poploc rockshox tora werkt plots niet meer

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
muyze
Mountainbiker
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 28 sep 2012 14:09
Rijdt met: Granville team bike

poploc rockshox tora werkt plots niet meer

Bericht door muyze »

Iemand soms ervaring met volgend probleem?
Onze pa hangt zijn mtb vaak met zijn voorwiel aan een haak. Overlaatst had hij dit terug gedaan en zijn mtb daar enkele maanden (hij had een flauwe periode ;-) ;-) ) laten hangen.
De vork werkte perfect toen hij hem daar hing, helaas toen hij hem terug op de grond zette veerde de vork altijd. Of de poploc nu bediend wordt of niet, de vering voelt altijd even soepel.
Volgens mij beweegt de poploc zeker ver genoeg en heeft het dus niets te maken met kabel die te slap hangt.
Het is echt door enkele maanden verticaal te hangen dat het boeltje plots niet meer doet wat het zou moeten doen.

Het betreft een rockshox tora. (niet met lucht)
weske
Mountainbiker
Berichten: 42
Lid geworden op: za 03 feb 2007 19:54

Bericht door weske »

je mag uw fiets niet aan zijn voorwiel omhoog hangen voor lange tijd,dit is slecht voor eender welke vork..

best binnen brengen bij fietsenmaker..
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Bericht door Serge R »

weske schreef:je mag uw fiets niet aan zijn voorwiel omhoog hangen voor lange tijd,dit is slecht voor eender welke vork..
Als dat al slecht is voor uw vork, zeker niet riskeren om er mee te gaan rijden
muyze
Mountainbiker
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 28 sep 2012 14:09
Rijdt met: Granville team bike

Bericht door muyze »

fuck... daar is het nu natuurlijk te laat voor. :-(
el gordo
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: zo 10 jan 2010 21:06
Rijdt met: heeft geen zijwieltjes meer

Bericht door el gordo »

Geen nood, dit doe je geen 2de keer :wink:

Maar een fiets mag je nooit verticaal wegplaatsen, zeker niet met olie-geveerde vorken.
Gebruikersavatar
rombaft
Mountainbiker
Berichten: 1118
Lid geworden op: do 17 aug 2006 19:02
Rijdt met: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Bericht door rombaft »

Serge R schreef:
weske schreef:je mag uw fiets niet aan zijn voorwiel omhoog hangen voor lange tijd,dit is slecht voor eender welke vork..
Als dat al slecht is voor uw vork, zeker niet riskeren om er mee te gaan rijden
toch is het zo, de olie loopt heel stilletjes uit de kamers...

het zou kunnen dat als je de fiets lange tijd laat staan, dat de vork terug wat op zijn plooien komt
Gebruikersavatar
Flashy
Mountainbiker
Berichten: 320
Lid geworden op: za 13 sep 2008 14:29
Rijdt met: Specialized Epic Elite 2015|Rose Mr ride 29er|Carbon Chinees 29er

Bericht door Flashy »

Kijk eens of de lock wel ver genoeg draait. Desnoods probeer je dit manueel verder te draaien. De vork zal door hem ondersteboven te zetten niet stuk zijn.
Mss klein olielekje waardoor er nu onvoldoende olie aanwezig is, dan locked hij ook niet meer .
Hoe kan je dit nazien : Demonteer het poplocksysteem en haal de floter
eruit met grote potsleutel. recupereer de olie en kijk of dit nog voldoende is. Zoniet vul bij. Kijk ook als je de floter in je handen hebt of die wel afsluit als je eraan draait. Is meestal het probleem dat die niet ver genoeg draait waardoor de floter niet afsluit. :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dacuba
Mountainbiker
Berichten: 2504
Lid geworden op: wo 03 mar 2010 20:25
Rijdt met: Trek ProCaliber 9.7 2017, Trek Emonda ALR5 2018

Bericht door Dacuba »

Probeer eerst eens om een 30 tal keer de pop lock aan zetten - pompen - afzetten - pompen- aanzetten- pompen - etc
Normaal komt hij er dan wel door. Is net hetzelfde als de vork uit onderhoud komt. De olie zal waarschijnlijk een beetje uit zijn maar met dit toe te passen kun je hem meestal wel goed krijgen. Indien niet best eens opsturen naar Agu of Suspensionlab via je fm.
Heb overlaatst net hetzelfde voorgehad van een klant en zo hem er toch door gekregen.

Deze tip is trouwens een tip van Agu zelf.
Gebruikersavatar
zefii
Mountainbiker
Berichten: 1964
Lid geworden op: di 09 okt 2007 21:11
Contacteer:

Bericht door zefii »

Dacuba schreef:Probeer eerst eens om een 30 tal keer de pop lock aan zetten - pompen - afzetten - pompen- aanzetten- pompen - etc
Normaal komt hij er dan wel door. Is net hetzelfde als de vork uit onderhoud komt. De olie zal waarschijnlijk een beetje uit zijn maar met dit toe te passen kun je hem meestal wel goed krijgen. Indien niet best eens opsturen naar Agu of Suspensionlab via je fm.
Heb overlaatst net hetzelfde voorgehad van een klant en zo hem er toch door gekregen.

Deze tip is trouwens een tip van Agu zelf.
Je kan toch ook perfect zelf je lock-out een beetje bijvullen als je fm dit heeft liggen?
muyze
Mountainbiker
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 28 sep 2012 14:09
Rijdt met: Granville team bike

Bericht door muyze »

moest het zijn dat er olie te weinig inzit, welke moet ik gebruiken om bij te vullen??

Alvast bedankt voor de vele en nuttige tips/oplossingen!

mvg, pieter
Plaats reactie