Fietshersteller opleiding

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
hondahornet
Mountainbiker
Berichten: 279
Lid geworden op: ma 31 mei 2010 12:47
Rijdt met: Thompson Zeus (voor 90% gerenoveerd)

Re: Fietshersteller opleiding

Bericht door hondahornet »

WOLF! schreef:
NielsVV schreef:@ Wolf

Waar heb je deze opleiding gevolgd? Eventueel een link van de school?

Bedankt.
CVO KISP te zelzate
Heb me ook ingeschreven aan de KISP maar dan in de Holstraat in Gent. (1ste jaar fietshersteller, maandagavond))
Wat me opviel was toen de opleiding om 09.00 's morgens op de eerste mogelijke inschrijfdag geopend werd na een paar uur al volzet was, blijkbaar zijn er heel wat geïntereseerden om deze cursus te volgen.
Allee, hopelijks hebben we een goede leraar... [-o<
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Fietshersteller opleiding

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Voor mij zou het in eerste instantie zijn om mezelf te helpen, en bijvoorbeeld mijn stiefzoon, want die is toch ook meer en meer aan het biken. Op termijn zou ik het misschien overwegen om op t gemakske als kleine bijverdienste te doen, heb toch al bedrijfsbeheer. Ook kunde met deze ervaring bij een lokale fietsenmaker gaan werken he, desnoods op een zaterdag ofzo, dan verdien je nog iets bij en heb je geen investeringen. Iemand in de buurt van het Waasland die al ergens iets gevolgd heeft?
Gebruikersavatar
hondahornet
Mountainbiker
Berichten: 279
Lid geworden op: ma 31 mei 2010 12:47
Rijdt met: Thompson Zeus (voor 90% gerenoveerd)

Re: Fietshersteller opleiding

Bericht door hondahornet »

WOLF! schreef:
NielsVV schreef:@ Wolf

Waar heb je deze opleiding gevolgd? Eventueel een link van de school?

Bedankt.
CVO KISP te zelzate
Vraagje, heb je veel materiaal moeten kopen of is alles voorhanden in de school?
Gebruikersavatar
WOLF!
Mountainbiker
Berichten: 306
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 18:54
Rijdt met: 2 x On One scandal 29er

Re: Fietshersteller opleiding

Bericht door WOLF! »

hondahornet schreef:
WOLF! schreef:
NielsVV schreef:@ Wolf

Waar heb je deze opleiding gevolgd? Eventueel een link van de school?

Bedankt.
CVO KISP te zelzate
Vraagje, heb je veel materiaal moeten kopen of is alles voorhanden in de school?
Op school is er vrij veel voorhanden maar dan heb je het thuis niet hé. Heb dus vrij veel zelf gekocht.
Je kan op school eerst ondervinden wat je veel nodig hebt in dit dan aanschaffen.
Ik heb de opleiding 3 jaar geleden gevolgd dus kan niet zeggen hoe het ondertussen gesteld is met het gereedschap daar.
Toen ik 'afstudeerde' kwam er een 3e jaar maar men besloot dit enkel op zaterdag te geven wat voor mij verre van ideaal was waardoor ik het dus niet gevolgd heb.
MrJones
Mountainbiker
Berichten: 54
Lid geworden op: di 28 apr 2009 11:27
Rijdt met: Scalpel SI Carbon 3, Canyon Grand Canyon CF SLX 9.9

Re: Fietshersteller opleiding

Bericht door MrJones »

Ik heb het eerste jaar gevolgd bij CVO Kisp in de Holstraat in Gent. Fantastische leraar (meester Frank), zeer gepassioneerd man, en heel erg op de praktijk gericht =D> Absolute aanrader!
Van wielen spaken over roullementen onderhoud geven tot nieuwe kabels steken: alles werd eerst voorgetoond, en dan hup hup, iedereen aan de slag.
Paar specifieke mtb-gerelateerde items (schijfremmen, voorvork etc) waren wel voor 2de jaar. Helaas 2de jaar (nog) niet kunnen volgen :cry: wegens les om 18:30u (en da's vroeg als je in Brussel werkt).
Gebruikersavatar
hondahornet
Mountainbiker
Berichten: 279
Lid geworden op: ma 31 mei 2010 12:47
Rijdt met: Thompson Zeus (voor 90% gerenoveerd)

Re: Fietshersteller opleiding

Bericht door hondahornet »

MrJones schreef:Ik heb het eerste jaar gevolgd bij CVO Kisp in de Holstraat in Gent. Fantastische leraar (meester Frank), zeer gepassioneerd man, en heel erg op de praktijk gericht =D> Absolute aanrader!
Van wielen spaken over roullementen onderhoud geven tot nieuwe kabels steken: alles werd eerst voorgetoond, en dan hup hup, iedereen aan de slag.
Paar specifieke mtb-gerelateerde items (schijfremmen, voorvork etc) waren wel voor 2de jaar. Helaas 2de jaar (nog) niet kunnen volgen :cry: wegens les om 18:30u (en da's vroeg als je in Brussel werkt).
Thx voor de info, kan niet wachten om er aan te beginnen.
Nog een paar vraagjes, hoe groot was de groep en kun je daar gemakkelijk parkeren?
MrJones
Mountainbiker
Berichten: 54
Lid geworden op: di 28 apr 2009 11:27
Rijdt met: Scalpel SI Carbon 3, Canyon Grand Canyon CF SLX 9.9

Re: Fietshersteller opleiding

Bericht door MrJones »

hondahornet schreef: Thx voor de info, kan niet wachten om er aan te beginnen.
Nog een paar vraagjes, hoe groot was de groep en kun je daar gemakkelijk parkeren?
Grootte vd groep: ik dacht 12 personen. Al is dat variabel want als je eens de maandag niet kan mag je gerust een andere dag gaan.
Kan je daar parkeren? :-k [-X Je wordt erg aangespoord om met de fiets te komen :bounce: Omdat dat zo hoort als je een fietsherstellerscursus volgt, omdat dat zowiezo makkelijker is in Gent centrum, maar ook omdat je dan je eigen praktijkmateriaal mee hebt! Ik heb 3 fietsen volledig gereviseerd tijdens dat ene jaar.
Als met de fiets komen praktisch en/of organisatorisch moeilijk ligt: er is een kleine parking, maar ik denk niet dat je daar makkelijk een plaatsje op vindt. En in de buurt parkeren lijkt mij niet evident, al heb ik het nooit geprobeerd. Een klasgenoot parkeerde steeds (gratis) aan de watersportbaan, en kwam dan met de fiets nr de les.
Gebruikersavatar
WOLF!
Mountainbiker
Berichten: 306
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 18:54
Rijdt met: 2 x On One scandal 29er

Re: Fietshersteller opleiding

Bericht door WOLF! »

MrJones schreef:
hondahornet schreef:Kan je daar parkeren? :-k [-X Je wordt erg aangespoord om met de fiets te komen :bounce: .
Had gehoord over de parkeerproblemen in de Holstraat vandaar keuze voor zelzate! Ik kwam regelmatig af met veel onderdelen en mijn eigen gereedschap dus dat was dan wel makkelijk.
Amikrot
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 11 mei 2017 11:04

Re: Fietshersteller opleiding

Bericht door Amikrot »

Dit topic misschien nog eens nieuw leven proberen inblazen. Ik zou binnenkort willen starten met een cursus fietshersteller. Ik heb al enorm veel goede dingen gehoord over de kwaliteit van de opleiding fietshersteller aan het CVO KISP in Gent. Voor mij is een verplaatsing naar Gent echter vrij ver. Ik zie dat ze bij CVO Leerstad in Lokeren ook een gelijkaardige opleiding aanbieden. Iemand ervaring met de opleiding daar? Bedankt!
Plaats reactie