Krakend stuur

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MoC
Mountainbiker
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 01 feb 2004 13:40
Rijdt met: Radon Black Sin 9.0

Krakend stuur

Bericht door MoC »

Vandaag TT gaan rijden, het was echt een heel vettig parcour, zwaar voor het materiaal. Na thuiskomst fiets afgespoten met tuinslang. Maar nu zit ik het een (serieus?) probleem. Als ik aan mij stuur draai hoor ik het zand kraken tussen de buis van de vork en het frame :cry:

Hoe kan ik dit oplossen? Ik heb nog nooit mijn vork gedemonteerd, zou ook niet weten hoe dat moet. Nog een extra vraagje, die buis die door het frame gaat, die is open vanonderen, daar komt serieus wat vuiligheid in. is daar iets aan te doen? Dichtmaken ofzo?

Bedankt
grtz
MoC
Gebruikersavatar
intruder
Mountainbiker
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 24 dec 2003 19:22
Rijdt met: B1 Replic, marzocchi EXR, alivio montage, pd-m520, kaloy+XLC-components "accessoires"

Bericht door intruder »

dat gat is normaal, da is bij alle vorken zo. Ik weet niet of het verstandig is om dat dicht te maken, want die buis is van boven ook niet perfect waterdicht, dan gaat het blijven staan.

Om vork te demonteren maak je eerst je stuurpen los (buis die "buis door kader" verbind met eigelijk stuur, dan de schroef bovenop de stuurbuis en dan pakt ge een vod en ge legt die bovenop die buis van u vork. Me nen hamer geeft ge daar dan voorzichtig een paar tikskes op en dan zakt die een beetje. Dan duwt ge terug uw vork omhoog in uw kader en kunde de ring die zorgt da uw systeem vastzit (2 ringen in elkaar, een metalen ring en, tussen die metalen ring en uw vorkbuis, een plastieken ring die niet helemaal rondgaat. die haalt ge uit elkaar en van de buis af. Dan kunt ge gewoon u vork uit u kader halen. Ge kunt dan uw headset eens uitkuisen en terug invetten (verlies geen ballekes!!!)

Om terug te steken ziet ge dat elk stukske terug op zijn plaats zit, ge zet die twee ringen in elkaar trug op u buis, uw stuurpen er terug op en eerst de bovenste schroef zo aandraaien dat ge nog vlot kunt sturen maar niet teveel speling hebt op uwen headset en dan zet ge op zijkant uwen stuurpen vast en tis af
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

intruder schreef:dat gat is normaal, da is bij alle vorken zo. Ik weet niet of het verstandig is om dat dicht te maken, want die buis is van boven ook niet perfect waterdicht, dan gaat het blijven staan.
Daar zal niet gemakkelijk vocht in komen langs boven.
Het handigste is misschien gewoon een kurk erin steken.
Gebruikersavatar
intruder
Mountainbiker
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 24 dec 2003 19:22
Rijdt met: B1 Replic, marzocchi EXR, alivio montage, pd-m520, kaloy+XLC-components "accessoires"

Bericht door intruder »

ik gebruik de gaten van boven zodat ik vanonder mijn tuinslang in da gat kan steken en zo de buis kan uitspoelen. Anders wist ik ook niet dat het systeem niet zo waterdicht is
modderkruiper
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: di 09 nov 2004 11:37

Bericht door modderkruiper »

Ik had dat probleem ook.

Ik heb een aantal keren m'n balhoofd (=headset) gedemonteerd (dat is niet zo moeilijk) en de lagers gekuist en opnieuw ingevet. Dat hielp maar het bleef nooit lang duren (dat lag waarschijnlijk aan een slechte kwaliteit van balhoofd).
Om je balhoofd te kuisen draai je gewoon uw stuur eraf (vijsje bovenaan en 2 vijsjes langs de zijkanten), dan wikkel je wat aan de vork tot ze begint los te komen. Je haalt de lagers bovenaan eraf (samen met een stop die ertussen zit om de stuurpen in't midden te houden) . Eens je het bovenste deel eraf hebt laat je de vork naar beneden komen en haal je de onderste lagers en ringen van de kopserie van de stuurpen. (noteer wel hoe alles ineen zat dat je het in dezelfde volgorde en richting ineen krijgt).
Kuis alles proper en vet de lagers goed in, en monteer het terug in de omgekeerde richting. Let erop dat je als je je stuur terug monteert dat je de vijs bovenaan niet te hard aanspant.
kijk ook op
http://www.utahmountainbiking.com/fix/index.htm (lees de dingen over headset en fork en zo)

Ik heb nu een ander (laten monteren door de fietshandelaar) waar ik voorlopig geen klagen van heb maar ik heb het nog niet lang genoeg om echt een oordeel te vellen.


edit: om die buis van langs onder uit te kuisen: de modder laten drogen en uitborstelen (met een blokfluitborstel of iets wat ik in decathlon vond)
http://www.parktool.com/tools/BCB_4.shtml een van deze kan ook lukken
Gast

Bericht door Gast »

je kan ook veel voorkomen door bij de minder duure balhoofsets onderaan een bescherming erom te plaatsen van oa BBB of lizard skin
http://www.bbbparts.com/products/access ... ction.html
(headguard)
Magura
Mountainbiker
Berichten: 939
Lid geworden op: zo 26 sep 2004 18:59
Rijdt met: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand
Contacteer:

Bericht door Magura »

manitou. schreef:je kan ook veel voorkomen door bij de minder duure balhoofsets onderaan een bescherming erom te plaatsen van oa BBB of lizard skin
http://www.bbbparts.com/products/access ... ction.html
(headguard)
Daar zijn voor- en tegenstanders van!
Het beste is, dat je na het afspuiten, of als die dingen nat zijn, ze verwijderd en laat pas als ze droog zijn terug vastklit op hun plaats.
Plaats reactie