikt? Type, diameter?
Vergelijken in de Parktool tabel met het juiste type, daar staat toch ook het aantal Newton vermeld.

Een afwijking op de centrering van 2mm is wel veel, maar makkelijk te verwijderen.
Gebruikersavatar
master j
Mountainbiker
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 03 aug 2005 01:39
Rijdt met: Scott Scale 900 RC 29", Cube 22" ;-)
Contacteer:

Re: 1e paar wielen gespaakt, toch nog vragen

Bericht door master j »

Van dit filmpje ga je veel leren:

" onclick="window.open(this.href);return false;
Woestijnvalk
Mountainbiker
Berichten: 144
Lid geworden op: di 27 okt 2009 00:57
Rijdt met: Bulls Slx Edition

Re: 1e paar wielen gespaakt, toch nog vragen

Bericht door Woestijnvalk »

Die man is gewoon een machine.
Als je wielen kan spaken ga je daar iets van leren. Als beginner kan je beter uitkijken naar de uci video van Gerd Schraner, daar wordt alles traag uitgelegd en ook waarom dat zo is.
Gebruikersavatar
JWP
Mountainbiker
Berichten: 162
Lid geworden op: do 01 nov 2012 15:03
Rijdt met: SC

Re: 1e paar wielen gespaakt, toch nog vragen

Bericht door JWP »

Bedankt voor de tips allemaal !

Ik heb redelijk weinig tijd gehad (en zal waarschijnlijk nog lang geen tijd hebben) wegens geboorte eerste zoontje. =D>

JW
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: 1e paar wielen gespaakt, toch nog vragen

Bericht door _anonymus_ »

Ik zou het ook wel eens zelf willen proberen, al denk ik dat het voor mij een beproeving wordt.
Ik heb een richtstandaard thuis, maar zelfs gewoon een wiel rechten verlies ik al snel mijn geduld.

Maar ik heb hier nog een setje DT 240S-naven liggen die ik zou willen (laten) opspaken met DT Swiss RR511DB velgen voor in een gravelracer.
Intussen al bij enkele wielbouwers prijs gevraagd, en komt toch op een 400 euro als ik het door hen laat doen en spaken en velgen bij hen koop.
Als ik de velgen en spaken online koop en het zelf doe, ben ik er voor 160 euro vanaf...

Ik ben alleen bang voor het centreren van de velg, en voor het bepalen van de spaakspanning.
Ik veronderstel dat je eigenlijk niet zonder spaakspanningsmeter kan, of heb ik het verkeerd? Die dingen kosten wel wat geld, zie ik...
Gebruikersavatar
JWP
Mountainbiker
Berichten: 162
Lid geworden op: do 01 nov 2012 15:03
Rijdt met: SC

Re: 1e paar wielen gespaakt, toch nog vragen

Bericht door JWP »

Hoe ik het uiteindelijk gedaan heb:

- zelf materiaal gekocht op internet
- zelf wiel in elkaar steken (spaken vlecht) en spaken een 1e maal licht op spanning zetten.
- dan naar een LBS gedaan die er wel ervaring mee had (Bikepoint Dilbeek). (niet eender dewelke) Voor 50€ was ik er vanaf en had ik gemoedsrust dat het toch goed gedaan was. Nu paar jaar later lopen de wielen nog perfect rond en geen spaken die spanning verloren hebben. Maw, goed gedaan door de LBS.

Ik blijf erbij dat ik hiervoor heel graag een cursus zou willen volgen, maar heb specifiek daarvoor nog nooit iets tegen gekomen. Het is vooral de laatste fase van het hele proces waar ik denk dat een instructeur u kan helpen. (wanneer voldoende spanning? (harder is niet per se beter), kwaliteitscontrole, etc ... ) Natuurlijk kan je alles zelf leren, maar als iemand je kan helpen, dan win je gemakkelijk een paar jaar.


JW
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: 1e paar wielen gespaakt, toch nog vragen

Bericht door _anonymus_ »

Heeft er toevallig iemand dat boek van Roger Musson staan?

Net onderstaande eens doorgelezen, en toch wel gemotiveerd om het zelf eens te proberen:
http://miketechinfo.com/new-tech-wheels ... elbuilding" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3822
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: 1e paar wielen gespaakt, toch nog vragen

Bericht door Dickie »

Ik heb de methode van Sheldon Brown gedownload.
Maar ben wel met heel voorzichtige stapjes te werk gegaan, in het begin de nippels nooit meer dan met halve slag aangedraaid. Naarmate er muziek op de spaken kwam met nog veel kleinere stapjes.
Heeft mede daardoor wel 10u geduurd :-D .

- De iets meer eisende oplossingen (1e rang) 'rondloop en dish' paste ik aan door lateraal (2de rang) te perfectioneren. Enkel als het wiel perfect recht liep, ook de dish goed, dan werden pas 2 spaken lichtjes aangetrokken om bvb een bult uit de rondloop te krijgen.
- Om te verifiëren of de spanning hoog genoeg was: geluid vergeljjken met een soortgelijke wielset door de spaken te pingen.

Iig zeer tevreden met het resultaat.
Om ze zo lang mogelijk te laten meegaan ook nog de spaken gesoldeerd.

Zou wel graag weten waar jullie het gerief hebben aangekocht.
Ik kwam niet veel goedkoper uit dan dezelfde set online bij bvb een Action Sports of vergelijkbare websites.
Maar het ging om de ervaring en das ook wat waard :wink:
Plaats reactie